رونمایی از کتابی با موضوع صلح امام حسن (ع) در خبرگزاری فارس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

پس از ۴۰ سال، عنوان کتابی است نوشته حمید سبحانی صدر که با نگاهی نو به بیان زمینه‌های وقوع صلح امام حسن علیه السلام می‌پردازد.

تردیدی نیست که انجام صلح در آن برهه تاریخی، نرمشی قهرمانانه و بهترین اقدام ممکن از سوی دومین امام شیعیان بوده است. اما سؤال اینجاست که چه عواملی باعث شد که حجت خدا ناگزیر شود به خاطر حفظ اسلام و پاسداری از جان شیعیان، حکومت اسلامی را در قالب یک صلح به معاویه واگذارد؟

در این کتاب می‌بینیم که امام حسن (ع) از ابتدا هیچ تصمیمی بر صلح با معاویه نداشته، بلکه آماده پیکار نظامی با وی بوده، اما دستگاه تبلیغاتی بنی‌امیه به کار افتاد و فضای جامعه اسلامی را به سویی سوق داد که مردم از امام خود بخواهند که دست از جنگ برداشته و حکومت را به معاویه واگذار کند.

از جمله اقدامات معاویه که در این کتاب از آن سخن گفته شده به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

۱. شایعه ناکارآمدی اهل بیت علیهم السلام در اداره جامعه اسلامی در میان مردم.

٢. اختلال در دستگاه محاسباتی مردم. رسانه‌های اموی در آن دوره چنان عمل کردند که این اندیشه در مردم شکل گرفت که آبادانی دنیای ما در دستان بنی‌امیه و معاویه است.

٣. ترور و آشفته‌سازی فضای امنیتی جامعه اسلامی

در واقع، پس از ۴۰ سال، حکایت جنگ روانی بنی‌امیه برای تحمیل مذاکره و صلح بر امت اسلامی و سرانجام عهدشکنی معاویه و زیرپا گذاشتن تمام تعهدات خویش است.

در این کتاب با معاویه‌گرایی مردم کوفه و نفوذ دست‌نشانده‌های اموی در میان مردم و کارگزاران حکومت اسلامی آشنا می‌شویم.

یکی دیگر از نقاط برجسته کتاب، ارائه شخصیت‌شناسی‌های مهمی است که می‌کوشد با ترسیم چهره واقعی برخی افراد مؤثر در ماجرای صلح، خوانندگان را به تکرار این گونه اشخاص در دوره‌های مختلف مانند امروز توجه دهد. از آن جمله می‌توان به واکنش تند یاران انقلابی امام حسن (ع) در قبول صلح اشاره کرد که ناشی از بی‌بصیرتی آنها بوده است.

نویسنده کتاب، هیچ تطبیقی با شرایط امروز نمی‌دهد، اما از آنجا که در گزارش تاریخ صلح، از تعابیر و اصطلاحات سیاسی اجتماعی امروز، مخصوصا برخی تعابیر رهبر معظم انقلاب استفاده کرده، ناخودآگاه خواننده را به تحلیل و تطبیق امروز وا می‌دارد.

از همین رو، عنوان کتاب در اولین برخورد، مخاطب را متوجه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی می‌سازد، اما در متن کتاب هیچ تصریحی به این امر نیست، ولی تمام صفحات آن، در واقع تبیینی بر حوادث امروز است.

در نهایت آنچه از خواندن کتاب پس از ۴۰ سال در ذهن مخاطب نقش می‌بندد آن است که نباید بگذاریم زمینه‌هایی که منجر به صلح و انتقال حاکمیت از اهل بیت پیامبر به طاغوت شد، دوباره تکرار شود.

از دیگر مشخصه‌های کتاب، نثر روان و آمیختگی منظم دو نثر تاریخی و ادبی در گزارش‌های تاریخی و تحلیلی آن است.

پیش از این کتاب‌های دیگری همچون «راهبرد اقتصادی پیامبر (ص)» در گزارش تاریخی اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در سیره پیامبر و کتاب «١٨ ساله» پیرامون حوادث تاریخی مربوط به شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از همین نویسنده وارد عرصه نشر شده بود.

کتاب «پس از ۴۰ سال» روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه جاری با حضور نویسنده و دکتر محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام در خبرگزاری فارس رونمایی می‌شود.



انتهای پیام/
منبع:فارس
http://qomefarda.ir/8304
اخبار مرتبط

نظرات شما