printlogo


تحقیرهای مداوم آمریکا از سوی ایران؛
از دستگیری ملوانان آمریکایی تا انهدام پهپاد فوق پیشرفته
از دستگیری ملوانان آمریکایی تا انهدام پهپاد فوق پیشرفته
کد خبر: 13172
جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های اخیر بارها در زمان‌های مختلف نه‌تنها آمریکا را درصحنه‌های مختلف شکست داده بلکه این کشور را در برابر دیدگان تمامی مردم دنیا تحقیر کرده است، اتفاقی که خود آمریکایی نیز به آن اعتراف می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  بر اساس سیاست خارجی که ایالات‌متحده آمریکا در پیش‌گرفته کشورهای دنیا در برابر این کشور باید سلطه‌پذیر بوده و تحت احاطه و سیطره این کشور قرار بگیرند و درواقع می‌توان گفت دکترین سیاست خارجی این کشور به سلطه درآوردن همه کشورهای دنیا است.

برای نمونه می‌توان به وجود پایگاه‌های نظامی واتمی این کشور در کشورهای اروپایی و کشورهای خاورمیانه اشاره کرد.

از آلمان و لهستان گرفته تا کشورهایی مانند ترکیه و عربستان و .... همه این کشورها نه‌تنها سلطه این کشور را قبول دارند بلکه با کوچک‌ترین تهدیدی عرصه را خالی می‌کنند.

نمونه عینی این اتفاق را می‌توان در چند مورد به‌سادگی مشاهده کرد به‌عنوان‌مثال در معاهده برجام کشورهای اروپایی درحالی‌که بارها بر بدعهدی آمریکا و خروج یک‌جانبه این کشور از برجام تأکید کردند اما هیچ‌وقت نتوانستند در برابر آمریکا بایستند و درواقع نشان دادند که تحت سلطه کامل این کشور هستند و تنها ژست دمکراسی و خوداتکایی را می‌گیرند.

در خصوص کشورهای منطقه نیز می‌توان به اظهارات ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد که حتی باوجوداینکه میلیاردها دلار پول از این کشورها دریافت می‌کند اما بازهم در برنامه‌های سخنرانی خود عالی‌ترین مقام این کشورها را به سخره می‌گیرد.

بسیاری از کارشناسان سیاسی داخلی و بین‌المللی تنها کشوری را تاکنون توانسته در برابر سیاست سلطه گرایانه آمریکا بایستد را جمهوری اسلامی ایران می‌دانند به‌طوری‌که در طی 40 سالی که گذشته بارها این کشور را تحقیر کرده است.

پیروزی انقلاب اسلامی ایران

انقلاب اسلامی ایران در حالی در بهمن‌ماه 57 به پیروزی رسید که رژیم شاهنشاهی کاملاً تمامی اختیارات کشور را به آمریکا داده بود و درواقع شاه هیچ قدرتی از خود نداشت اما باوجود حمایت‌های بی‌شمار آمریکا از شاه درنهایت این نهضت امام خمینی (ره) بود که ثمره داد و رژیم شاهنشاهی را سرنگون کرد.

محسن پاک‌آیین کارشناس مسائل خاورمیانه دراین‌باره می‌گوید: آمریکا هیچ‌گاه نمی‌خواست جمهوری اسلامی ایران شکل بگیرد به‌طوری‌که طرح کودتا علیه انقلاب اسلامی که با اعزام ژنرال هایزر به ایران در دی‌ماه ۱۳۵۷ آغاز شد با ورود امام به کشور در ۱۲ بهمن جدی‌ترشد اما درنهایت با رشادت مردم و تدبیر امام شکسته شد و هایزر با پذیرش شکست ایران را ترک کرد.

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این شکست بزرگ آمریکا در جلوگیری از پیروزی انقلاب اسلامی؛ با سقوط رژیم پهلوی به‌عنوان حافظ منافع آمریکا و مهم‌ترین پایگاه نفوذ کاخ سفید در منطقه هیچ‌گاه از خاطر سیاست‌مداران آمریکایی پاک نمی‌شود.

تسخیر لانه جاسوسی

تسخیر لانه جاسوسی را می‌توان نقطه اوج تحقیر و حقارت آمریکا دانست که تا آن روز و به‌خصوص بعد از جنگ جهانی دوم سابقه نداشت.

درست 9 ماه بعد از پیروزی انقلاب و در زمان‌هایی که پایه‌های انقلاب استوارتر می‌شود، توطئه‌های بی‌شمار سفارت آمریکا در تهران موجب شد که دانشجویان خط امام این سفارتخانه را تحت کنترل بگیرند و به اسناد و مدارک معتبری در خصوص فتنه‌هایی آمریکایی دست پیدا کنند.

همین موضوع سبب شد تا سردمداران کاخ سفید به‌خوبی بدانند که با کشوری متفاوت از کشورهای دیگر طرف هستند که زیر بار زور نمی‌رود.

"برژینسکی"، یکی از تندروترین همکاران کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در این خاطراتش دراین‌باره می‌گوید: «من پیشنهاد کردم که ضمن تعقیب اقدامات دیپلماتیک، طرح‌های احتیاطی برای دست زدن به اقدامات نظامی در صورت صدمه زدن به گروگان‌ها یا وخامت اوضاع در ایران نیز پیش‌بینی شود.»

 وی در سومین روز گروگان‌گیری، پیشنهاد بررسی سه طرح نظامی را مطرح می‌کند که عبارت بودند از: عملیات نجات گروگان‌ها، اقدامات تلافی‌جویانه درصورتی‌که یک یا چند گروگان آمریکایی کشته شوند و درصورتی‌که ایران درخطر سقوط قرار گیرد، عملیات وسیع نظام برای حفظ منابع نفتی در جنوب ایران صورت گیرد.

عملیات طبس و کودتای نوژه ازجمله اقداماتی برود که برای آزادی جاسوسان آمریکایی صورت گرفت اما درنهایت با شکست مفتضحانه و تحقیرآمیز روبرو شد.

هرچند که درنهایت در طی قرارداد الجزیره و طی 444 روز این ماجرا تمام شد اما نباید از تحقیر و شکست‌های پی‌درپی آمریکا در این پروژه به‌راحتی عبور کرد.

دستگیری ملوانان آمریکایی توسط ایران

23 دی‌ماه بود که خبری مبنی بر دستگیری ملوانان آمریکایی که به آب‌های جمهوری اسلامی ایران تعرض کرده بودند به تیتر یک تمامی رسانه‌های جهان تبدیل شد.

دو قایق نظامی آمریکایی که شامل 10 ملوان بودند در آب‌های خلیج‌فارس به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های ایران توسط سپاه پاسداران توقیف شدند که اقدامی که با واکنش‌های زیادی در جهان روبرو شد.
ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا همان زمان گفت: اشک آمریکا درآمد، ایران با بازداشت نظامیان آمریکایی واشنگتن را تحقیر کرد.

انهدام پهپاد فوق پیشرفته آمریکا

یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک (RQ-4 Global Hawk) در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد پنجشنبه 30 خرداد 1398 از یکی از پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در جنوب خلیج‌فارس به هوا برخاسته و برخلاف قوانین هوانوردی، کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و درنهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر داده بود که به‌سرعت رهگیری و منهدم شد.

نکته جالب در این انهدام این بود که آمریکایی‌ها مدعی بودند این پهپاد قابلیت عبور از همه نوع سیستم‌های راداری را دارد و با توجه به امکان پرواز در ارتفاع بالای شصت‌وپنج هزارپا و سرعتی بالا و نوع آلیاژ ساخت آن به‌هیچ‌وجه نه قابل‌ردیابی است و نه توسط هیچ سیستم پدافندی‌ای قابل سرنگونی می‌باشد.

این اقدام جمهوری اسلامی ایران آن‌هم درزمانی که تحریم‌های اقتصادی آمریکا به اوج خود رسیده بود نشان داده که نه‌تنها این تحریم‌ها اثرگذار نبوده بلکه باید این کشور قبول کند که جمهوری اسلامی ایران بدون شک یکی از قدرت‌های اول دنیا درزمینهٔ موشکی و پهپادی است.

این‌ها تنها گوشه‌ای از شکست‌ها و تحقیرهای ایالات‌متحده آمریکا از جمهوری اسلامی ایران است چراکه در سال‌های اخیر به‌خصوص در جبهه مقاومت و در کشورهایی نظیر عراق، یمن و به‌خصوص سوریه استکبار جهانی بارها طعم تلخ شکست و تحقیر را از رزمندگان اسلام چشیده است.


انتهای پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/13172