printlogo


در گفتگو با غرفه داران نمایشگاه مشکات مطرح شد؛
ضرورت هم افزایی و تعامل مؤسسات حوزوی همسو با یکدیگر / انتقاد از زمان کم و عدم اطلاع رسانی کافی در خصوص برگزاری نمایشگاه مشکات
ضرورت هم افزایی و تعامل مؤسسات حوزوی همسو با یکدیگر / انتقاد از زمان کم و عدم اطلاع رسانی کافی در خصوص برگزاری نمایشگاه مشکات
کد خبر: 1128
غرفه داران و نمایندگان مؤسسات حوزوی شرکت‌کننده در نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزه بابیان این‌که مدت‌زمان این نمایشگاه اندک است بر ضرورت هم‌افزایی و تعامل مؤسسات حوزوی همسو با یکدیگر تأکید کردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پنجمین نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزه (مشکات ۵) که از روز شنبه 24 آذرماه کار خود را در مصلی قم شروع کرده است امروز در حالی روز پایانی خود را سپری می‌کند که برخلاف انتظارها استقبال چندانی از این نمایشگاه به عمل نیامد.
در این نمایشگاه ۶۰ مرکز پژوهشی حوزوی با بیش از 3 هزار اثر، دستاوردهای پژوهشی خود را به نمایش گذاشته‌اند
 
آثار علامه سید مرتضی عسگری بر سه محور علوم قرآنی، تاریخی و اعتقادی تألیف شده است

حجت‌الاسلام حسینی مسئول غرفه آثار مرحوم علامه سید مرتضی عسگری در حاشیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزه (مشکات ۵) در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: این غرفه به نام مرحوم علامه سید مرتضی عسگری است که تمرکز ما روی آثار علمی ایشان است.
وی ادامه داد: آثار علامه بر سه محور علوم قرآنی، تاریخی و اعتقادی مطرح‌شده است که توانسته با زبانی ساده و روان این مباحث را مطرح کند.
حسینی ابراز داشت: در این سه محور تألیفات ایشان به فارسی و انگلیسی ترجمه‌شده و بیش از 40 اثر از ایشان در نمایشگاه امسال عرضه‌شده است.
وی در پاسخ به این سؤال که سطح نمایشگاه و استقبال از این نمایشگاه چگونه است، اظهار داشت: برای اولین بار در نمایشگاه پژوهش شرکت می‌کنیم اما بااین‌حال کاملاً مشخص است که اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف است.
 
رویکرد موسسه مطالعات راهبردی مشهد تولید علم دینی، علوم انسانی اسلامی و مباحث تمدن سازی است

حجت‌الاسلام سید مصطفی حسنی عضو هیئت‌علمی موسسه مطالعات راهبردی مشهد و مسئول غرفه این موسسه در پنجمین نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزه (مشکات ۵) در حاشیه این نمایشگاه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: در این نمایشگاه ما آثار پژوهشی جدیدی ارائه کرده‌ایم که با استقبال بازید کنندگان همراه بود.
وی بابیان این‌که رویکرد موسسه تولید علم دینی، علوم انسانی اسلامی و مباحث تمدن سازی است، ابراز داشت: کارهای جدید موسسه درزمینهٔ شهرسازی اسلامی و رفاه و تأمین اجتماعی است که در این زمینه پژوهش‌های خوبی صورت گرفته است.
حسنی ادامه داد: در این زمینه مفهوم شناسی شهر با رویکرد تعریف شهر اسلامی راداریم که از کارهای کارگروه‌های تخصصی موسسه است.
وی بیان داشت: کارگروه خانواده و مباحث خانواده با رویکرد مدل‌سازی و سیستم سازی را در دستور کاردارند که در همین زمینه شبکه مسائل خانواده تشکیل‌شده است.
وی ادامه داد: گروه مطالعات فرهنگ اسلامی نیز به دلیل اهمیت خانواده روی مسائل خانواده و فرزند آوری تأکید دارد.
عضو هیئت‌علمی موسسه مطالعات راهبردی مشهد تأکید کرد: نشست‌های علمی و تخصصی مختلفی نیز در موسسه با موضوعات و محورهای گوناگون برگزار می‌شود.
وی در خصوص برگزاری این نمایشگاه و نقاط قوت و ضعف آن نیز خاطرنشان کرد: نمایشگاه ازلحاظ مکانی خوب است اما تبلیغات خوبی نشده است به‌طوری‌که کمتر شاهد حضور محققان و اندیشمندان در نمایشگاه هستیم.

تولید 130 اثر در حوزه سبک زندگی اسلامی در کشور
 
حجت‌الاسلام مرادی مسئول غرفه پژوهشکده سبک زندگی اسلامی در حاشیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزه (مشکات 5) در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: پژوهشکده سبک زندگی اسلامی یک مجموعه حوزوی است که به‌صورت متمرکز فعالیتش پیرامون سبک زندگی اسلامی است.
وی بابیان این‌که پژوهشگران و محققان صاحب سبک و نخبه‌ای در این پژوهشکده فعالیت می‌کنند، ابراز داشت: تاکنون بیش از 130 اثر اهم از کتاب‌های بنیادی، پژوهشی و نشریات را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌ایم.
حجت‌الاسلام مرادی افزود: در فضای مجازی نیز سایت معنویت راداریم که در این سایت به‌صورت آنلاین و مرتب اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی ادامه داد: آثار مکتوب و کتاب‌های پژوهشکده در 3 سطح تعریف‌شده است یکی از سطوح آثار پژوهشی است که به مباحث بنیادی می‌پردازیم مانند کتاب مبانی سبک زندگی اسلامی یکی از کتاب‌های شاخص این سطح است که به دانش سبک زندگی به‌عنوان دانش میان‌رشته‌ای نگاه کرده است و مؤلف نسبت این دانش را باسنت و سیره و اخلاق بررسی کرده است.
حجت‌الاسلام مرادی افزود: در این کتاب به تعامل و تبادلی که این مفاهیم می‌توانند باهم داشته باشند اشاره‌شده است و در بخش آغازین این کتاب به نظریات جامعه شناسان مطرح اشاره‌شده است.
وی عنوان کرد: نمونه دیگری برای کتاب‌های بنیادی، کتاب سبک زندگی اسلامی از دیدگاه اسلام است که 432 صفحه است و در این کتاب روی موضوع روابط اجتماعی کارشده است.
حجت‌الاسلام مرادی بابیان این‌که سطح دوم آثار ما کتاب‌های کاربردی است، ابراز داشت: اگرچه سابقه‌ای علمی محتوا را حفظ می‌کنیم و خیلی وارد جزئیات نمی‌شویم بااینکه بخشی از کتاب به مسائل علمی می‌پردازد.
وی تصریح کرد: در موضوعات مختلف سبک زندگی رضوی را در 9 جلد چاپ کردیم که از دل این 9 جلد کتابی بانام سفر با خورشید استخراج شد که به زبان‌های مختلف چاپ‌شده است.
حجت‌الاسلام مرادی بیان داشت: در حوزه کاربردی دنبال این هستیم که مخاطب ما خیلی در مسائل علمی معطل نشود و بتوانند به‌خوبی موضوع را متوجه شود.
وی ادامه داد: سطح سوم، کتاب‌های مهارتی است که با ابعاد و محتوای کم در صفحات کم به چاپ می‌رسد و به موضوعات مختلف سبک زندگی می‌پردازد.

ضرورت هم‌افزایی و تعامل مؤسسات حوزوی همسو با یکدیگر

حجت‌الاسلام لطفی مقدم مسئول غرفه موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی در حاشیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای مراکز پژوهشی حوزه (مشکات ۵) در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: موسسه آموزشی و پژوهشی مذاهب اسلامی زیر نظر دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت است که به‌صورت تخصصی طلاب را برای پایه سوم تربیت می‌کند و افراد متخصص در امور مذاهب در اسلام را تعلیم می‌دهد.
وی ادامه داد: رویکرد موسسه علاوه بر آموزشی بودن در مقوله پژوهش بیشتر پاسخ به شبهات و معرفی مبانی دینی است.
حجت‌الاسلام لطفی مقدم بابیان این‌که ابتدا موسسه در سیستان و بلوچستان بود اما الآن در کل کشور دایر است، ابراز داشت: تاکنون حدود 100 تألیف داشته‌ایم که توسط پژوهشگران داخل مجموعه تألیف و در اختیار عموم مردم قرارگرفته است.
وی بابیان این‌که کارها به‌صورت مشترک و جمعی است، بیان داشت: چندین نرم‌افزار کاربردی نیز در موسسه تولیدشده که با استقبال خوبی در جامعه روبرو شده است.
حجت‌الاسلام لطفی مقدم افزود: محوریت برنامه‌های موسسه آشنایی با مذاهب اسلامی است یعنی حفظ و صیانت از مذاهب اسلامی در دستور کار قرارداد.
وی ادامه داد: چون مجموعه‌های تولیدی در موسسه به‌صورت پرسش و پاسخ است هم در بین محققین و هم بین مردم طرفدار دارد و نوع نگاه در پرسش و پاسخ و منابعی که در پاسخ استفاده‌شده از منابع اهل سنت است.
حجت‌الاسلام لطفی مقدم تأکید کرد: موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی از اساتید خبره و صاحب‌نظر در این زمینه بهره می‌گیرد به‌طوری‌که دانش‌پژوهانی که در کارگاه‌های موسسه مشغول به فعالیت هستند، پژوهشگر تربیت می‌شوند و تاکنون بالای 200 محقق و پژوهشگر در این مرکز تربیت‌شده‌اند.
وی برگزاری همایش‌های مختلف بین شیعه و اهل سنت را از دیگر برنامه‌های موسسه دانست و بیان داشت: نکته‌ای دیگر که باید عنوان کنم این است که در این نمایشگاه مشخص شد که مؤسسات مختلفی وجود دارد که در عرض هم زیاد هستند و چه خوب است که مدیریت واحدی باشد تا کتاب‌های هم‌عرض زیاد نشود تا هم هزینه‌ها پایین بیاید و هم با تعامل و نشست‌هایی که انجام می‌دهیم هم‌افزایی بیشتر شود.
 
 

انتهایی پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/1128