printlogo


عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای طلاب:
برخورد گزینشی با پیام‌رسان های داخلی اشتباه است/ آیا دولت آمریکا بین واتساپ، توییتر و اینستاگرام تبعیض قائل می‌شود؟
برخورد گزینشی با پیام‌رسان های داخلی اشتباه است/ آیا دولت آمریکا بین واتساپ، توییتر و اینستاگرام تبعیض قائل می‌شود؟
کد خبر: 1473
عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب با اشاره به اینکه آیا دولت آمریکا بین واتساپ، توییتر و اینستاگرام تبعیض قائل می‌شود؟گفت: برخورد گزینشی با پیام‌رسان های داخلی اشتباه است.
 حجت الاسلام علی قهرمانی عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب در گفتگو با خبرنگار قم فردا به غربالگری وزارت ارتباطات و گزینش 2 پیام رسان از بین 7 پیام رسان داخلی اشاره کرد و بیان داشت: اخیرا وزارت ارتباطات اعلام کرد از بین 7 پیام رسان داخلی که در فضای مجازی فعالیت دارند، 2 پیام رسان را انتخاب کرده است و قصد دارد حمایت های خود را به صورت متمرکز در اختیار این 2 پیام رسان قرار دهد.

وی ادامه داد: پیام رسان های داخلی تاکنون چندان که باید مورد حمایت قرار نگرفته اند و حتی در تامین زیرساخت های اولیه نیز با مشکلات جدی مواجه بوده اند، حال اگر دولت بخواهد با اقدامات مبهم و غیرمتعارف در حمایت های حداقلی خود از این پیام رسان ها مضایقه کند، امکان جایگزین شدن پیام رسان های داخلی و حذف پیام رسان هایی همچون تلگرام  از عرصه فضای مجازی محقق نخواهد شد.

این مدرس سواد رسانه ای و فضای مجازی افزود: از طرفی مشخص نیست که غربالگری وزارت ارتباطات با چه معیاری انجام شده است، اگر معیار انتخاب پیام رسان ها "تعداد کاربر" باشد، پیام رسان سروش بخاطر حمایت های صدا و سیما تعداد کاربر بیشتری دارد و بعد از سروش، تعداد کاربران ایتا از دیگر پیام رسان های داخلی بیشتر است.

حجت الاسلام قهرمانی اظهار داشت: اگر معیار گزینش پیام رسان ها، چابکی نرم افزار و قدرت برنامه نویسی آن باشد، مسلما پیام رسان سروش کنار می رود، چراکه پیام رسان هایی همچون ایتا، گپ و بله از حیث "برنامه نویسی" و "بهینه بودن" از نرم افزار سروش پیشرفته تر هستند.

وی در ادامه به برخی از نقاط قوت پیام رسان های داخلی اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر پیام رسان های بله، ایتا و گپ به همت تیم های مدیریتی با انگیزه توانسته اند امکانات بسیار خوبی در اختیار کاربران قرار بدهند و این درحالی است که دولت پهنای باند بی کیفیتی به آنان اختصاص داده است.

عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه ای طلاب عدم وابستگی پیام رسان ها به نهادهای دولتی را به عنوان یک مزیت نسبی قلمداد کرد و گفت: نرم افزار گپ و ایتا توسط بخش خصوصی مدیریت می شوند و از این جهت استقلال عمل بیشتری نسبت به پیام رسان های دولتی و سازمانی دارند.

حجت الاسلام قهرمانی غربالگری پیام رسان های داخلی توسط وزارت ارتباطات و برخورد های گزینشی با نرم افزارهای بومی را مورد نقد قرار داد و بیان داشت: در کشور آمریکا چندین نرم افزار و شبکه اجتماعی همچون واتساپ، فیسبوک، توییتر، یوتیوب و اینستاگرام با قابلیت های مختلف فعالیت می کنند و همه این نرم افزارها پرمخاطب هستند؛ آیا تاکنون شنیده اید که دولت آمریکا در حوزه حمایت های زیرساختی با این نرم افزارها برخورد گزینشی داشته باشد یا به عبارتی بین آنها تبعیض قائل شود؟  



انتهای پیام/130
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/1473