وی افزود: در حال حاضر مشکلی در اجرای طرح پیمایشی شدن عوارض آزاد راهی وجود ندارد و زیر ساختها و تجهیزات آن آماده است، بنابراین در مرحله اول باید عوارض آزادراهها الکترونیکی شود و پس از آن نسبت به تجهیزات پیمایشی شدن عوارض اقدام کنیم.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ادامه داد: در مرحله نخست آزادراههای دولتی که طرح عوارض الکترونیکی در آنها اجرایی شده است مانند آزاد راه تهران- قم، تهران- ساوه، تهران- قزوین و قزوین- زنجان، طرح پیمایشی شدن عوارض نیز درآنها اجرایی میشود سپس دیگر آزادراهها نیز به این طرح میپیوندند.
مقبلی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که از نظر تعداد و چگونگی نصب دوربینها و تجهیزات مورد نیاز چگونه طرح پیمایشی شدن عوارض آزادراهی به دقت اجرایی میشود، گفت: در حال حاضر دوربینهای بسیاری در آزادراهها وجود دارد که ضمن خواندن پلاک وسایل نقلیه مختلف، سرعت آنها را محاسبه کرده و براساس فرمولهای مختلفی که دارند خودروهایی که مرتکب تخلفات رانندگی شده باشند، را جریمه خواهند کرد اما برای پیمایشی شدن عوارض آزادراهی دوربینها و تجهیزات دیگری نیاز است که این تجهیزات در همه ورودی و خروجیهای اصلی و فرعی آزادراهها نصب میشود و به محض ورود و خروج خودرو، عوارض آن را براساس کلیومتر پیمایش شده محاسبه میکند.
وی گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته با شرکت مجری و سرمایه گذار این طرح، در ابتدا ۴ آزادراه دولتی که عوارض الکترونیکی در آنها اجرایی شده است، طی امسال و ماههای پیشرو، نحوه پرداخت عوارضشان پیمایشی میشود و پس از آن در دیگر آزادراهها این طرح را اجرا خواهیم کرد.
لینک مطلب: | http://qomefarda.ir/News/item/14173 |