فروپاشی اقتصاد کشور؛ هدف سیاست‌های تحریمی آمریکا

جهانگیری گفت: هدف سیاست‌های تحریمی آمریکا فروپاشی اقتصاد کشور بوده است و به اعتقاد خود می‌خواهند مردم را در تنگنا قرار دهند تا علیه کشور دست به اعتراض بزنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در «آئین نوزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور» که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به این برنامه اظهار کرد: در جمع نخبگان درباره علم و فناوری صحبت کردن، تکرار حرف است و بدون مقدمه می‌خواهم درباره ضرورت‌های کشور در امر توسعه و از منظر شرایط دشوار کشور صحبت کنم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه توسعه علمی اساس توسعه همه جانبه و پایدار است، اظهار کرد: همواره به دنبال دستیابی به این توسعه و ایجاد شرایط مناسب اقتصادی در کشور بوده‌ایم.

وی با اشاره به هفته پژوهش اظهار کرد: شاید موضوع مورد توجه همه مسئولان این است که متوجه شوند چگونه می‌توان به توسعه پایدار دست پیدا کرد، در دو سده گذشته ایرانیان همیشه به توسعه علمی توجه داشته‌اند.

به کمک علم می‌توان محدودیت‌ها را رفع کرد

جهانگیری ادامه داد: شاید گفته شود توسع  علمی فقط برای شرایط فراغت است و اکنون که کشور دچار مشکلات فراوان است نباید از علم و فناوری صحبت کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه توسعه علمی برای روزهای سخت است، گفت: به کمک علم می‌توان محدودیت ها را رفع کرد و در زمان سختی باید بیش از دیگر ایام به علم توجه کرد، وقتی در مسائل اقتصادی و اجتماعی با مشکلات جدی روبه رو هستیم حتما توسعه علمی و توجه به فناوری روز و پژوه‌‌های کاربردی بر بسیاری از مسائل غالب است.

دشمن مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا دست به اعتراض بزنند

وی با اشاره به شرایط موجود کشور اظهار کرد: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا بخش‌هایی از اقتصاد کشور هدف گذاری شده‌اند و با مشکل روبه رو هستند اما هدف  سیاست‌های تحریمی آمریکا فروپاشی اقتصاد کشور بوده است و به اعتقاد خود می‌خواهند مردم را در تنگنا قرار دهند تا علیه کشور دست به اعتراض بزنند.

جهانگیری با بیان اینکه از علم می‌توان موفقیت کسب کرد گفت: دولت‌های غربی می‌خواهند میزان صادرات ما را تا حدی کاهش دهند و البته کمی موفق بوده‌اند اما اقتصاد و کشور ایران تاب آوری کرده است.

جهت گیری دانش بنیانی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی

معاون اول رئیس‌جمهور درباره اقتصاد مقاومتی بیان کرد: رویکرد اصلی‌مان در هدف گذاری اقتصاد مقاومتی،  جهت گیری دانش بنیانی است؛ ۵ رویکرد برای این اقتصاد در نظر گرفته شده است و تعامل، عدالت بنیان و دانش بنیان و مردمی، گسترش ارتباطات از جمله اهداف آن است.

وی ادامه داد: اقتصادی که متکی به ذهن انسان ها باشد و از نفت دوری کند هم دانش‌بنیان است و زمانی اقتصاد مقاومتی شکل می‌گیرد که بر پایه اقتصاد دانش بنیان باشد و زمانی که زنجیره دانش و پژوهش پیاده سازی شود موفق خواهیم بود.

اقتصاد دانش بنیان باید مهمترین برنامه توسعه کشور باشد

جهانگیری درباره برنامه اقتصاد دانش بنیان گفت: این موضوع باید مهمترین برنامه توسعه کشور باشد و برنامه اقتصاد دانش بنیان باید در اولویت دولت برای تخصیص بودجه باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ارتقای دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد و از دانشگاه‌ها خواستیم که به دولت کمک کنند و برخی از آنها با برنامه های خوبی وارد عمل شدند، باید روی موضوعی مهم تعامل کنیم و اکنون به اعتقاد من حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان باید سرلوحه کار باشد.

وی با بیان اینکه از گسترش دانشگاه‌ها باید حمایت کرد گفت: اگر قرار است دانشگاهی شکل بگیرد باید از دل آن کارآفرینی بیرون بیاید.

جهانگیری درباره پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: اکنون شرکت‌های خوبی در کشور وجود دارند و با ایجاد ظرفیت‌های مناسب می‌توان پارک‌های بیشتری را تاسیس کرد.

ضرورت شکل‌گیری بازار مناسب برای شرکت‌های دانش بنیان

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: در مقطع فعلی باید بازار مناسب شرکت‌های دانش بنیان بوجود آید و در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صمت باید از شرکت‌های دانش بنیان جهت حضور در بازارهای بین المللی حمایت کرد و این کار باید با شتاب خوب انجام گیرد تا آنها بتوانند جایگزین نفت شوند، اکنون صادرات محصولات دانش بنیانی حدود ۴ هزار میلیارد تومان است و باید به ۵۰ میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه در اقتصاد دانش بنیان دستگاه‌های متولی باید همکاری داشته باشند، گفت: به کمک تمام دستگاه‌ها و سازوکارهای مناسب می‌توان از شرایط موجود عبور کرد.




انتهایی پیام/
http://qomefarda.ir/749
اخبار مرتبط

نظرات شما