رئیس قوه قضائیه:

عدالت نباید فقط به زبان و گفتار ختم شود

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه استقلال کامل دستگاه قضایی یکی از مهم‌ترین اولویت‌هاست که دنبال خواهد شد، گفت: عدالت نباید فقط به زبان و گفتار ختم شود بلکه باید در عمل و رفتار به نمایش گذاشته شود تا مردم عدالت را در جامعه احساس کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه شب در گردهمایی قضات و کارکنان دستگاه قضائی استان قم که در مجتمع آموزش روحانیون و قضات معصومیه برگزار شد، به کاهش پرونده های دستگاه قضا از اهداف خود اشاره کرد و اظهار داشت: افرادی که در امر قضا فعالیت می کنند باید در سطح بالاتر برای کارآمدی و سلامت این مجموعه تلاش کنند.
وی ادامه داد: شورای حل اختلاف در فرهنگ ایرانی اسلامی مردم ریشه دارد و مورد حمایت ویژه این دستگاه قرارخواهد گرفت.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به ارتباط دستگاه قضا با حوزه های علمیه ، گفت: باید در حوزه‌های جدید به مباحث علمی و فقیهی به صورت تخصصی نگاه شود تا بتوانیم از آموزه‌های دینی بهره‌مندی لازم را داشته باشیم چراکه با تشکیل نظام اسلامی ورود فقه به لایه‌های اجتماعی مختلف ضروری شده است.
وی اضافه کرد:  فقه تمدن‌ساز مبتنی بر فقه اهل‌بیت(ع) بسیار غنی است و می‌تواند به سئوالات و نیازهای جدید ما پاسخ مناسبی ارائه دهد هر چند در راستای تحقق این هدف نیازمند کار جهادی و اجتهادی علما و دانش‌آموختگان حوزه هستیم.
حجت الاسلام رئیسی به ارتباط گسترده تر با مراکز پژوهشی اشاره کرد و ابراز داشت: ارتباط با حوزه‌های علمیه علاوه بر برکات علمی موجب کادرسازی مورد نظر با مشارکت حوزه خواهد شد.
وی عنوان داشت: عدالت بعد از توحید گسترده‌ترین مفهوم در مبانی دینی اسلام است، عدالت نباید فقط به زبان و گفتار ختم شود بلکه باید در عمل و رفتار به نمایش گذاشته شود تا مردمی که به صورت فطری عدالت‌خواه هستند و انتظار عدالت را دارد، عدالت را در جامعه احساس کنند؛ برای تحقق این هدف افراد حاضر در بدنه اداری، قضایی و اجرایی کشور باید به صفت عدالت مزین باشند.
رئیس قوه قضائیه تحول در دستگاه قضا را نیازمند درک همگانی بدنه فعال این دستگاه دانست و گفت: اکنون بعد از گذشت 40 سال از عمر انقلاب و در ابتدای گام دوم انقلاب فرصتی برای آزمون و خطا باقی نمانده است و تصمیم‌گیری باید بر اساس تدبیر و آینده‌نگری انجام شود.
وی افزود: استقلال کامل دستگاه قضایی یکی از مهم‌ترین اولویت‌هاست که دنبال خواهد شد.
حجت الاسلام رئیسی بر لزوم توجه به ابعاد مختلف کرامت در بخش‌های مختلف دستگاه قضا تاکید کرد و گفت: افزایش سرعت رسیدگی به مشکلات مردمی و حل مشکلات آن‌ها از جمله ابعاد کرامت است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

در کنار فقر و مشکلات اقتصادی نباید برخی دانه درشت ها مال مردم را بخورند
همچنین در این همایش حجت‌الاسلام جعفر الهی، قاضی دیوان عالی کشور با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) بیان کرد:رحمت از قاضی می‌بارد و خداوند وی را به رحمت دعوت کرده و رحمت را به وی می‌دهد ولی اگر قاضی خلاف کند خداوند وی را به خود واگذار می‌کند.
وی ادامه دا: ‌دولت باید نسبت به مشکلات اقتصادی جامعه توجه ویژه‌ای داشته باشد ولی برای مردم پذیرفته نیست که در کنار فقر و مشکلات اقتصادی مشاهده کنند که برخی به‌عنوان دانه‌درشت مال آن‌ها را می‌خورند.
قاضی دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: جامعه از قوه قضاییه انتظار دارد که درزمینه برخورد با دانه‌درشت‌ها برخورد قاطع و جدی داشته باشد و حکم صادر و اجرایی شود و اموال به بیت‌المال بازگردد.

برای رسیدن به نقطه تحول نیازمند استقلال در قوه قضائیه هستیم/مهریه و نفقه مشکلات فراوانی را به وجود آورده است
این در حالی است که درادامه این همایش حجت‌الاسلام حمزه خلیلی ، مدیرکل دادگستری استان قم  با اشاره به اینکه در ابلاغیه مقام معظم رهبری موضوع تحول تشکیلات قضایی مطرح شد که لازمه آن شناخت وضعیت موجود است، تصریح کرد: در موضوعات اجتماعی دگرگونی این ساختارها مطرح‌شده است و اگر در ساختاری دگرگونی ایجاد نشود از تحول خبری نخواهد بود.
وی ادامه داد: امروز با یک دوره تحولی روبه‌رو هستیم که این دوره تحول بسیار سخت و دشوارتر از دوره توسعه است چون در دوره تحول ساختار باید دگرگون شود و شناخت ساختار و کارکرد از موضوعات مهم در حوزه مدیریتی است.
مدیرکل دادگستری استان قم  بابیان اینکه برای رسیدن به نقطه تحول نیازمند استقلال در قوه قضائیه هستیم،گفت: ریاست قوه قضائیه اگر دادگاه بخشی را بخواهد به دادگستری تغییر دهد وابستگی در جذب و تجهیز این وابستگی به قوه مجریه وجود دارد و درزمینهٔ اداری نیز استقلال نداریم.
وی عنوان داشت:  مهریه و نفقه سبب مشکلاتی شده ‌و مراجع تقلید تأکید کردند افرادی که برای مهریه محکوم شدند نباید به زندان بروند، ما می‌توانیم بدون اینکه اصلاحی در این قانون ایجاد شود مشکل را رفع کنیم.


انتهای پیام/160
گالری عکس
http://qomefarda.ir/9106
اخبار مرتبط

نظرات شما