printlogo


یادداشت،
تضییع حقوق شهروندان قمی
تضییع حقوق شهروندان قمی
کد خبر: 19684
طرح اقدام ملی مسکن تا اینجا برای شهروندان چندان خوشایند نبوده و قرار است خانه‌های آن‌ها در شهری دیگر بنا شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،در طرح اقدام ملی مسکن به قمی‌ها اعلام کردند کسانی که واجد شرایط هستند در شهر جدید امیرکبیر اراک مسکن داده می‌شود. همین موضوع اعتراض بسیاری از مردم قم را به دنبال داشته است ولی در این پست از دید کارشناسی به این موضوع می‌پردازم و امیدوارم رسانه‌های مطالبه گر استان قم بیشتر به این مسئله توجه کنند.
شهر امیرکبیر در فاصله 70 کیلومتری قم در محدوده استان مرکزی باهدف سرریز جمعیتی شهر اراک درنظرگرفته شده است و به دلیل مسافت زیاد تأثیری بر تعدیل جمعیت استان قم نخواهد داشت.
از سوی دیگر یکی از معیارهای سکنی گزینی تعلق‌خاطر افراد است به همین علت ساکنین قم به‌ویژه جوانان این استان که با کوچه‌پس‌کوچه‌های این دیار خاطراتی دارند تمایلی به مهاجرت به آنجا نخواهند داشت.
همچنین بعد مسافت زیاد با قم امکان تردد روزانه برای کارمندان و شاغلین را سلب کرده است.
نکته دیگر اینکه تجربه احداث شهرهای جدید در ایران نشان داده که نه‌تنها این شهرها موجب تعدیل جمعیت کلان‌شهرها نشده‌اند بلکه از استان‌های مرزی و بعضاً کم برخوردار کشور سیل مهاجرت به این شهرها را به دنبال داشته که نمونه بارز آن شهرهای جدید اطراف تهران است.
به نظر می‌رسد این تصمیم به‌صرف و صلاح مردم قم نبوده و نهایتاً کسانی که ثبت‌نام می‌کنند پس از واگذاری مجبور به فروش آن می‌شوند و به‌طورقطع و یقین شبکه مخوف دلالان زمین و مسکن در شهرهای جدید یک کلاه بزرگ سر قمی‌ها خواهند گذاشت و زمین یا مسکنشان را با نازل‌ترین قیمت از چنگشان بیرون خواهند کشید و مطمئناً این چندهزارنفر جوان قمی دیگر نخواهند توانست حتی یک آپارتمان کوچک در شهر خودشان تهیه کنند.

حمید اورعی


انتهای پیام/
110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/19684