printlogo


سلیمی: اقدام رئیس مجلس درباره بودجه سلب حق نمایندگان ملت بود
سلیمی: اقدام رئیس مجلس درباره بودجه سلب حق نمایندگان ملت بود
کد خبر: 16795
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به اقدام امروز علی لاریجانی رئیس مجلس در ارجاع لایحه بودجه سال 99 به کمیسیون تلفیق به منظور رفع ایرادات آن پس از رأی منفی نمایندگان به کلیات آن اظهار داشت: وقتی کلیات لایحه بودجه در روز گذشته با رأی قاطع نمایندگان مجلس رد شد طبق قانون باید این لایحه به دولت بازگردد و دولت آن را اصلاح کرده و سپس به مجلس ارائه و تمام فرایند رسیدگی مجدداً طی شود.

وی افزود:‌ امروز در جلسه غیرعلنی علی لاریجانی توضیحاتی را ارائه کرد و یک رأی استمزاجی به منظور بازگشت این لایحه به کمیسیون تلفیق گرفت که این اقدام رئیس مجلس خلاف قانون آیین‌نامه داخلی مجلس است.

نماینده مردم محلات در مجلس تصریح کرد:‌ اولاً اینکه در جلسه علنی مجلس درباره این اقدام علی لاریجانی مبنی بر ارجاع لایحه بودجه سال 99 به کمیسیون تلفیق به منظور رفع ایرادات آن و پس از رأی منفی نمایندگان به کلیات این لایحه رأی‌گیری نشده است ضمن اینکه لاریجانی با چند جمله و با عجله و فوری این لایحه را به کمیسیون تلفیق فرستاد.

سلیمی گفت: آیین‌نامه داخلی مجلس در این باره ساکت است و اگر فرض را بر این بگیریم که باید این اقدام با اصلاح‌ آیین‌نامه یا تفسیر آن عملیاتی شود در آن صورت نیازمند دو سوم رأی نمایندگان است.

وی ادامه داد: موضوع دیگر جلسه امروز به حد نصاب نرسیدن و عدد نداشتن به منظور رسمی شدن جلسه است. به طوری که حدنصاب نمایندگان به عدد 191 نرسیده بود که بتوان درباره لایحه بودجه تصمیم‌‌گیری کرد. لذا جلسه مذکور قانونی نبوده است.

نماینده مردم محلات در مجلس گفت:‌ متأسفانه آقای لاریجانی اجازه طرح پیشنهادات دیگر را به نمایندگان مجلس که مبتنی بر متن بود هم نداد و با یک برداشت فرامتنی اقدامی شاز انجام داد.

سلیمی افزود:‌ با اقدامی که رئیس مجلس درباره ارجاع لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق انجام داده است عملاً این کمیسیون وقت و زمان کافی را برای اصلاح نداشته و گویا بنا دارد با اقدامی نمایشی چند جمله را در بودجه جابه‌جا کرده و فوراً این لایحه را به صحن علنی بفرستد. لذا این مجلس را وکیل‌الدوله دانسته و به نظر می‌رسد که بنا دارند سر ملت کلاه بگذارند. 

وی گفت: اگر لایحه بودجه سال 99 در کمیسیون تلفیق مطرح شود معنایش آن است که نمایندگان حق دارند پیشنهادات خود را دربار این بودجه مجدداً طرح کنند و اگر کمیسیون تلفیق سریعاً بنا داشته باشد که لایحه را به صحن علنی بفرستد عملاً اجازه طرح پیشنهادات مختلف را که نزدیک به 8 هزار پیشنهاد است به نمایندگان نمی‌دهد. 

نماینده مردم محلات در مجلس تصریح کرد: با این اقدام امروز علی لاریجانی به نظر می‌رسد که رئیس مجلس حق نمایندگان که وکلای ملت هستند را سلب کرده و این کار عملاً نادیده گرفتن حق مردم محسوب می‌شود. لذا رئیس مجلس باید این رویه خلاف قانون خود را اصلاح کرده و درباره این اقدامش تجدیدنظر کند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/16795