کارشناس ارشد کشاورزی در گفتگو با قم فردا:/1

ریشه تا گل گیاه خرزهره سمی است/کاج درختی مناسب برای حاشیه شهر

کارشناس ارشد کشاورزی با اشاره به اینکه ریشه تا گل گیاه خرزهره سمی است، گفت: درخت کاج در حاشیه شهر می تواند به عنوان بادگیر و مانعی برای ورود ریزگرد ها به استان عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،با توجه به اینکه سالیان سال است در استان قم درختانی همچون اکالیپتوس و کاج و یا درخچه هایی مانند خرزهره طبق روال و عادت و بدون نگاه کارشناسی در قم کاشته می شود در حالی که شاید وجود این گیاهان در داخل شهر هیچ سود و منفعتی نداشته باشد اما در چند روز گذشته شورای شهر مصوبه ای را مبنی بر منوعیت کاشت اکالیپتوس، کاج و خرزهره در داخل شهر و حاشیه شهر ممنوع کرد.

از همین رو با آمنه قربانی کارشناس ارشد کشاورزی در خصوص این مصوبه و فوائد و مضرات این گیاهان و تاریخچه آنها گفتگویی انجام دادیم که به شرح ذیل می باشد.
در خصوص ممنوعیت کاشت این نوع گیاهان در استان نمی توان گفت که صددرصد خوب و یا بد است اما نکته ای که وجود دارد این است که درخت کاج برای ایران نیست البته برخی از نوع های کاج بومی ایران می باشد مانند کاج ایران که در ایران از ابتدا بوده و با اقلیم ایران سازگار است؛ کاج درختی می باشد که فوق العاده نسبت به شرایط خشکی، شوری، کم آبی و سرما مقاومت بالایی دارد؛ پس این یک امتیاز مثبت برای درخت کاج حساب می شود و مصراف آب این درخت هم بسیار پایین است.



مهمترین ویژگی درخت کاج بادگیر بودن آن است
از محاسن درخت کاج این است که بسیار سریع رشد می کند و ارتفاع بالایی را به خود می گیرد و مهمترین ویژگی درخت کاج بادگیر بودن آن می باشد.
امروز اکثر شهری های کشور مشکل باد دارند و اگر دقت شود در حاشیه شهرها درختان کوتاه و در داخل شهر درختان بلند کاشته شده است در حالی که باید معکوس باشد؛ درخت کاج خوب است به شرط اینکه در حاشیه شهر کاشته شود چرا که یک بادگیر بسیار قوی می باشد و این درخت در حاشیه شهر کاملا نقش مثبتی را ایفا می کند.

درخت کاج از ورود ریزگردها به داخل شهر جلوگیری می کند
 نکته دیگر این است که امروز ما با بحث ریزگردها مواجه هستیم، در خت کاج به دلیل بلند بودن و اینکه برگ های آن نزدیک هم هستند مانعی برای ورود ریزگرد ها به داخل شهر می باشد، البته طبق بررسی و نظر اخیر کارشناسان این درخت به خوبی می تواند آلاینده های خودرو ها را جذب و  تسویه می کند.
حال باید از معایب این درخت گفت که مناسب فضای داخل شهر نیست چرا که درخت کاج درختی همیشه سبز می باشد و برگ ریزی زیادی هم ندارد ولی برگ هایی که دارد سوزنی شکل است و به مرور زمان بر روی زمین ریخته می شود و بخاطر اینکه سایه انداز زیادی دارد و در کنار هم کاشته می شوند فضایی تاریک را در زیر درخت ایجاد می کند که رشد گیاهان دیگر را محدود می کند.

کاج در داخل شهر از رشد گیاهان دیگر جلوگیری می کند
همان طور که گفته شد این درخت مقاومت بالایی در برابر شوری دارد و وقتی برگ های سوزنی این درخت بر روی زمین می افتد تجمع نمک زیر برگ های آن بسیار زیاد است و باعث می شود که سطح خاک شور شود و نمی توان گیاه دیگری را در کنار این درخت کاشت؛ به همین دلیل ما می گوییم این درخت مناسب برای داخل شهر نیست ولی برای حاشیه شهر مناسب است.



اکالیپتوس درخت بومی ایران نیست
 اما در ادامه درخت دیگری که در استان قم بیشتر کاشته می شود درخت اکالیپتوس می باشد و بنده هم با حذف این درخت موافق هستم چرا که این درخت اصلا برای ایران نمی باشد و از استرالیا وارد کشور ما شده است.
حال در ادامه ابتدا محاسن این درخت را بیان می کنیم که اکالیپتوس خواص دارویی دارد و می توان درمصارف دارویی از آن استفاده کرد و بخاطر بوی خاصی که دارد دفع کننده حشره می باشد و اگر درخت اکالیپتوس را مشاهده کنید آفت خاصی را در کنار این درخت نخواهید دید.
با توجه به اینکه استان قم مشکل منابع آبی دارد و همیشه از مصرف بهینه آب صحبت می شود باید گفت مهمترین ایراد این درخت مصرف بالای آب می باشد و این درخت به دلیل  ریشه های گسترده سفره های زیر زمینی را خالی می کند از طرفی هم رشد بسیار سریعی دارد یعنی اگر کف بر هم شود بازهم در مدت کوتاهی رشد می کند.

صرف هزینه هرسال برای هرس کردن درخت اکالیپتوس
رشد سریع اکالیپتوس یک عیب می باشد به دلیل اینکه این درخت در حاشیه خیابان(پیاده رو) کاشته شده است و در حاشیه خیابان هم سیم برق هم رد شده است که با رشد سریع این درخت ها مشکل گیر کردن آن به سیم های برق وجود دارد؛ به همین دلیل هر سال هزینه بسیار بالایی صرف می شود تا کارگران این درختان را سرزنی و هرس کنند تا به سیم های برق برخورد نکنند.



مصرف آب بالا توسط درخت اکالیپتوس
مهمترین مشکلی که برای درخت اکالیپتوس وجوددارد این است که بدون کارشناسی در استان کاشته شده است چرا که این گیاه به گرما بسیار مقاوم است اما در مقابل، آب بسیاری مصرف می کند و هم چنین به سرما بسیار حساس است که اگر دما هوا به زیر صفر برود آرام آرام شروع به خشک شدن می کند که چند سال قبل در قم شاهد این مسئله بودیم.
از طرفی این درختان برگ ریزی هم دارد و در فصل بهار به دلیل گل هایی که می دهد برای افرادی که حساسیت دارند مشکل ساز خواهد بود؛ پس این گیاه برای استان قم مناسب نیست.
حال به سراغ درختچه خرزهره می رویم ، این درختچه بومی ایران می باشد البته در کشورهای اطراف هم موجود می باشد اما در اصل بومی کشور خودمان می باشد به گرما و خشکی مقاومت بالایی دارد.

ریشه تا گل گیاه خرزهره سمی است
یکی از ویژگی های مهم این گیاه دفع کننده حشرات می باشد بخاطر آن بوی بد و ویژگی های خاص آن می باشد که حشرات به سمت این گیاه نمی روند اما مهمترین عیب و ایراد این گیاه سمی بودن آن می باشد یعنی از ریشه گیاه تا برگ ها و گل گیاه سمی می باشد.
اگر حشره ای روی این گیاه بنشیند و شیرآب گیاه به آن حشرت تماس پیدا کند آن حشره به سرعت می میرد بخاطر همین موضوع اصلا مناسب سطح شهر نیست چرا که اگردست انسان با این شیرآب تماس پیدا کند و ناخداگاه آن را به دهان خود برساند امکان اینکه ایست قلبی هم بکند وجود دارد.
البته این گیاه خاصیت دارویی هم دارد اما با روش های مختلف تبدیل به دارو می شود ؛ با توجه به این مسائل چون در سطح شهر این گیاه وجود دارد و کودکان امکان دست زدن به این گیاه را دارند اصلا مناسب نیست که در داخل استان کاشته شود.



خرزهره مناسب برای حاشیه شهر است/خرزهره از ورود آفت به استان جلوگیری می کند
خرزهره خوب است بخاطر اینکه دفع کننده حشرات می باشد و باید در حاشیه شهر کاشته شود چون در فصل های مختلف ورود آفت را به قم داریم وقتی این گیاه در حاشیه شهر باشد وقتی آفت ها از این گیاه تغذیه کنند درصد بسیاری از این آفت از بین خواهند رفت.
یکی دیگر از ویژگی های این گیاه تسویه آلاینده های سمی می باشد پس این گیاه مناسب داخل استان نیست و بهتر در حاشیه شهر کاشته شود.
حسن حیدری

انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/8824
اخبار مرتبط

نظرات شما