printlogo


مردم سهام عدالت را نگهدارند و یا بفروشند؟آزادسازی مستقیم و یا غیر مستقیم؟
مردم سهام عدالت را نگهدارند و یا بفروشند؟آزادسازی مستقیم و یا غیر مستقیم؟
کد خبر: 19190
رجب زاده کارشناس و تحلیلگر بورس گفت: مردم با آزاد سازی سهام عدالت به صورت شخصی روی منابع و منافع سهم خود مدیریت دارند اما در صورت عدم آزاد سازی مدیریتی روی سهم خود ندارند ولی مالکیت آن را همچنان به همراه خواهند داشت.
 فرزین رجب زاده تحلیلگر بورس در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به سهام عدالت، اظهار داشت: در بهمن ماه سال1384 دولت نهم تصمیم گرفت تا ثروتی را بین مردم مخصوصا دهک های پایین جامعه تقسیم کند که به نام سهام عدالت نام گرفت.
وی ادامه داد: سهام عدالت متشکل از سهام های دولتی مانند شرکت های مخابرات، کشتی رانی، فولاد، شرکت های نفتی، شرکت های پالایشگاهی و .. است که دولت مجموعه ای از این سهام ها را در قالب یک پکیج به نام سهام عدالت به مردم عرضه کرد و مجموع سود های این شرکت ها را در سهام عدالت و حساب مردم واریز کرد.
این مدرس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت امروز سهام عدالت، گفت: امروز سهام عدالت در حال آزادسازی است که به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می گیرد. در روش مستقیم خود مردم منابع و منافع سهام عدالت را مدیریت می کنند و همچنان سهام دار آن شرکت خواهند ماند از و سود  شرکت استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: در روش غیر مستقیم ، مدیریت سهام عدالت از سوی خود فرد خارج می شود و مدیریت آن به استان هایی می رسد که سازمان دهی شده اند یعنی سهام دار مدیریت سهام خود را از طریق شرکت های سرمایه گذاری استانی  ساماندهی می کنند و هیچ دخل و تصرفی در سهام نخواهند داشت.
رجب زاده در ادامه با اشاره به تاثیر این موضوع بر روی بورس، خاطرنشان کرد: تاثیر این موضوع بر روی بورس مثبت است . با این اتفاق مردم با بازار سرمایه آشنا می شوند و نسبت به قبل سهام داری را بیشتر درک خواهند کرد و به نوعی مردم با فرهنگ سهام داری آشنا خواهند شد.
وی عنوان کرد: از این به بعد باید پدر و مادرها به فرزندان خود فرهنگ سهام داری را آموزش دهند و بجای اینکه پس اندازهای خود را در بانک قرار دهند در بورس سرمایه گذاری کنند چراکه یک آتیه درخشان تر و یک پس انداز قدرتمند تر از بانک برای خود داشته باشند. پس این مسئله باعث خواهد شد نسل به نسل فرهنگ سرمایه گذاری در بورس رواج پیدا کند.
این کارشناس بورس با اشاره به تصمیم دولت در این برهه از زمان، گفت: در حال حاضر در وضعیتی قرار داریم که بازار از سوی بانکداری و بازار سیاه به سمت شفافیت بازار سرمایه در حال حرکت است به این دلیل دولت می خواهد مردم را با بازار سرمایه آشنا کند و مردم بجای اینکه پول خود را در بازار سیاه مصرف کنند در بازار رونق سرمایه گذاری کنند.
وی گفت:  امروز به این نتیجه رسیده اند که باید بازار تولید ما رونق بگیرد تا این تولیدات بجای نفت به کشورهای دیگر صادر شود.
رجب زاده اضافه کرد:  مسئله بعدی این است که ما همیشه در دل بحران ها توانسته ایم فرصت ها را شناسایی کنیم. از زمانی که کرونا وارد ایران شد بسیاری از کسب و کار ها تعطیل و یا نیمه تعطیل شد و دولت با این اقدام در تلاش است تا نقدینگی به خانوارها دهد تا بتوانند با آن چرخه اقتصادی خود را بچرخانند.
وی در ادامه با اشاره به نگهداری و یا فروش سهام عدالت تصریح کرد:سهام دارن مطمئن باشند قطعا با نگهداری سهام عدالت وضعیت بهتر خواهد شد چرا که این پول و چرخه اقتصادی وارد بازار سرمایه خواهد شد و از آنجایی که وابستگی ها به نفت در حال کم شدن است.
این مدرس بازار سرمایه ادامه داد: باید در بحث تولید خودکفا شویم تا بتوانیم صادرات غیر نفتی داشته باشیم از همین رو باید این پول ها وارد بازار سرمایه شود و مردم مطمئن باشند سهام آنها در سال 1405 به دوبرابر قیمت خواهد رسید و حتما سودها چندبرابر خواهد شد و من توصیه به نگهداری این سهام دارم.


انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/19190