printlogo


246 مدال رزمی‌کاران قم از 77 اعزام
246 مدال رزمی‌کاران قم از 77 اعزام
کد خبر: 17865
هیأت انجمن‌های ورزش‌های رزمی استان قم با وجود برخورداری از جمعیت فراوان ورزشکار سازمان یافته و قابلیت فوق‌العاده برای مدال‌آوری از میادین داخلی و برون‌مرزی اما برای برگزاری مسابقات، میزبانی‌ها، تمرین و آموزش سالن تخصصی ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،ورزش‌های رزمی در روزهای پایانی سال 1398 با درخواست فدراسیون و موافقت وزارت ورزش و جوانان به نام فدراسیون انجمن‌های ورزشی رزمی تغییر نام داد، فدراسیون و هیات‌هایی استانی متعدد که سبک‌ها و ورزشکاران زیادی زیر مجموعه خود دارند و علاقمندان به رزمی در این فراوانند.

این هیأت ورزشی بعد از حضور روسای مختلف در راس خود، از خرداد ماه سال 1397 علی یزدی یکی از چهره‌های شناخته شده ورزش رزمی قم را بر کرسی ریاست می‌بیند، هیاتی که دارای قابلیت‌های بسیار زیاد است و قمی‌های علاقمند به ورزش کسب نخستین مدال تاریخ ورزش قم از بازی‌های ساحلی آسیا توسط ورزشکار این هیأت را در ذهن دارند.

خبرنگار فارس در روزهایی که پویش در خانه بمانیم برای غلبه بر ویروس کرونا در حال اجرا است و به دلیل شیوع این ویروس بسیاری از فعالیت‌ها تعطیل شده، به سراغ علی یزدی رئیس هیأت انجمن‌های ورزش‌های رزمی استان قم رفت و با وی راجع به عملکرد هیأت در سال 98، فرصت‌ها و چالش‌ها گفت‌وگو کرد:

 

 از موفقیت‌های رزمی‌کاران قم در سال 98 شروع کنید.

سال ۹۸ در بخش آقایان ۳۵ اعزام و در قسمت بانوان ۴۲ اعزام در مجموع پنج رده سنی خردسالان، نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان داشتیم که نتیجه آن کسب ۱۵۱ مدال بود که آقایان 76 مدال شامل ۲۷ نشان طلا، ۱۷ نقره و ۳۲ برنز به ارمغان آوردند و رهاورد بانوان رزمی‌کار 95 مدال از جمله ۲۶ طلا، ۲۰ نقره و ۴۹ برنز بود که آمار بیشتری از آقایان را نشان می‌دهد.

البته با توجه به اینکه چند اعزام هیات رزمی مربوط به مسابقات سال 98 در اسفند ماه بود و متاسفانه به علت شیوع ویروس منحوس کرونا این اعزام‌ها منتفی شد، طبعا امکان کسب مدال‌های بیشتر از ما سلب شد و الّا این مدال‌ها می توانست تعداد بیشتری باشد.

 

 مدالی از میادین بین‌المللی هم داشتید؟

بله خوشبختانه بانوان رزمی‌کار دست هیات را از کسب مدال بین‌المللی در سال 98 خالی نگذاشتند، در سطح بین‌المللی یک دوره مسابقات رزمی با مجوز شورای برون‌مرزی به میزبانی هیأت زنجان برگزار شد که تیم منتخب بانوان هیأت قم در آن حضور یافت و با درخشش رزمی‌کاران پرتوان خود خوشبختانه به هفت مدال شامل دو نشان طلا، چهار نقره و یک برنز این تورنمنت بین‌المللی دست پیدا کرد.

 

 از مسابقات استانی چه خبر؟

با این عقیده که برگزاری منظم مسابقات استانی سبب نمایش استعدادها و همچنین حفظ آمادگی ورزشکاران می‌شود، رقابت‌های متعددی در سال قبل برگزار شد که هشت دوره آن در چهار رده سنی ویژه بانوان بود که در رشته کیک‌بوکسینگ برگزار شد، البته همین جا باید از سرکار خانم علی‌محمدی نایب‌رئیس هیات و مربیان بخش بانوان تقدیر و تشکر کنم که این همه دستاورد و پیشرفت در ورزش بانوان نتیجه تلاش آنها است.

در بخش آقایان 25 دوره مسابقه استانی در چهار رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار کردیم و شرکت کنندگان در رشته‌های کیک‌بوکسینگ، سامبو، جوجیتسو و کوبودو و نین‌جوتسو برای به دست آوردن رتبه‌های برتر و مدال‌های طلا، نقره و برنز به میدان رفتند، نظم و هدفمند برگزار شدن این رقابت‌ها نتیجه زحمات دبیر هیات و مربیان و داوران این بخش است.

 

 کار آموزشی هم می‌کنید؟

 کمیته آموزش یکی از بخش‌های فعال هیأت است، بخش بانوان ما در قسمت آموزش اقدام به برگزاری سه کارگاه کرد که البته کارگاه پیش‌بینی شده در اسفند ماه با توجه به شرایط خاص لغو شد، ضمن اینکه در بخش آقایان اقدام به برگزاری چهار کارگاه آموزشی با کمک اداره کل ورزش و جوانان در راستای ارتقاء دانش ورزشکاران و مربیان رزمی کردیم.

 

 مهمترین بخش عملکرد هیأت از نظر شما چیست؟

لیگ انفرادی کیک‌بوکسینگ را نقطه عطف فعالیت‌ هیات ورزش‌های رزمی در سال 98 می‌دانم، با توجه به اینکه لیگ انفرادی ابتکار این هیات بوده و در حال حاضر تنها استان قم در سطح کشور این مسابقات را برگزار می‌کند، مورد توجه مسوولان وقت فدراسیون قرار گرفت و انگیزه و سطح فنی ورزشکاران استان را به میزان قابل توجهی بالا برد، ضمن اینکه بخشی از موفقیت‌های ورزشکاران ما به سبب برگزاری این لیگ است.

لیگ در سه هفته و در محدوده زمانی سه ماه برگزار می‌شود که هر هفته با یک مناسبت نام‌گذاری شده و امتیازات بازیکنان به ثبت می‌رسد تا در پایان سه هفته مجموع امتیازات بازیکنان محاسبه شده و در همایشی بزرگ از مربیان، داوران، عوامل اجرایی و بازیکنان تقدیر به عمل آید.

باید به این نکته هم اشاره کنم که این همایش بزرگ مهر ماه سال ۹۸ در تالار بعثت فرهنگسرای جوان قم برگزار شد و و نفرات برتر لیگ جوایز خود را با حضور مدیر کل و معاونین ورزش و جوانان و همچین برخی از روسای هیات‌ها و چهره‌های مطرح ورزش استان دریافت کردند.

 

 آمار ورزشکار سازمان یافته چیست؟

تا مهر ماه سال گذشته این هیات نسبت به سال ۹۷ رشدی در حدود ۱۵ درصد از نظر جمعیت بیمه شده داشت، اما به واسطه جدا شدن رشته‌ موی‌تای و برخی از گروه‌های دفاع شخصی از این هیات و اضافه شدن آنها به فدراسیون انجمن‌های ورزشی و جودو، آمار ما در نیمه دوم سال کمی افت کرد، البته انتظار داریم با توجه به تلاش مربیان و برنامه‌های هیات در سال جدید مانند ابتدای سال گذشته روند رو به رشدی در این بخش داشته باشیم.

 

 از  تحولات فدراسیون و تغییر نام آن بگویید؟

فدراسیون از اردیبهشت ماه تا بهمن ماه سال گذشته با سرپرستی دکتر عظیمی اداره شد که ایشان تلاش‌ها و زحمات زیادی برای هیات داشتند اما برخی از فعالیت‌های اصلی برای رئیس آینده فدارسیون گذاشته شد که هشتم بهمن یوسف بهتری به عنوان رئیس جدید فدراسیون انتخاب شد، با حضور وی و درخواست کادر فدراسیون و موافقت وزارت ورزش و جوانان نام فدراسیون ورزش‌های رزمی به فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی تغییر پیدا کرد تا حضور در مسابقات بین‌المللی و جهانی میسر شود.

البته باید دید که بعد از موافقت وزارت ورزش و جوانان با این تغییر نام، علاوه بر سهولت در اعزام‌ها، نسبت به بازگشت انجمن‌های رزمی دیگر نظیر موی‌تای، کیک‌بوکسینگ واکو، ساواته و ... که در حال حاضر زیر نظر فدراسیون‌های دیگر اداره می‌شوند، نظر مثبتی هست یا خیر؟

 

 مشکل یا کاستی هم دارید؟

صد در صد، اصلا مگر می‌شود بدون مشکل کاری را پیش برد و تمام امکانات کامل باشد؟ با توجه به جمعیت قابل توجه و همچین رشته‌های متنوع و علاقمندان پرتعداد این رشته، مهمترین و بزرگترین مشکل این هیات نداشتن خانه رزمی برای برگزاری مسابقات، اردوهای تمرینی، استعدادیابی و .... است.

برای پیگیری این موضوع بارها با مسوولان اداره کل ورزش و جوانان رایزنی شده ولی تا این زمان هنوز این مهم انجام نگرفته، امیدواریم در سال 1399 و با نگاه دلسوزانه مدیر کل ورزش و جوانان بتوانیم خانه اختصاصی رزمی را برای علاقمندان به ورزش‌های رزمی افتتاح کنیم، چون برای برگزاری یک مسابقه استانی ساده باید از خان‌های مختلف عبور کنیم و متاسفانه برخی مواقع در لحظه پایانی با کنسل شدن و یا تعویق مسابقه مواجه می‌شویم.

حتی برای تمرین تیم‌های هیات هیچ جای مشخصی نداریم و هر بار باید یک باشگاه خصوصی برای پذیرفتن مکان تمرین به هیات لطف کند که این اصلا زیبنده هیات بزرگ انجمن‌های ورزش‌های رزمی نیست.

بدون شک اگر روزی برسد که هیات رزمی صاحب خانه شود تعداد مسابقات ما بیشتر از آمار فعلی می‌شود، در واقع نبود خانه رزمی باعث شده که  برخی از مسوولان سبک‌ها نتوانند مسابقات خود را برگزار کنند.

 

 برای سال 99 برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

بله، برنامه‌های سال جدید ما در اسفند ماه به معاونت ورزش اداره کل ورزش و جوانان ارائه شده، اعزام‌ها، مسابقات استانی، میزبانی‌ها، دوره‌های آموزشی و سایر برنامه‌ها را در تقویم هیأت پیش‌بینی کرده‌ایم و امیدواریم بهتر از سال گذشته با همکاری دوستان بزرگوارم در بخش‌های مختلف هیأت همچون نایب‌رئیس، دبیر و اعضای هیات رئیسه، شورای فنی، مسوولان کمیته و سبک‌ها، ورزشکاران و تمامی افرادی که ما را یاری کردند، رزمی را در مسیر پیشرفت حرکت دهیم.

تلاش ما این است که امسال با توجه به تغییر نام فدراسیون و تشکیل تیم‌های مختلف ملی، ورزشکاران استان بتوانند در جوامع بین‌المللی برای استان افتخار‌آفرینی کنند، ضمن اینکه موفقیت این هیات در گرو حمایت اداره کل ورزش و جوانان و در راس آن اختصاص خانه رزمی به این هیات است،  چیزی که سال‌های سال است این هیات و ورزشکاران رزمی از آن محروم هستند.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/17865