printlogo


برنامه‌ای برای ریاست‌جمهوری ندارم
برنامه‌ای برای ریاست‌جمهوری ندارم
کد خبر: 13833
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود که به مناسبت روز مجلس  در تالار مدرس ساختمان مشروطه برگزار شد، گفت: امروز روز مجلس است که مصادف بوده با سالروز شهادت شهید مدرس و این روز را به ملت ایران و نمایندگان تبریک می‌گویم.

او ادامه داد: شهید مدرس یک فقیه مجاهد بود که ویژگی‌های منحصر به فرد و اضلاع مختلف فکری داشت و یک سیاست مدار منصف و بسیار شجاع و پرهیزگار بود، در حدی که مرحوم میرزای بزرگ شیرازی می‌گفتند که او پاکدامنی اجدادش را داشت.

لاریجانی بیان کرد: تقریبا قاطبه سیاستمداران آن زمان به شخصیت آیت الله مدرس نگاه این چنینی داشتند و البته بودند افراد مخالفی که او را تخریب می‌کردند و همان زمان یحیی دولت آبادی مرحوم مدرس را به انگلیسی بودن متهم کرد و زنجانی نیز در آثار خود از این حرف‌ها زیاد زده است، اما حتی اکثر مخالفان ایشان نیز در اینکه شهید مدرس یک شخصیت برجسته در تاریخ ایران بود اجماع داشتند و آثاری که چاپ شده و در کتابخانه مجلس نیز موجود است نشان می‌دهد که ایشان یک درخشندگی در تاریخ پارلمان ایران داشتند و لذا به نماد مجلس تبدیل شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مرحوم ملک الشعرای بهار یک عبارتی دارد و احساس می‌کنم که واژه‌های این عبارت به جای خودش نشسته است، او می‌فرماید که آیت الله مدرس یکی از شخصیت‌های بزرگ ایران بود که از فتنه مغول مانندش به لحاظ کیفیت و استعداد و تمامی جهات مانند صراحت لهجه و شجاعت ادبی به ویژه و مسائل سیاسی دیده نشده است.

او گفت: او در تاریخ مبارزات ایران برای آن که قانون در کشور حاکم شود و طومار نظام‌های استعمارزده پیچیده شود کار‌های زیادی انجام دادند، یکی از نکاتی که مرحوم مدرس به آن تأکید داشت این بود که قانون و قانون گرایی در کشور حاکم شود، ایشان می‌فرمودند مملکت یعنی حکومت قانون و اگر قانون حاکم نباشد مملکت نیست. این مهم است که این را بدانیم برای آن که کشور پیشرفت کند و دولت معنای واقعی پیدا کند باید قانون در کشور حاکم باشد.

لاریجانی ادامه داد: یکی از نکات دیگر شخصیت مرحوم مدرس این بود که مجلس را سنبل مشروطه، محل آزادی و اتکای ملت می‌دانست و می‌گفت که مجلس را باید به منزله تمام ایران بدانیم و تقدس آن را مقدم بشماریم، لذا وقتی ایشان استیضاح رضاخان را امضا کردند یکی از عناوینش این بود که به او به مجلس توهین کرده، لذا برای مدرس قطعی بود که توهین به مجلس به منزله توهین به ملت است و فکر می‌کنم که این خیلی مهم است.

کسانی که مجلس را تخریب می‌کنند، دلسوز ملت نیستند

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گاهی می‌بینم که در فضای کشور با یک نوع بی تقوایی سیاسی مواجه می‌شویم و کسانی که هتک مجلس می‌کنند و آن را مورد تخریب قرار می‌دهند باید بدانند که این امر مخالف مرام مدرس و امام خمینی (ره) بود.

او اظهار کرد: امام خمینی می‌فرمودند من خیلی از مجالس را به یاد دارم و در برخی از مجالس نیز به عنوان تماشاچی رفتم، یکی از امثال شما ندیدم الّا زمانی که مرحوم مدرس بودند و یا آن اوایل و دوره اول، من فکر می‌کنم که این بیان امام دارای آینده نگری بود البته ممکن است اشکالی در هر نهادی وجود داشته باشد، اما تخریب کردن امور ممکن است در ایام انتخابات هیجانات سیاسی افزایش پیدا کند، اما اگر هیجانات سیاسی بر اساس صدق نباشد دیوار کجی است که روی سر مردم خراب می‌شود، لذا کسانی که با تخریب نمایندگان و خدمات آن‌ها قصدِ تخریب فضا را دارند، دلسوز ملت نیستند آن هم زمانی که ما با یک دشمن مواجه هستیم که به دنبال تخریب و مسئله سازی در کشور هستند.

لاریجانی افزود: در این مجلس کار‌های مهمی انجام شده که عناوین آن را می‌گویم، اولا در این مجلس هر سال قانون بودجه به تصویب رسیده و بسیاری از مشکلات مربوط به کشاورزان و روستاییان، بازنشستگان، مسائل رفاهی توسط نمایندگان در بودجه لحاظ می‌شد، همچنین قانون برنامه ششم توسط مجلس تدوین شد چرا که در آن زمان دولت چیز ناقصی را در این رابطه به مجلس ارائه داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعداد قوانین ابلاغی مجلس تاکنون ۱۶۲ قانون است که شامل ۶۳ طرح و ۹۹ لایحه بود که گاهی می‌گویند لوایح کم بوده، اما می‌بینید که لوایح بیشتر است.

او افزود: قانون توسعه و اشتغال پایدار یکی از قوانین مهمی بود تا روستاییان بتوانند زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند و ما از صندوق توسعه ملی و بانک‌ها در این باره کمک گرفتیم.

لاریجانی بیان کرد: قوانین رفع موانع تولید بسیار قانون خوبی است، البته به خوبی اجرا نشده، اما فی نفسه قانون خوب و مترقی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون ارزش افزوده مقداری از سهم را به شهرداری‌ها و روستاها اختصاص داده تا موجب آبادانی آن‌ها شود و برای گازرسانی آسفالت در بودجه منابعی را در نظر گرفتیم.

او تصریح کرد: قانون حفاظت از خاک، حمایت از هوای پاک، اگر به صورت کامل اجرا شود بسیار قانون خوبی است، همچنین قانون حفاظت بهره برداری از منابع ژنتیک، قانون جامع افزایش پالایشگاه‌ها، قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون حمایت از جنگل بانان و محیط بانان، قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران و فعالان صنایع دستی، قانون حمایت از حقوق معولان، قانون نظام جامع آموزش و تربیت و فنی و حرفه‌ای و مهارت، قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی، قانون تأسیس اداره مدارس آموزش و پرورش مدارس غیردولتی، قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، قانون منع به کارگیری بازنشستگان، قانون مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزهکاران، قانون کاهش مجازات اعدام، قانون منابع مالی تروریسم، قانون تجارت، قانون مبارزه با نقض حقوق بشر آمریکا، قانون اصلاح تشکیلات و وظایف انتخابات شورا‌های اسلامی کشور و تدوین قوانین بانک مرکزی هم اکنون در دستور کار است به هرحال ۱۶۲ قانون به تصویب رسیده و مواردی که گفتیم بخشی از آن‌هاست.

لاریجانی اظهار کرد: سوالاتی که از وزرا صورت گرفته شامل ۱۶۵ سوال بوده که در صحن مطرح شده و در موضوعات مختلف نیز بوده است، همچنین یک مورد سوال از رئیس جمهور داشته‌ایم و ۶ مورد تحقیق و تفحص در صحن علنی قرائت شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ۶ مورد استیضاح در صحن مطرح شد، همچنین ماده ۲۳۴ که دو مورد آن با عدم رأی اعتماد مواجه شد، همچنین از ماده ۲۳۴، ۱۳ مورد تخلفات دستگاه‌ها احصاء در مجلس قرائت و به قوه قضائیه داده شد، همچنین کمیسیون‌ها ۳۱ مورد گزارش به مجلس دادند که شامل مسائل بسیار مهمی درباره پلاسکو، سیل، احیای دریاچه ارومیه، حوادث تروریستی اهواز، موسسات اعتباری علاوه بر این جلساتی به صورت غیرعلنی به تعداد ۶۴ تا برگزار شد که شامل مسائلی مانند آخرین تحولات منطقه، حادثه تروریستی در مجلس، ناآرامی‌ها در کشور که با حضور شورای امنیت بود، راجع به بحران آب، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت کسری بیمه‌های درآمدی، وضع کشاورزی، وضعیت اقتصادی کشور، وضعیت ارز که اگر به خاطر داشته باشید دولت ارز را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و معلوم شد که این یک مبنای علمی ندارد درباره موسسات اعتباری نیز جلسات منجر به ایجاد ساز و کاری شد تا میلیون‌ها نفر مشکلاتشان حل شود، همچنین درمورد چالش‌های فضای مجازی گزارش وزارت خارجه درباره FATF و یارانه‌ها که دو جلسه به آن اختصاص داشت، علاوه بر این گزارش کمیسیون اصل ۹۰ نیز بررسی شد.

لاریجانی با بیان اینکه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گزارش‌هایی را از قوای مختلف به مجلس ارائه کرده است گفت: همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌های مستندی را از وضعیت اقتصادی سال ۹۷ به مجلس ارائه کرده و در کنار آن پیش‌بینی را برای سال ۹۸ انجام داده است.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه بحث تقنین قوانین در معاونت قوانین پارلمان در حال انجام است، اظهار کرد: مجلس دهم در حوزه تقنین و نظارت اقدامات ارزشمندی انجام داده که شاید در مباحثات هیجانی آنطور که باید دیده نمی‌شود.

مجلس ریل گذاری می‌کند، اما در تمام مسائل دخالتی ندارد

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه ارزیابی شما از جایگاه مجلس در بعد نظارت و قانون‌گذاری طی ۱۲ سال نمایندگی‌تان در پارلمان چیست و آیا واقعاً مجلس در رأس امور قرار دارد؟، بیان کرد: بر اساس فرمایش امام راحل اگر نهادی در رأس امور است اینگونه نیست که بتواند در تمامی مسائل و حوزه‌ها ورود کند، مقام معظم رهبری بالاترین مقام در کشور است، اما آیا ایشان در تمام امور دخالت می‌کنند؟ خیر، ایشان تنها جهت‌ها را مشخص می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی ریل گذاری می‌کند، اما در تمام مسائل دخالتی ندارد، در رأس امور بودن مجلس بدان معنا نیست که کار قوای مجریه و قضائیه را هم انجام دهد.

رئیس مجلس تأکید کرد: برداشت من این است که در این ۳ دوره که در مجلس حضور داشته‌ام، مجلس دهم ظرفیت خوب و تنوع افکار بیشتری نسبت به مجالس قبلی داشته و باعث شده آرای مردم در پارلمان گفته شود.

او تصریح کرد: برخی نهاد‌ها مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان امام راحل هم وجود داشتند، اما به طور مثال شورای عالی فضای مجازی بعداً شروع به کار کرد و تا جایی که اطلاع دارم از زمانی که آقای روحانی رئیس جمهور شد دقت می‌کند که در این مراکز قانون گذاری انجام نشود، البته خود این شورا‌ها هم می‌دانند که نباید این کار را انجام دهند. البته قبلاً این کار را می‌کردند مانند مسائل تشویقی مانند ارائه سکه طلا که در بحث ازدواج به وجود آمدند که بعداً جلوی آن گرفته شد.

لاریجانی تأکید کرد: یک مشکلی در مورد هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد، در زمان آیت الله هاشمی رفسنجانی هیئت نظارت مجمع برای بررسی سیاست‌های کلی نظام به وجود آمد که بیشتر جنبه مشورتی داشت و اگر می‌خواست نظر قطعی در مورد موضوعی ارائه کند خود مجمع تشخیص باید نظر می‌داد، اما این موضوع یک سال است که تغییر کرده و مشکلی را به وجود آورده که باید تغییر و حل شود.

رئیس مجلس اظهار کرد: سیاست‌های کلی نظام در امتداد زمانی قابل انجام است و نه در بحث نقطه‌ای، مانند زمانی که اعلام می‌کنیم باید دولت چابک‌سازی شود بنابراین این مشکل باید حل شود.

او گفت: در بحث سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری مجرای قانون گذاری را مشخص و مرز‌ها را تعیین کرده‌اند که معاونت قوانین با دو قوه دیگر جلساتی را برگزار تا این مرزبندی‌ها کاملاً مشخص شود.

شورای هماهنگی سران قوا موقتی است

لاریجانی با اشاره به جلسه هماهنگی سران قوا هم بیان کرد: مقام معظم رهبری شورای هماهنگی سران قوا را به دلیل شرایط کنونی به صورت مقطعی دستور دادند، بنابراین ما هم تلاش می‌کنیم تا در این شورا قانون گذاری انجام نشود، مگر در برخی مواقع خاص مانند مشکلی که در بحث ارز به وجود آمد و این شورا به صورت موقت تصمیم‌گیری‌هایی را انجام داد، بنابراین شورای هماهنگی سران قوا نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید جایگاه مجلس شورای اسلامی تهدید شود.

او تاکید کرد: شورای سران قوا اضافه یک موضوع موقتی است که بنابر شرایط خاص انجام شد. این شورا موقت است که برای بحران فعلی تشکیل شده است.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه مجلس با توجه به سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری ابلاغی مقام معظم رهبری چه هماهنگی‌ها و اقداماتی را انجام داده و خواهد داد، گفت: یک بخش‌هایی از سیاست‌های کلی نظام قانون گذاری در ملاقات‌هایی که نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری داشتند از سوی ایشان اعلام شده بود که در بحث تنقیح قوانین یا مکانیزم نظارتی در حال انجام است و برخی از آنها نیاز به تفکیک و تعیین حد و مرز‌ها دارد.

او افزود: بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام قانون گذاری، من طی جلسه‌ای با معاونت حقوقی دولت، قوه قضائیه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت این موضوع را بررسی و در آنجا کمیته‌ای تشکیل شد که اکنون منتظر نتیجه این کمیته هستیم تا حد و مرز‌ها مشخص شده و هر سیستمی بداند چه کاری را باید انجام دهد.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مجلس دهم در سال آخر کاری خود می‌تواند در بحث اصلاح ساختار نظام بودجه بیشتر به بُعد نظارتی توجه داشته باشد یا خیر؟، گفت: در زمان بررسی بودجه در مجلس پیشنهاد‌های بسیاری از سوی نمایندگان مجلس ارائه می‌شود که البته تقریباً در این سه دوره که من در مجلس حضور داشتم تغییرات در لایحه بودجه دولت از سوی مجلس تنها ۵ درصد بوده، که البته برخی موارد شاید کیفی بوده مانند موضوع کشاورزی که نمایندگان در بحث آبیاری پیشنهاد‌های بسیاری داشته‌اند، اما اینگونه نبوده است که مجلس در بحث کلان لایحه بودجه دولت را تغییر داده باشد.

رئیس مجلس با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه امری لازم است، اما باید ابتدا در دولت انجام شود، اظهار کرد: این موضوع در وهله اول وظیفه سازمان برنامه و بودجه است که اگر در بحث اصلاح ساختار بودجه مباحث منطقی لحاظ شود حتماً مجلس از آن حمایت می‌کند.

او ادامه داد: البته در بررسی لایحه بودجه بخش‌هایی هم توسط قانون اساسی مشخص شده که نمی‌توان خلاف آن اقدام کرد مانند آن که برخی پیشنهاد ارائه بودجه به صورت دو سالانه دارند که این موضوع مخالف قانون اساسی است اگرچه می‌توان مطالعات بودجه را به صورت دو سالانه انجام داد، ولی بودجه باید یک ساله باشد.

لاریجانی با تأکید بر اینکه ما در مجلس اصراری بر گسترش ردیف‌ها در بودجه نداریم، اظهار کرد: اینکه برخی دستگاه‌ها به گفته بعضی با مجلس لابی می‌کنند شاید به این دلیل است که مشکلشان در دولت حل نشده و به همین دلیل به کمیسیون‌های تخصصی مراجعه می‌کنند البته از موضوع لابی برداشت‌های مختلفی می‌شود. در بحث کلان تأیید می‌کنم که باید در موضوع لایحه بودجه اصلاح ساختار و کار‌های اساسی انجام شود.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که نتیجه تحقیق و تفحص‌های مجلس چه شده است، گفت: همه باید نتیجه آن را ببینند، به طور مثال در بحث تحقیق و تفحص صندوق بازنشستگان، کار در مجلس آغاز و سپس به قوه قضاییه سپرده شد؛ در تحقیق و تقحص‌ها دو بخش وجود دارد، بخشی اشکالات و بخش دیگر جرائمی است که به وقوع پیوسته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی موضوعی تخلف محسوب می‌شود، کمیسیون‌ها، دولت و دیوان عدالت اداری وارد عمل می‌شوند.

او درباره اقدامات مجلس شورای اسلامی در زمینه رونق تولید، اظهار کرد: یکی از اقدامات مجلس تشکیل کمیسیونی در این زمینه بود و قوانینی مانند قانون رفع موانع تولید توسط همین کمیسیون ارائه شد، یا گزارش‌هایی که درباره نقص در زمینه رونق تولید تنظیم شده توسط همین کمیسیون بودند، بنابراین هم در تقلیل و هم در نظارت کار شده است.

بحث افزایش قیمت بنزین از دو سال پیش مطرح شده بود

رئیس قوه مقننه درباره ابزار‌های مجلس شورای اسلامی برای نظارت بر افزایش قیمت بنزین و اینکه این نهاد تا چه زمانی از افزایش قیمت بنزین حمایت می‌کند، بیان کرد: سازوکار این موضوع روشن است و کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیر این امر هستند؛ در همان روز افزایش بنزین، کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه جلساتی را با ستاد تنظیم بازار، وزارت صمت و تعزیرات برگزار کردند و پیگیر نحوه انجام این امر بودند.

لاریجانی افزود: خود ما هم جلسه‌ای در صحن علنی مجلس داشتیم که در آن همه نظرات خود را ارائه کردند؛ این یک امر مستمر است، اما ساده نیست و نیاز به پیگیری فراوان دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوع را باید در سطح کلان با تنظیم رابطه عرضه و تقاضا پیگیری کرد، چراکه ما امروز در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و نباید بگذاریم مشکلی پیش بیاید.

او با اشاره به پیشنهاد فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر استفاده از بسیجیان برای نظارت بر کنترل قیمت‌ها، بیان کرد: ما این توصیه را به دولت کردیم تا با آموزش بسیجیان از آنها استفاده کند، پس مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری این امر است.

رئیس قوه مقننه درباره قیمت حامل‌های انرژی، گفت: ما در سال ۸۸ قانون هدفمندی یارانه‌ها را با ۱۶ ماده تصویب کردیم که این قانون دولت را موظف کرده تا یارانه‌های مربوط به تمامی حوزه‌ها به خصوص انرژی را از حالت غیرشفاف خارج کرده، مشخص کند که به چه قیمتی باید برسد و چگونه مصرف شود.

لاریجانی تصریح کرد: مجلس این قانون را ریل‌گذاری کرد و در اختیار دولت قرار داد، البته دولت هم در گذشته آن را با دقت انجام نداد، اما در شرایط فعلی بحث افزایش قیمت بنزین از دو سال پیش مطرح شده بود.

حجم زیادی از یارانه به صورت غیرعادلانه توزیع می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل این است که حجم زیادی از یارانه به صورت غیرعادلانه توزیع می‌شود، اظهار کرد: آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۱۵ ایران را در زمینه مصرف انرژی در رتبه اول قرار داد و در همین سال دولت حدود ۴۷ میلیارد تومان یارانه انرژی پرداخت کرده است؛ این یعنی مبلغ از جیب مردم، اما به صورت غیرعادلانه پرداخت می‌شود.

او ادامه داد: در موضوع بنزین دهک اول ۱.۲ یارانه استفاده می‌کنند در حالیکه در دهک دهم این میزان به ۲۵ می‌رسد یعنی بیش از ۱۲ برابر؛ در بحث مجموع CNG و بنزین دهک اول ۱.۸ و دهک دهم ۳۵ که این نشان می‌دهد نسبت در حدود ۲۵ برابر است؛ اگر مجموع ۳ دهک اول را حساب کنیم، عدد ۱۷ به دست می‌آید در حالی که مجموع ۳ دهک آخر عدد ۱۰۰ را نشان می‌دهد که این نشان می‌دهد عدم تعادل وجود دارد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ۴۵ درصد مردم خودروی شخصی ندارند، تصریح کرد: این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که ۳ دهک بالا مصرف بنزین بالایی دارند در حالیکه دهک‌های آخر به دلیل نداشتن خودروی شخصی از یارانه محروم هستند و این مشکل از همان ابتدا وجود داشت.

لاریجانی گفت: در همین راستا دولت در شورای هماهنگی اقتصادی همین پیشنهاد امروز خود را مطرح کرد، البته پیشنهاد‌های دیگری هم در این چارچوب وجود داشت، اما چون همه چیز در اختیار دولت بود، این پیشنهاد ارائه شد؛ این موضوع در جلسات مختلف مجلس هم مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه این جلسات بسیار جالب بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نتیجه این جلسات نشان داد ۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه به صورت غیرعادلانه در کشور توزیع می‌شود؛ با این مبلغ باید سهم هر خانوار در حدود ۵۷ میلیون تومان در سال می‌شد، اما امروز شاهد هستیم که اینگونه نیست؛ به همین دلیل سناریو‌هایی توسط مجلس، مرکز پژوهش‌ها و حتی سازمان برنامه و بودجه طراحی شد که یکی از آنها همین قیمت بنزین امروز بود که اعلام شده است.

او ادامه داد: با وجود همه این سناریوها، اما آنچه در شورای هماهنگی اقتصاد مطرح شد، دو وجه داشت؛ یک وجه آن بعد مشورتی بود و بعد دیگر تصمیم‌گیری، بحث مشورتی آن موضوع همین نرخ‌ها بود که باید توسط دولت ارائه می‌شد، اما چون مقام معظم رهبری فرموده بودند که مشورت شود، ما بر روی آن مشورت کردیم.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: به همین دلیل چارچوبی که توسط دولت باید اداره می‌شد مورد بحث قرار گرفت و برخی قیمت‌ها عوض شد، اما آنچه تصمیم گرفته شد، این بود که بخاطر پایین بودن منابع حاصل از افزایش قیمت به جای اینکه ۵۰ درصد منابع به مردم داده شود، باتوجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها، تمام منابع در اختیار مردم قرار بگیرد و این به تأیید مقام معظم رهبری رسید.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/13833