مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو:

کارخانه‌های آرد استان حق استفاده از گلوتن را ندارند / تخلفی در این زمینه تاکنون گزارش نشده است

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم بابیان این‌که کارخانه‌های آرد استان حق استفاده از گلوتن را ندارند، گفت: تخلفی در این زمینه تاکنون گزارش نشده است.

جواد کرباسچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با رد استفاده کارخانه‌های آرد استان قم از گلوتن، اظهار داشت: طبق قانون سازمان استاندارد و غذا و دارو به‌عنوان دو دستگاه نظارتی بر روی کنترل کیفیت آرد و محصول نهایی نظارت دارند.

سازمان غذا و دارو بازرسی‌های دوره‌ای دارد

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو بازرسی‌های دوره‌ای دارد و نمونه‌برداری‌هایی نیز در ضمن این بازدیدها صورت می‌گیرد.

کرباسچی بابیان این‌که کارخانه‌های آرد برای تولید هرکدام از محصولات پروانه ساخت مجزا تهیه می‌کنند، بیان داشت: زمانی که می‌خواهند پروانه ساخت را از سازمان غذا و دارو اخذ کنند فرمول تولید محصول را نیز ارائه می‌دهند به‌عنوان‌مثال کارخانه‌های آرد استان قم در فرمولی که برای تولید آرد خبازی ارائه می‌دهند تنها عنوان می‌کنند که از گندم استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: افزودنی دیگری در فرمولاسیون اعلام نمی‌کنند یعنی گلوتن را به‌عنوان یک افزودنی در فرمول اعلام نمی‌کنند و چون در فرمولاسیون اعلام نمی‌کنند مجاز به استفاده از آن نیز نیستند و اگر استفاده کنند تخلف محسوب می‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو خاطرنشان کرد: در خصوص افزودنی‌های دیگر که بهبوددهنده‌ها هستند می‌توانند برخی از بهبوددهنده‌ها را استفاده کنند اما این موارد هم بعد از کسب مجوزهای مربوطه مجاز است.

اگر کارخانه‌ای از گلوتن استفاده کند، تخلف کرده است

وی افزود: معاونت غذا و دارو در استان قم در پروانه‌های آرد صادرشده استفاده از گلوتن را مجاز ندانسته و اگر کارخانه‌ای از این ماده استفاده کند، تخلف کرده است.

کرباسچی ابراز داشت: از کارشناسان ذی‌ربط در این زمینه استعلام کردیم و در بازرسی‌های که صورت داده‌اند گلوتن را در تولیدات کارخانه‌های آرد استان مشاهده نکرده‌اند اما اگر چنانچه گزارشی بشود، پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: البته باید به این مورد هم اشاره‌کنم که خود آرد، گلوتن دارد و اگر گلوتن آرد ضعیف باشد شاید کارخانه‌ای بخواهد گلوتن را خودش اضافه کند که این کار هم تخلف است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو تصریح کرد: هر چیزی که در فرمول نیامده باشد استفاده آن غیرمجاز است و نباید استفاده شود.

آرد عامل ایجاد التهاب نیست

وی در پاسخ به این سؤال که بسیاری از نانوایان نسبت به کیفیت آرد و موادی که به آن اضافه می‌شود گلایه دارند و آن را عامل ایجاد التهاب در دستانشان می‌دانند، گفت: مستندات علمی که یک پزشک پوست تشخیص دهد که میان افزودنی‌هایی که در آرد واردشده با التهاب دست ارتباط منطقی وجود ندارد تاکنون وجود نداشته است.

کرباسچی تصریح کرد: یک کارخانه آرد حداقل به 60 واحد نانوایی آرد می‌دهد و اگر ماده‌ای افزودنی التهاب ایجاد می‌کند باید برای همه واحدها این مشکل ایجاد شود نه‌فقط برای یک نفر یا دو نفر.

وی ادامه داد: به‌صورت موردی گزارش‌هایی در این زمینه ارائه می‌شود اما به‌صورت کلی این گزارش‌ها نشده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو بیان داشت: در برخی موارد که نانوایان، کیفیت خمیر را عامل ایجاد التهاب و.. در پوستشان می‌دادند این امکان وجود دارد که این افراد به افزودنی مجازی که در آرد وجود دارد، حساسیت دارند و یا این‌که محیط کاری و عوامل دیگری در ایجاد التهاب دستانشان نقش دارد.

انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/9918
اخبار مرتبط

نظرات شما