printlogo


کارشناس مسکن در گفتگو با قم فردا:
چه تعداد از مردم توانایی پرداخت اقساط وام مسکن را دارند/بی ثباتی وضعیت مسکن به دلیل قیمت گذاری نامناسب است
چه تعداد از مردم توانایی پرداخت اقساط وام مسکن را دارند/بی ثباتی وضعیت مسکن به دلیل قیمت گذاری نامناسب است
کد خبر: 1751
کارشناس مسکن با اشاره به اینکه چه تعداد از مردم توانایی پرداخت اقساط وام مسکن را دارند، گفت: بی ثباتی امروز مسکن به دلیل قیمت گذاری های نجومی و غیر کارشناسی افراد می باشد.
حسن شیری، یکی از کارشناسان و فعالان بازار خرید و فروش مسکن در استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به وضعیت کنونی بازار مسکن در استان ، اظهار داشت: متأسفانه وضعیت امروز به گونه ای است که هر فروشنده، قیمت مدّ نظر خود را بر مِلک یا زمینش قرار می دهد و حتی کارشناسان رسمی ارزشگذاری مِلک و زمین هم، بیش از قیمت واقعی قیمت گذاری می کنند که این امر سبب شده تا وضعیت نامناسبی در بازار مسکن مشاهده شود.
وی افزود: بازار مسکن در این ماه های اخیر، رُشد سرسام آوری را هم در زمینه خرید و فروش و هم در زمینه اجاره و رهن تجربه کرده است. همچنین در این ماه ها، فروشنده ها قیمت های بالایی برای خانه یا زمین خود اعلام می کنند که سبب شده تا خریداران واقعی هم به دلیل  نرخ های نجومی، کمتر توانایی خرید را  داشته باشند.
چه تعداد از مردم توانایی پرداخت اقساط وام مسکن را دارند
شیری درباره وام های خرید بانک مسکن هم بیان داشت: بانک مسکن هم اگرچه امروز وام های 90 تا 120 میلیونی برای خرید مسکن ارائه می کند؛ اما باید پرسید چه تعداد از مردم توانایی واقعی برای بازپرداخت اقساط ماهانه یک میلیون و ششصد هزار تومانی این وام ها را دارند.
این کارشناس مسکن استان قم همچنین با اشاره به عدم وجود ثبات در بازار مسکن اظهار داشت: ما امروزه حتی شرایطی را تجربه می کنیم که در آن و پس از رضایت اولیه فروشنده و خریدار، با دبّه کردن فروشنده و مالک مواجه می شویم؛ چراکه مالک باز هم قیمت خود را در هنگام عقد قرارداد نهایی بالا می بَرَد که البته منصفانه تلقی نمی شود.
وی با بیان ضرورت تعادل و تثبیت وضعیت در بازار مسکن عنوان کرد: متأسفانه امروزه در شرایطی هستیم که جوانان در سن ازدواج، برای تهیه مسکن و حتی رهن و اجاره آن با مشکلات مختلفی مواجه هستند و حتی برخی از آنان به ما عنوان می کنند که امیدی به خانه دار شدن ندارند؛ چراکه قیمت ها سر به فلک گذاشته و متأسفانه نظارتی هم بر آن نیست.
شیری درباره نمونه قیمت های امروز گفت: به طور مثال یک زیرزمین مسکونی 100 متری، امروزه با قیمت بالای 25 میلیون تومان رهن و 400 هزار تومان اجاره قیمت گذاری می شود که متأسفانه حتی برخی از مردم، توان پرداخت همین مبلغ به ظاهر کم را هم در مقایسه با رقم های بالاتر ندارند.
وی در عین حال متوسط قیمت هر مترمربع خانه مسکونی را در سطح بخش مرکزی قم، 4 میلیون تومان عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر آرامش به بازار مسکن بازگردد.


انتهای پیام/120
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/1751