printlogo


فرش دستباف ایران تحریم شد
 فرش دستباف ایران تحریم شد
کد خبر: 12095
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، فرشته دست‌پاک ظهر امروز در جلسه کارگروه فرش استان قم  با بیان اینکه زحمات زیادی برای ثبت جهانی فرش قم کشیده شده است،گفت: برای  جعل نکردن فرش‌های دیگر به‌عنوان فرش قم، تولیدکنندگان و بازرگانان این نوع فرش نشان فرش قم را در فرش ثبت کنند.

او با اشاره به غیرقانونی بودن جعل فرش قم، افزود: برخی از تولیدکنندگان فرش‌هایی شبه دستباف تولید می‌کنند که مقررشده جلسه‌ای با آن‌ها برگزار شود تا برای تشخیص فرش دستباف قم، فرش شبه دستباف و ماشینی بودن فرش را بر روی فرش ثبت کنند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با تأکید بر لزوم استفاده تولیدکنندگان فرش از ابریشم ایرانی، گفت: ما از سال گذشته متوجه تولید ابریشم در گیلان و خراسان رضوی شدیم، در سال‌های قبل تعرفه واردات ابریشم ۱۵ تا ۲۶ درصد بود که در سال ۹۸ تعرفه واردات ابریشم به ۴۵ نا ۵۰ درصد رسید، اما پس از بررسی‌های متوالی متوجه شدیم تولیدکنندگان ابریشم در ایران نمی‌توانند نیاز بافندگان شهر‌های مختلف را با آن کیفیت مطلوب تولید کنند.

او ادامه داد: با توجه به هماهنگی بافندگان در یک مکانیسم ۵ ساله باید کیفیت ابریشم ایرانی افزایش پیداکرده و نیز تعرفه واردات ابریشم تا ۱۵ تا ۲۶ درصد در سال آینده کاهش پیدا کند.

دست‌پاک، با اشاره بر تحریم فرش ایرانی از سوی آمریکا، عنوان کرد: از شش مرداد پارسال  فرش دستباف از سوی آمریکا تحریم شده است، اما برای صادرات فرش دستباف ایرانی برای زیر یک‌میلیون دلار نیاز به پیمان‌سپاری ارزی نیست و اکثر صادرات بازرگانان زیر یک‌میلیون دلار است.

او با گلایه از تولیدکنندگان و بازرگانان فرش قم برای  حضور نیافتن در نمایشگاه‌های جهانی، افزود: متأسفانه حضور فرش‌بافان قمی در نمایشگاه‌های جهانی کمرنگ است، برای پیشرفت این صنعت و گسترش آن در کشور‌های خارجی حضور در این نمایشگاه‌ها لازم و ضروری است، اما باید استانداری قم حمایت‌های لازم را از این افراد داشته باشد.

پاکدست گفت: به‌عنوان نمونه کشور افغانستان خطر بسیار جدی برای فرش دستباف ایرانی است، راحت‌ترین شکل اشتغال در افغانستان با سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها تولیدات فرشی است.

او سپردن فرش را به وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاری اشتباه برشمرد و یادآور شد: متأسفانه صنایع‌دستی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سابق و وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فعلی سپرده‌شده است و سپردن فرش به این وزارت خانه اشتباه است، همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند که  حوزه فرش متعلق به بازرگانی است.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/12095