printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
صف‌آرایی موافقان و مخالفان حذف 4 صفر از پول ملی
صف‌آرایی موافقان و مخالفان حذف 4 صفر از پول ملی
کد خبر: 11663
تنها باگذشت 3 روز از تصویب لایحه حذف 4 صفر از پول ملی موافقان و مخالفان این طرح رو در روی‌هم قرارگرفته و به‌نقد و بررسی این اقدام دولت پرداخته‌اند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، "با توجه به شرایط اقتصادی کشور این طرح حتی نباید کلید بخورد؛ چراکه تبعات منفی به همراه خواهد داشت. اگر هدف از اجرای این طرح تورم و کنترل‌گرانی است، باید توجه داشته باشیم که با این کار جلوی گرانی گرفته نخواهد شد و بالعکس به گرانی دامن خواهد زد.در شرایطی که نرخ ارز متزلزل و هرروز یک‌چیز است اجرای این طرح باید حداقل یک سال به تأخیر بیفتد."

این بخشی از صحبت‌های اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و یکی از برجسته‌ترین بازرگانان کشورمان است که حذف 4 صفر از پول ملی را در مقطع فعلی به ضرر کشور می‌داند.

زمزمه حذف 4 صفر از پول ملی چند سالی است که شنیده می‌شود و هر بار تنها در حد حرف باقی می‌ماند اما هفته گذشته دولت در عمل نشان داد که خواستار اجرای این طرح است.

در جلسه چهارشنبه 9 مردادماه هیئت‌وزیران با تصویب این لایحه از ارسال آن به مجلس با قید دو فوریت خبر داد، لایحه‌ای که دولتی‌ها آن را منجی شرایط کنونی اقتصادی می‌دانند و می‌گویند با این کار هم ارزش به پول ملی بازمی‌گردد و هم جلوی تورم گرفته می‌شود.

در این میان در طی 3 روز گذشته این تصمیم دولت با واکنش‌های بسیاری در سطح جامعه روبرو شده است.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی با اجرای این طرح مخالف هستند و برخی دیگر نیز اجرای این طرح را گامی مثبت در شرایط کنونی می‌دانند، هرچند که واکنش عموم مردم به‌خصوص در فضای مجازی به‌صورت طنز بوده و ازنظر مردم این اقدام هیچ اثری در زندگی آن‌ها نخواهد داشت.

شرایط کنونی کشور آماده این اجرای این طرح نیست

منتقدان این طرح می‌گویند این اقدام دولت در وضعیت کنونی هیچ فایده‌ای ندارد و تنها هزینه‌ای اضافی بر گردن دولت خواهد نهاد چراکه باید اسکناس‌های فعلی جای خودشان را به اسکناس‌های جدید بدهند.

علاوه بر این مخالفان می‌گویند در وضعیت نابسامان کنونی اقتصاد این اقدام دولت تورم را در کشور بیشتر می‌کند و هیچ اثر مثبتی در جامعه به همراه نخواهد داشت.

ابوالقاسم حکیمی پور یکی دیگر از اقتصاددانان مطرح کشورمان دراین‌باره می‌گوید: اولویت اقتصادی کشور ما در شرایط فعلی تورم و تولید ملی است و همه اولویت‌ها باید به تولید ملی اختصاص داشته باشد بنابراین در این شرایط اقتصادی و تحریم تعجب‌آور است که اولویت را بر حذف ۴ صفر قرار داده‌اند. جای تأسف دارد که بانک مرکزی و وزارت اقتصادی که طرح را ارائه داده‌اند و از این طرح دفاعی نکرده‌اند.

بهمنی: دلیل حذف چهار صفر از پول ملی بسیار موجه است

محمود بهمنی رئیس سابق بانک مرکزی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار قم فردا بابیان این‌که موافق اجرای این طرح است، اظهار داشت: دلیل حذف چهار صفر از پول ملی بسیار موجه است چراکه واحد پول ما امروز «ریال» است، اما یک‌ریالی، 10 ریالی، 100 ریالی و حتی 1000 ریالی نداریم و کمترین واحد پولی ما 5 هزار ریالی و 10 هزار ریالی است.

وی ادامه داد: علاوه بر این هر دلار امروز معادل 120 هزار ریال است که ازنظر روانی برای پول ملی کشورمان قابل‌قبول نیست.

رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی بابیان این‌که هزینه چاپ اسکناس 100 تومانی و حتی سکه‌های 2500 ریالی و ... بیش از ارزش مبادلاتی آن‌ها است بنابراین بهتر است که با اجرای این طرح جلوی این‌گونه ضررها گرفته شود.

بهمنی افزود: این طرح هیچ تأثیری در کاهش درآمدها ندارد بلکه حجم مبادلات را روان و تسهیل می‌کند و ما دیگر دارای یک واحد پولی می‌شویم.

وی ادامه داد: این طرح را 8 سال پیش در بانک مرکزی شروع کردیم و همان زمان طرح‌های آن آماده شد اما درنهایت به مرحله اجرا درنیامد.

کشورهای موفق و شکست‌خورده در این طرح

دو کشور زیمباوه در سال 2003 و ترکیه در سال 2005 اقدام به حذف صفر از پول‌های ملی خود کردند که درنتیجه اقتصاد زیمباوه با تورم شدیدتر و اقتصاد ترکیه با بهبود و رونق همراه شد.

بر اساس این اتفاق می‌توان نتیجه گرفت که دغدغه‌ای بسیاری از کارشناسان اقتصادی که شرایط کنونی را زمان مناسبی برای این اقدام نمی‌دانند کاملاً درست و نزدیک به واقعیت است چراکه اقتصاد کشور در دو سال اخیر با وضع تحریم‌های ظالمانه با تورم شدیدی دسته و پنجه نرم می‌کند و شوک حاصل از حذف 4 صفر می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به آن وارد کند.

در این میان باید منتظر ماند و دید که آیا مجلس دهم در شرایط فعلی و در ماه‌های آخر عمر خود به این لایحه رأی مثبت می‌دهد یا خیر؟

انتهای پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/11663