printlogo


عضو خبرگان رهبری:
امام رضا (ع) با تهدید ولیعهدی مأمون را پذیرفت/ مهربانی و عطوفت ایشان همه را مجذوب می‌کرد
امام رضا (ع) با تهدید ولیعهدی مأمون را پذیرفت/ مهربانی و عطوفت ایشان همه را مجذوب می‌کرد
کد خبر: 13042
عضو خبرگان رهبری بابیان این‌که مهربانی و عطوفت امام رضا (ع) همه را مجذوب می‌کرد، گفت: ایشان با تهدید ولیعهدی مأمون را پذیرفت اما بااین‌وجود در هیچ کاری ابداً دخالت نمی‌کرد.
آیت‌الله سید هاشم بطحائی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام رضا (ع) اظهار داشت: ائمه اهل‌بیت (ع) درواقع نمایندگان خداوند متعال در زمین هستند تا بشریت را هدایت کرده و آن‌ها را به تکامل و مسیر درست هدایت کنند و درواقع این سیاست وجود اهل‌بیت (ع) درروی زمین است.

وی بابیان این‌که ازجمله سفیران الهی وجود بابرکت امام رضا (ع) بود، بیان داشت: ایشان در عصری زندگی می‌کرد که مأمون خلیفه عباسی حکمرانی می‌کرد، مردی شیطان‌صفت که تظاهر به دین‌داری می‌کرد اما بااین‌حال از بین خلفای عباسی مأمون از همه باسوادتر بود و با زیرکی تمام به تزویر و ریاکاری می‌پرداخت.

بطحائی افزود: مأمون عباسی تمامی عالمان زمان خود را بایکوت می‌کرد و با امام رضا (ع) هم با تزویر و دو رویی تمام برخورد می‌کرد به طوری که به ایشان گفت که امکان ندارد دو حاکم و خلیفه یکی در مدینه و دیگری در مرو باشد و به همین بهانه این امام بزرگوار را به مرو (مشهد کنونی) کشاند.

وی ادامه داد: مأمون یک تیمی را فرستاد که ایشان را از مدینه به مرو بیاورند حتی مسیر کاروان وی را نیز مشخص کرد چرا که نمی خواست از قم عبور کند و معتقد بود در صورت حضور امام رضا (ع) در قم مردم اجازه نمی دهند به سمت مرو حرکت کند.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: در مرو ابتدا مأمون سعی کرد شخصیت ایشان را از بین ببرد تا به شهادت رساندنش آسان تر باشد به طوری که این موضوع در زیارت نامه ایشان نیز آمده است جایی که می خوانیم "خدا لعنت کند کسانی که شما را با دست و زبان شهید کردند."

وی بابیان این‌که امام رضا (ع) با درایت کامل کوچکترین امتیازی به مأمون نداد، ابراز داشت: حتی توطئه های زیادی کرد تا به جایگاه ایشان ضربه بزند اما هیچگاه نتوانست در این کار موفق شود.

امام رضا (ع) با تهدید ولیعهدی مأمون را پذیرفت

بطحائی بارد برخی اظهارنظرها در مورد مصالحه امام هشتم با مأمون، گفت: حاکم عباسی اصرار که امام رضا (ع) عنوان ولیعهدی را قبول کند اما ایشان زیر بار نرفت و حتی برای این کار شایعه‌سازی کرد و درنهایت به تهدید متوسل شد.

وی افزود: درنهایت امام رضا (ع) ولیعهدی را با این شرط که هیچ کاری به حکومت نداشته باشد، پذیرفت.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: این بزرگان می‌دانستند حکومت‌های عباسیان حکومت غصب است و درواقع نمی‌شود باکسانی که ضد دین و بشریت هستند کنار آمد.

 وی ادامه داد: دلیل فشارها بر این بود که امام رضا (ع) را محدود کنند و درواقع ولیعهد کردن ایشان به این خاطر بود که توطئه افکنی علیه ایشان راحت‌تر باشد.

بطحائی تأکید کرد: مأمون درنهایت از ترس این‌که امام رضا (ع) همانند حجاز در ایران هم مطرح شود ویاران زیادی داشته باشد و درنهایت ایشان را به شهادت رساند اما تزویر وی به حدی بود که بر سر قبر امام می‌نشست و گریه می‌کرد.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/13042