printlogo


جامعه‌شناس در گفتگو با قم فردا:
بیماری اخلاقی خطرناک تر از بیماری جسمانی است/کرونا می‌رود مردم قم هوای یکدیگر را داشته باشند
بیماری اخلاقی خطرناک تر از بیماری جسمانی است/کرونا می‌رود مردم قم هوای یکدیگر را داشته باشند
کد خبر: 16773
استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به اینکه مردم بدانند کرونا و هر بحران دیگری به‌زودی از جامعه می‌رود پس باید هوای همدیگر را بیشتر از گذشته داشته باشند و باهم همدل باشند گفت: مسئولان هم باید در نوع اطلاع‌رسانی مدیریت داشته باشند.
 علی اکبربیاری در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار کرد: انسان ها در اجتماع زندگی می کنند زیرا اساساً بدون زندگی اجتماعی نمی توانند به اهداف خود و به آن آرامش و سکون که برای انسان لازم است برسدند.

وی گفت: هر عاملی که بخواهد این زندگی اجتماعی را مختل کند و انسان ها را دچار مشکل کند مذموم است این زندگی اجتماعی محدودیت هایی دارد از جمله وجود آدم هایی که از جهت اخلاقی و معرفتی انسان های ضعیفی هستند و می خواهند دیگران را آزار دهند مخصوصاً در زمان هایی که جامعه دچار مشکل و بحران شده است.

این جامعه شناس افزود: بحران ها لازمه زندگی اجتماعی است و رخ دادن مصیبت ها و بلاها در هر جامعه ای طبیعی است از جمله همین بیماری کرونا که در ایران و شهر قم بروز کرده اما در اینجا برخی از افراد به جای اینکه کاری کنند که جامعه به آرامش برسد و مردم اذیت نشوند متأسفانه نه تنها این کار را نمی کنند بلکه از وضعیت موجود سو استفاده می کنند.

مردم با هم همدل باشند

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: برخی ها در شرایطی که جامعه نیاز به آرامش دارد فضای روانی جامعه را برهم می زنند و به شایعات دامن می زنند و باعث اضطراب اجتماعی می شوند و امنیت روانی جامعه را مختل می کنند اما مردم قم بدانند کرونا و هر بحران دیگری به زودی از جامعه می رود پس باید هوای همدیگر را بیشتر از گذشته داشته باشند و با هم همدل باشند.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در شرایطی که مردم نگران هستند باعث افزایش نگرانی مردم می شوند خودشان ضرر می کنند مردم هم هوشیار باشند که به این شایعات توجه نکنند زیرا اذیت شدن از این شایعات و نگرانی برایشان فایده ای ندارد،  اعلام آمار و ارقام و جزییات دردی از مردم دوا نمی کند در این مواقع فقط باید مردم به توصیه های ایمنی و بهداشتی توجه کنند.

وی تصریح کرد: ما در جامعه ای زندگی می کنیم که باورهای دینی و اعتقادی داریم باید با توسل به این باورها دنبال آرامش باشیم و اسیر فضاسازی ها نشویم.

این جامعه شناس گفت: تکلیف دشمن خارجی که مشخص است اما برخی ها در داخل در شرایطی که مردم احساس نیاز به اقلامی می کنند اقدام به احتکار آن می کنند این افراد از ابتدایی ترین اخلاق اجتماعی بویی نبرده اند.

بیماری اخلاقی خطرناک تر از بیماری جسمانی

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: احتکار کردن ماسک و انتشار شایعه در این زمان این پیام را می دهد که این رفتار یک بیماری اخلاقی است و چه بسا خطرناکتر از کرونا و آنفلوانزا باشد که باید درمان شود.

وی عنوان کرد: در این بحران ها است که انسان ها خودشان را نشان می دهند و حقیقت وجودی خودشان را به نمایش می گذارند.

بیاری گفت: در این شرایط که مردم نگرانی دارند مسئولان باید در نوع اطلاع رسانی مدیریت داشته باشند و در عین اینکه واقعیت ها را اعلام می کنند به مردم امیدواری دهند باید مردم توجیه شوند نه وحشت زده، زیرا وحشت زدگی در جامعه تبعات بدتری از بیماری دارد.

وی گفت: در این شرایط مردم نگاهشان به مسئولان است پس مسئولان باید طوری مسائل را مدیریت کنند که امید آفرین باشد دقیقا مانند مدیریت حضرت امام خمینی(ره) در زمان جنگ وقتی جنگ تحمیلی علیه ایران شروع شد امام خمینی(ره) طوری مسئله را برای مردم مطرح کردند که نه تنها مردم وحشت نکردند بلکه آماده فداکاری شدند.

این جامعه شناس افزود: رهبر معظم انقلاب کلاس های خارج خود را برگزار کرد که این خود باعث ایجاد فضای آرامش بخش در جامعه شد و صحبت های امیدوار کننده مطرح کردند این رفتار رهبری باید الگوی مدیریت اجتماعی مسئولان باشد.



انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/16773