printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
پایان تراژدی قم هراسی با اظهارات دیرهنگام حریرچی
پایان تراژدی قم هراسی با اظهارات دیرهنگام حریرچی
کد خبر: 19014
مسئولان وزارت بهداشت که بیش از دو ماه برخلاف معمول در این خصوص روزه سکوت گرفته بود، حقایق دیگری را برملا کردند که نشان می‌دهد قم به‌هیچ‌عنوان منشأ کرونا نبوده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  ظهر چهارشنبه 30 اسفند ماه 98 بود که کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه ۲ مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش‌شده است، خبری که با توجه به ناشناس و درعین‌حال خطرناک بودن این بیماری به‌سرعت به خبر اول رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شد.

درواقع بر اساس آزمایشی که در قم به اصرار پزشکان بیمارستان کامکار صورت گرفته بود مشخص شد که این ویروس وارد کشور شده است اما این‌که از چه طریقی وارد کشور شده بود خود سؤال اساسی بود.

نکته قابل‌تأمل در این میان این بود که قم به دلیل این نداشتن فرودگاه و همچنین مرز دریایی به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانست منشأ اولیه این بیماری باشد به‌خصوص این‌که پیش از قم برخی از شهرهای کشور بیماران با این علائم داشتند و حتی فوتی‌های نیز به ثبت رسیده بود.

اما این دلایل نمی‌توانست راه را بر عقده‌گشایی افرادی مغرض که عمدتاً در خارج از کشور ساکن بودند، ببندد به‌طوری‌که بارها از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی قم و به روحانیون چینی مقیم قم را عامل این ورود این ویروس عنوان کردند حال این‌که تعداد اندک شمار طلبه‌های چینی اصلاً در ماه‌های شیوع بیماری به چین مسافرت نکرده و تست کرونایی آن‌ها نیز منفی اعلام‌شده بود.

به‌هرحال برخی از رسانه‌های داخلی مانند ایسنا نیز در این زمینه طوری عمل کردند که انگار قم عامل شیوع این بیماری نه‌تنها در قم حتی کل جهان بوده است.

در این میان 15 اسفندماه توییت جنجالی و غیر کارشناسی جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت بار دیگر تنور پروژه قم هراسی را داغ‌تر کرد به‌طوری‌که وی با انتشار پستی در صفحه توییتری خود نقشه انتشار کرونا در کشور را به اشتراک گذاشت، نقشه‌ای که قم را منشأ کرونا در کشور نشان داده بود.

نظرات کارشناسی برخلاف اظهارات سخنگو وزارت بهداشت

دکتر علیرضا زاکانی؛ پزشک و نماینده منتخب مردم قم نیز 24 اسفندماه دراین‌باره بیان داشت: به اعتقاد بنده دلیلی نیست که کانون کرونا قم باشد، کشف اولین فوتی در قم رقم خورد که نشان‌دهنده دقت در اینجا بود.

علاوه بر این دکتر «سید حسن عادلی» فوق تخصص بیماری‌های ریه و رئیس نظام پزشکی قم نیز فرودین ماه امسال در خصوص شیوع بیماری کرونا و منشأ آن بیان داشت: ما در سی‌ام بهمن‌ماه، موارد مشکوک به کرونا را آزمایش کردیم و به تشخیص رسیدیم. درصورتی‌که استان‌های دیگر نیز برخلاف پروتکل‌های وزارت بهداشت، از موارد مشکوک آزمایش می‌گرفتند، یقیناً به عفونت کرونا ویروس می‌رسیدند".

هرچند که این اظهارات روشنگرانه و واقعی دکتر عادلی موجب عزل وی از سرپرستی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم شد اما دهان یاوه‌گویانی که دو ماه بود پروژه قم هراسی را کلید زده بودند را بست.

حریرچی: شیوع کرونا هیچ ارتباطی با طلبه‌های چینی و قم نداشت

در این میان مسئولان وزارت بهداشت که در این مدت برخلاف معمول روزه سکوت گرفته بود، حقایق دیگری را برملا کردند که نشان می‌دهد قم به‌هیچ‌عنوان منشأ کرونا نبوده است.

دکتر ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت دیروز در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: شیوع کرونا هیچ ارتباطی با طلبه‌های چینی و قم نداشت.

وی ادامه داد: ازنظر تعداد مبتلا در یک‌میلیون نفر ایران در رتبه چهلم دنیاست درحالی‌که ما تقریباً دومین کشوری بودیم که با شیوع گسترده کرونا روبرو شدیم.

حریرچی بابیان این‌که مطالعات ما هیچ ارتباطی بین شیوع کرونا و طلاب چینی را نشان نداد، افزود: برخی استان‌ها هم‌زمان با قم با کرونا مواجه شدند درحالی‌که نفر اول مبتلای آن استان از قم به آنجا سفر نکرده بود.


انتهای پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/19014