نقش نخبگان جامعه در تحقق رونق تولید ملی چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در ادامه سلسله گزارش های مرتبط با ضروریات و الزامات تحقق شعار سال، در ذیل این گزارش به یک مولفه بسیار خاص و تاثیرگذار تحت عنوان نقش نخبگان جامعه در تحقق این امر (رونق تولید) پرداخته می‌شود.

با مطالعه سیرِ پیشرفت و توسعه جوامع انسانی، نقش نخبگان جامعه، بسیار ملموس و برجسته می‌شود و اساسا نقطه عطف تحول در هر جامعه‌ای ابتدا به ساکن با حرکت و نقش آفرینی نخبگان آن کلید می‌خورد.

پیش از این به نقش محوری تولید در توسعه و شکوفایی اقتصادی پرداخته شده و اساسا هر آنچه تولید در یک کشور، از بُنیه و قوام بیشتری برخوردار شود به همان میزان روند توسعه و شکوفایی آن جامعه نیز با سرعت و شتاب فزاینده تری همراه خواهد شد.

در این میان، تحقق چنین امر خطیری (رونق تولید)، نیازمند تامین اقتضائات خاص به خود است که در فقدان آن، دستیابی به این هدف ناممکن خواهد بود.

هدف از تنظیم این گزارش، بررسی الزامات رونق تولید نیست، زیرا پرداختن به چنین گزارشی با ابعادی مبسوط و کامل، در قالب یک گزارش نمی‌گنجد، فلذا با همه این اوصاف، نقش نخبگان در تامین تمامی الزامات تحقق شعار سال، بسیار برجسته و تعیین کننده به نظر می‌رسد و به واقع هر عنصری که در نهایت به رونق تولید منتهی می‌شود، با نقش آفرینی نخبگان در آن از باروری و بنیه هر چه بیشتری برخوردار خواهد شد.

نقش آفرینی نخبگان از دو زاویه (اثرگذاری مستقیم و غیر مستقیم) قابل تبیین و واکاوی است و این سیر از افراد و گروه‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز تا اقشار مصرف کننده قابل تبیین است.

تصمیمات نخبگان نقش تعیین کننده‌ای در تحقق شعار سال ایفاء می‌کند

منصور وحدت، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به نقش بسیار نافذ نخبگان در رونق تولید و به تبع آن شکوفایی و توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: اساسا گره گشایی از مشکلات و نارسایی‌های کشور در عرصه‌های گوناگون از جمله حوزه‌های اقتصادی، بدون در نظر گرفتن نقش نخبگان مُیَسَر نخواهد شد.

وی افزود: نخبگان با تصمیم گیری‌های اصولی، منطقی و هوشمندانه در مقاطع حساس کشور در حوزه‌های گوناگون، جامعه را از گردنه‌ها و پیچ‌های تند به سلامت و پیروزی عبور می‌دهند و اساسا تاکید به اهمیت مشورت با نخبگان از این حیث قابل بررسی است که نگاه ژرف و عمیق آن‌ها به مسائل باعث می‌شود تا با صرف کم‌ترین انرژی و حداقل هزینه، مشکلات و نارسایی‌های کشور مرتفع شود.

این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: مدیران خلاق، هوشمند و توانمند در دستگاه‌ها و نهاد‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور، مصداق و نمونه‌ای از این اثرگذاری است و در مواقع بحرانی این اثرگذاری بیش از پیش عیان می‌شود.

 

وی افزود: در حال حاضر کشور در نبردی اقتصادی با دشمن قرار دارد و طبیعتا مدیریت بحران در چنین مواقعی، اصلی مهم و حائز اهمیت است که جز با نقش آفرینی نخبگان امکان پذیر نیست.

وحدت در ادامه بیان کرد: از دیگر سو نباید این واقعیت را نایده انگاشت که صرفا با اتخاذ تصمیم، عبور از مشکلات امکان پذیر نخواهد بود و نحوه و کیفیت اجرای تصمیمات اتخاذ شده نیز خود از اهمیتی بسزایی برخوردار است که در این حوزه نیز نمی‌توان نقش نخبگان جامعه را نادیده انگاشت.

نخبگان جامعه، الگو‌هایی ویژه و خاص برای کشور و جامعه به شمار می‌روند

احمد خسروی، یکی از فعالان اقتصادی در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به جایگاه ویژه نخبگان در میان افکار و اذهان عمومی جامعه بیان کرد: پیروی بدنه و بخش قابل توجهی از جامعه، از نخبگان و الگو گرفتن از آن‌ها، در زمره خصوصیات بارز عوام جامعه از نخبگان و خواص کشور است که در برخی عرصه ها، تاثیرات و بازخورد‌های اجتماعی و فرهنگی آن بسیار برجسته و قابل توجه به نظر می‌رسد.

وی افزود: بدون تردید، یکی از پیش نیاز‌های اساسی رونق تولید را باید در حمایت از کالای ایرانی جستجو کرد، عرصه و مقوله‌ای که نخبگان قادر هستند با ترویج و نهادینه سازی این فرهنگ در میان عامه مردم، آثار و دستاورد‌های اقتصادی مهمی را برای کشور به ارمغان آورند.

این فعال اقتصادی در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال وقتی فلان نخبه ورزشی یا هنری به استفاده از فلان کالا یا محصول ایرانی تاکید می‌ورزد طرفداران و حامیان این طیف از نخبگان این رویکرد آن‌ها را برای خود حجتی غیر قابل شُبهه می‌پندارند و همین رویکرد باعث می‌شود طیفی وسیع از اقشار و گروه‌های اجتماعی در همین مسیر گام بردارند که این اثرگذاری غیر مستقیمی است که نخبگان با نقش آفرینی در آن، تحقق شعار سال را تسهیل می‌ کنند.

وی افزود: در نقطه مقابل رفتار نسنجیده نخبگان در استفاده از فلان کالا یا محصول خارجی که نمونه و مشابه داخلی آن وجود دارد، باعث می‌شود فرهنگ استفاده از کالای غیر بومی تقویت شود و این ویژگی‌ها بیانگر مسئولیت سنگین نخبگان در این مقطع و بُرهِه حساس تاریخی در کشور است.

دستگاه‌های دولتی و خصوصی به دانشگاه‌ها اعتماد کنند/۹ میلیون دانشجوی فارغ التحصیل، فرصتی عظیم برای استفاده از بنیه نخبگان

چندی پیش، وزیر علوم طی یادداشتی در یکی از رسانه ها، به نقش عمیق و سازنده نخبگان در توسعه اقتصادی و توسعه صنعتی و تولیدی کشور اشاره کرد، یادداشتی که با تامل در آن می‌توان به اثرگذاری مطلوب این قشر در عرصه مذکور پی برد.

وی در این خصوص می‌نویسد: دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی وقتی به کشور‌های دیگر می‌روند در حوزه‌های حساس صنعتی، تولیدیِ آن‌ها مشغول به فعالیت می‌شوند و با خلاقیت به دستاورد‌ها و نتایج ارزنده‌ای نائل می‌شوند و در این میان، کشور ما، در بسیاری از موارد به واردات همین دستاورد‌ها و موفقیت های کارشناسان و دانشجویان ایرانی فعال در آنسوی مرز‌ها، مبادرت می‌ورزد.

غلامی معتقد است، با اعتماد به قشر دانشگاهی و تحصیلکرده کشور می‌توان بستر را برای تقویت و ارتقای بنیه علمی، تولیدی و کیفی محصولات و تولیدات ایرانی فراهم کرد.

وزیر علوم می‌نویسد با همگرایی هر چه بیشتر دستگاه‌های دولتی و خصوصی با قشر مذکور می‌توان در ارتقای ضریب کیفی محصولات و تولیدات ایرانی موفق بود (و به تبع در چنین شرایطی میزان تقاضا برای خرید تولیدات ایرانی افزایش می‌یابد و به تبع آن، رونق در حوزه تولیدی و صنعتی کشور به میزان ملموسی افزایش خواهد یافت و همین توفیق برای رفع و دفع بسیاری از مشکلات و چالش‌های اقتصادی مثمر خواهد بود)

آنچنان که آمار و ارقام منعکس شده از سوی رسانه‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر قریب به ۹ میلیون فارغ التحصیل و دانشجوی در حال تحصیل (در مجموع) در ایران اسلامی حضور دارند که با برنامه ریزی هدفمند برای بهره گیری موثر از این طیف (به عنوان جامعه نخبه کشور)، می‌توان روند رونق تولید را با سرعت و شتاب افزون تری همراه کرد.

در این میان هم آوایی و همسویی نخبگان ورزشی، هنری و... در حمایت از تولید ملی نیز در حصول موفقیت‌های فزاینده‌تر بسیار تاثیرگذار است و قطع به یقین ماحصل این هم افزایی در رشد و توسعه اقتصادی هر چه بیشتر کشور اثرگذار و نتیجه بخش خواهد بود.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/7508
اخبار مرتبط

نظرات شما