مدیرکل راه آهن قم:

طرح اتصال سیلو به راه آهن قم تا پایان امسال به بهره برداری می رسد

مدیرکل راه آهن قم گفت: طرح اتصال سیلو به راه آهن قم که در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در صورت تامین نقدینگی تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محسن اعتماد با اشاره به راه آهن قم، افزود: طبق آیین نامه و مصوبات هیات مدیره و مجمع راه آهن کشور، اگر کارخانه ای درخواست اتصال به شبکه ریلی داشته باشد، باید زیرسازی مسیر را انجام دهد و روسازی آن بر عهده راه آهن می باشد.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه برای اتصال سیلوی قم به راه آهن، شرکت غله و خدمات بازرگانی قم موظف بود زیرسازی مسیر را انجام دهد، ولی راه آهن برای بهره مندی استان قم از مزیت های اجرای طرح، در این امر پیشقدم شد.

وی با بیان اینکه این طرح از سال گذشته آغاز شده است، خاطرنشان کرد: طول این طرح ۱۱ کیلومتر و شامل مطالعات، زیرسازی، احداث پل، اجرای روسازی، تامین ریل، تراورس و بالاست می باشد که ۴۸۰ میلیارد ریال هزینه دارد.

اعتماد با اشاره به اینکه این طرح تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: هزینه مطالعات، زیرسازی، احداث پل و اجرای روسازی که توسط پیمانکار انجام می شود، ۲۸۰ میلیارد ریال می باشد و هزینه تامین ریل، تراورس و بالاست که توسط راه آهن انجام می شود، نیز ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد.

وی با بیان اینکه برای اتصال سیلو ی قم به راه آهن تاکنون ۲۰ پل احداث شده، بیان کرد: مطالعات و احداث پل طرح اتصال سیلو به راه آهن به اتمام رسیده و تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

به گفته وی، احداث هر کیلومتر از ریل راه آهن در شرایط عادی، ۵۰ تا ۶۰ میلیارد ریال هزینه دارد و اگر خط احتیاج به پل یا زیرگذر داشته باشد، این هزینه ها افزایش می یابد.

مدیرکل راه آهن تصریح کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی قم تعهد داده است در صورت اتصال سیلو به راه آهن سالانه یک میلیون تُن بار از طریق ریل منتقل شود.

وی با بیان اینکه راه آهن کلید توسعه پایدار استان است، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه به ازای هر تُن کیلومتر بار حدود ۴۰ سی سی سوخت صرفه جویی می شود، ترافیک محورها و آلودگی هوا نیز بهبود می یابد.



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/9171
اخبار مرتبط

نظرات شما