۸۰ درصد ایرانی‌ها فعالیت فیزیکی ندارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم هفته پژوهش که صبح امروز  در ساختمان مرکزی بیمه سلامت برگزار شد، اظهار کرد: من علاقه ویژه ای به بیمه سلامت دارم و در سال ۶۲ این تصمیم بود که یک ببمه همگانی داشته باشیم و در نهایت با سازمان برنامه و بودجه اساسنامه بیمه را بعد از 2 سال تدوبن کردیم.

وی با بیان اینکه ما باید تعرفه های بیمه را همگام با تورم و خسارت پیش بینی تعیین کنیم، گفت: ما نمی توانیم به پزشکان حرف زور بزنیم و به نظرم باید تعرفه ها متناسب با تورم شود؛ باید توانایی داشته باشیم میزان مصرف و استفاده از ابزارهای تشخیصی و درمانی را اندازه گیری کنیم و سرانه افراد را بسنجیم که این موضوع در کشورهای مختلف متفاوت است.

ملک زاده با بیان اینکه هزینه بستری در آمربکا حدود ۲۲ هزار دلار است و این کشور وضعیت خوبی از نظر شاخص ها ندارد، ادامه داد: ایران از نظر شاخص ها مانند سن امید به زندگی خیلی پیشرفت کرده است و من معتقدم فقط بودجه مهم نیست بلکه مدیریت درست هزینه ها مهم تر است، دسترسی مردم به خدمات در دنیا بهتر شده است، وضعیت کشورهایی مانند تایلند، ترکیه و چین از لحاظ زیرساخت ها بهتر شده است و کشورهای افریقایی وضعیت مناسبی ندارند.

 معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بااشاره به اینکه در طرح تحول دسترسی مردم به خدمات افزایش داده شده است و این تنها مهم نیست بلکه باید این دسترسی با هزینه کنترل شده انجام شود، افزود: ایران از نظر کیفیت و دسترسی در وضعیت خوبی قرار دارد و نمره ما از ۱۰۰ به ۷۰  کاهش یافته است و باید این خلاء ها را پر کنیم، باید کیفیت خدمات را بهتر کنیم.

هزینه ویزیت در ایران

ملک زاده ادامه داد: کیفیت نظام سلامت مسئله مهمی است و مرگ و میرهای افراد در کشورهای کم توسعه ۵.۵ میلیون نفر به دلیل خطاهای پزشکی است؛ هزینه یک ویزیت در آمریکا و اروپا حدود ۵۰۰ دلار است و در ایران حدود ۶۷ دلار است و هزینه بستری در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر است.

وی با بیان اینکه ما باید مدیریت خدمات را بهبود ببخشیم و این کار با آموزش و تعامل درست می شود، گفت: باید بتوانیم وضعیت کیفیت و دسترسی به خدمات را بهتر کنیم و همین منابع محدود را با جامعه پزشکی به یک تفاهمی رسیده و هزینه ها را مدیریت کنیم.

ملک زاده ادامه داد: سالیانه یک میلیون نفر در آمریکا دچار سکته قلبی می شوند و این افراد هزینه های زیادی را  به کشور تحمیل می کنند، با اجرای پروژه های سلامت این آمار را به نیم میلیون نفر کاهش داده اند، سرمایه گذاری در پیشگیری بسیار موضوع مهمی است و سبب کاهش هزینه های حوزه سلامت می شود.

 معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت  با بیان اینکه مردم تهران دو برابر دنیا نمک مصرف می کنند و این موضوع  باعث بروز بیماری های مختلف می شود، اطهار کرد: ۸۰ درصد از مردم ایران فعالیت فیزیکی ندارند، ما چند دارو را در دارویی به نام پلی پیل گذاشته و در آینده خبرهای خوبی را در این زمینه اعلام می کنیم.




انتهایی پیام/
http://qomefarda.ir/754
اخبار مرتبط

نظرات شما