printlogo


کمبود حداقل 230 هزار پزشک و دندانپزشک برای رسیدن به وضع مطلوب
کمبود حداقل 230 هزار پزشک و دندانپزشک برای رسیدن به وضع مطلوب
کد خبر: 11125
نماینده مردم تهران در مجلس گفت:‌ وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی باید برای دستیابی به جایگاه اول منطقه در شاخص‌های سلامت اقدام به افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندانپزشکی کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌گوی مشروح با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره سرانه پزشک و دندان‌پزشک، اظهار داشت: به رغم افزایش سرانه پزشک در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، کشور به شدت با کمبود پزشک مواجهه است.

وی افزود: کمبود پزشک در ایران باعث به وجود آمدن شرایطی خاص در ارائه خدمات سلامت به ویژه خدمات تخصصی خواهد شد و از این رو ناکارآمدی ها از جمله کاهش کیفیت خدمات درمانی یا قیمت بالا، صف طولانی و انتظار برای دریافت خدمات و همچنین توزیع نامتوازن پزشک در کشور و بی عدالتی در دسترسی به خدمات افزایش می‌یابد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: سرانه پزشک در ایران به ازای هر 10 هزار نفر، 11 است اما این شاخص در بسیاری از کشورهای پیشرو در حوزه سلامت عمومی بین ۳۰ تا ۴۰ پزشک است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: وضعیت سرانه پزشک در ایران در مقایسه با کشورهای منطقه هم مناسب نیست، به نحوی که از بین ۲۵ کشور آسیای میانه و غرب آسیا، ایران در جایگاه بیستم از نظر سرانه پزشکی قرار دارد.

اولادقباد همچنین خاطر نشان کرد: وضعیت ایران درباره شاخص سرانه پزشکان متخصص به مراتب خوب نیست؛ در حالی که کشورهای پیشرو در حوزه سلامت بیش از ۱۵ پزشک متخصص به ازای ۱۰ هزار نفر دارند که این شاخص در ایران ۵ است. در کشورهای پیشرو نیز بین ۶۰ تا ۸۰ درصد پزشکان متخصص هستند اما در ایران این نسبت، نزدیک به ۴۰ درصد است.

وی در ادامه یادآور شد: وضعیت نیروی انسانی در سایر گروه‌های پزشکی مانند دندانپزشکی و داروسازی نیز به همین ترتیب است، سرانه دندانپزشک و داروساز در کشورهای پیشرو به ترتیب بالای 70 و 60 و در ایران ۳۳ و بیست به ازای هر صد هزار نفر است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: عوارض و آثار کمبود نیروی انسانی و کمبود پزشک و دندانپزشک باعث به وجود آمدن شرایط نامناسب در ارائه خدمات سلامت به ویژه خدمات تخصصی در این حوزه خواهد شد که از جمله آن می‌توانیم به قیمت بالای هزینه‌های درمانی، صف طولانی انتظار برای دریافت خدمات اشاره کنیم.

* ۲۳۰ هزار پزشک و دندانپزشک تا رسیدن به وضعیت مطلوب کم داریم

اولادقباد خاطرنشان کرد: ظرفیت مغفول اشتغال در حوزه سلامت مورد توجه است. مطابق آنچه که گفته شد برای رسیدن به سرانه مطلوب کشور نیاز به حداقل ۲۳۰ هزار پزشک و دندانپزشک جدید است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اشتغال هر پزشک و دندانپزشک حداقل برای دو نفر دیگر نیز اشتغال مستقیم ایجاد می کند،‌ حداقل ۷۰۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌شود همچنین کشورهای همسایه هم مانند عراق افغانستان و پاکستان با جمعیت نزدیک به ۳۰۰ میلیون نفر در صورت نیاز می‌توانند از این امکانات و زیرساخت بهداشتی و درمانی استفاده کنند، لذا با هدف گذاری کشور برای تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت منطقه می‌توانیم ظرفیت اشتغال مستقیم در حوزه خدمات درمانی بیش از یک میلیون نفر ایجاد کنیم.

وی پذیرش محدود دانشگاه ها را علت اصلی بروز کمبود پزشکان خواند و گفت: ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی مهم ترین عامل در تعیین سرانه در دراز مدت است. به رقم سرانه بسیار پایین پزشک در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر همچون استرالیا فرانسه و انگلستان هم اکنون سرانه پذیرش در رشته پزشکی ایران در مقایسه با این کشورها بسیار پایین است و جالب اینکه پذیرش رشته پزشکی از سال ۷۸ تا ۸۳ با وجود اشباع بودن جامعه از پزشک، روند کاهشی داشته و پزشکی نیز طی ۱۰ سال اخیر تقریبا ثابت بوده است.

* رسیدن به شرایط مطلوب با وضعیت فعلی پذیرش 30 سال طول می‌کشد

اولادقباد همچنین خاطرنشان کرد: سرانه مطلوب پزشکان به کشور حداقل ۳۰ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است که با ادامه روند فعلی پذیرش پزشکی ۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سال و رسیدن به وضعیت مطلوب بیش از ۳۰ سال به طول می انجامد.

اولادقباد در ادامه تصریح کرد: با افزایش ظرفیت فوق در سال، شاید حداقل ۱۲ سال تا رسیدن به هدف فاصله خواهیم داشت؛ ضمن اینکه در دهه آینده با جمعیت سالخورده کشور و به تبع آن نیاز به خدمات درمانی افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

وی بیان کرد: هم اکنون نزدیک به ۶۵ درصد شرکت کنندگان کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی و متقاضی تحصیل در این رشته هستند که از این تعداد در مجموع تنها ۹ هزار نفر یعنی کمتر از یک و نیم درصد موفق به قبولی در رشته های پزشکی دندانپزشکی و داروسازی می‌شوند.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. به هر حال دانشگاه علوم پزشکی ظرفیت افزایش و پذیرش دانشگاه های روزانه را در دوره تخصص دارند.

* راه‌های افزایش ظریفت پذیرش دانشجوی پزشکی بدون بار مالی برای دولت

اولادقباد بر همین اساس اضافه کرد: وظیفه دولت در اصل ۴۹ قانون اساسی و تعیین نیازهای بهداشتی و درمانی برای احتیاج مردم است و با تاکید بر اصولی در سیاست‌های کلی سلامت مبنی بر توزیع کمی و کیفی خدمات پزشکی متناسب با نیاز برای ارتقای شاخص‌های سلامتی برای دستیابی به جایگاه اول منطقه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی باید اقدام به افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندانپزشکی داشته باشد.

وی ادامه داد: روش‌هایی هم برای افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها بدون بار مالی برای دولت نیز می‌تواند وجود داشته باشد، با توجه به اینکه اشتغال فارغ التحصیلان پزشکی و دندانپزشکی تضمین شده است لذا واحدهای وام‌های تحصیلی به متقاضیان تحصیل در این رشته‌ها و افرادی که امکان تحصیل افرادی که توان مالی ندارند،‌ می‌تواند کمک کننده باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خاتمه عنوان کرد: ایجاد ظرفیت بورس کردن سایر نهادها هم مهم است، بسیاری از نهادها هستند که حتی بخش خصوصی برای تامین نیاز خود برای پزشکان دندانپزشک حاضر به پرداخت هزینه تحصیلی دانشجویان به شرط فعالیت طولانی مدت و یا نهاد هستند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/11125