printlogo


گزارش قم فردا از آب شرب روستاها؛
بهره‌مندی 96 درصد روستاییان قم از آب سالم/قم همچنان نیازمند مصرف بهینه آب شرب
بهره‌مندی 96 درصد روستاییان قم از آب سالم/قم همچنان نیازمند مصرف بهینه آب شرب
کد خبر: 20313
با توجه به اینکه در این چندساله بارندگی ها افزایش یافته است اما همچنان نیازمند استفاده بهینه از آب و مدیریت و صرفه جویی هستیم تا بتوانیم این مایه حیات را برای آیندگان هم حفظ کنیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اطمینان داشته باشید که پس از یک روز پر استرس و شلوغی می توانید با نوشیدن یک یا چند لیوان آب به آرامش برسید. آب باعث می شود تا سردرد، گرفتگی عضلات، کمبود انرژی و غیره از بین برود و این به این علت است که بدن شما در حالت کم آبی دردها را بیشتر بروز می دهد.
بیش از نیمی از وزن شما از آب تشکیل شده است و تنها با از دست دادن دو درصد از آب بدن شما تشنه می شوید و احساس کم آبی می کنید.
در دهه های اخیر به دلیل کاهش بارندگی ها و پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی کشور در خشکسالی قرار داشت و با کمبود شدید آب مواجه بودیم اما در چندسال اخیر به دلیل افزایش بارندگی ها تا حدودی کمبود آب رفع شده است البته هنوز هم به نوعی با خشکسالی مواجه هستیم ولی نه مانند قبل؛ از همین رو باید در استفاده از آب دقت کنیم و یادبگیریم در مصرف صرفه جویی کنیم.
از طرفی در روستاهای کشور مانند شهرها از آب سالم آشامیدنی برخوردار نیستند و بیشتر روستاها آب شرب خود را از قنات ها، نهرها و... تهیه می کنند.پس رساندن آب شرب به این روستاها یکی از دغدغه های مهم مسئولین در کشور است و البته دغدغه مهمتر مصرف درست آب شرب است.
بحران بی آبی در برخی از روستاهای کشور به قدری است که آب شرب مردم این روستاها با تانکر تامین می شود در حالی که در استانهای مختلف مردم با آب شرب، قالی، حیاط خانه و ماشین شخصی و بسیاری از وسایل دیگر خود را می شویند.
بهره‌مندی 96 درصد روستاییان قم از آب سالم
دکتر علی جان صادق پور،  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به عملکرد و برنامه‌های پیش روی آبفای استان در بخش آب روستایی گفت: در حالی که میانگین شاخص درصد جمعیت تحت پوشش آب در روستاهای کشور 85 درصد است، این شاخص در استان قم بالاتر از میانگین کشوری به 96 درصد رسیده است.
رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم را نیز در روستاهای استان 87 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: این شاخص در کشور 76 درصد است که در این زمینه نیز با اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته، استان قم بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.
وی یادآور شد: استان قم به عنوان نخستین استان کشور بخشی از جمعیت روستایی استان را تحت پوشش شبکه دفع بهداشتی فاضلاب قرار داد.
احداث 27 کیلومتر خط انتقال آب روستایی
صادق پور در ادامه به تشریح طرح‌های اجرا شده از محل اعتبارات عمرانی در سال 98 پرداخت و گفت: توسعه و اصلاح شبکه‌های آب روستایی، احداث 27 کیلومتر خط انتقال و ساخت 3 هزار و 250 مترمکعب مخزن آب روستایی از جمله طرح‌های اجرا شده از محل این اعتبارات است.
کمترین مشکل در حوزه آب روستایی را داشتیم
همچنین دکتر سرمست استاندار قم در گفتگو با خبرنگاران گفت: استان قم در سال گذشته کمترین مشکلات را در حوزه آب روستایی داشت که این موضوع شایان تقدیر است.
وی همچنین به اقدامات شرکت آب و فاضلاب در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: آبفای استان در زمینه بومی‌سازی تجهیزات، سامانه‌های تله متری و هوشمند سازی بسیار فعال بوده که این رویکرد نیز جای قدردانی تقدیر دارد.
از پروژه های آبرسان به روستا ها حمایت می کنیم
از طرفی حیدری فرماندار قم ، تأمین آب را یکی از حیاتی‌ترین نیازهای زندگی مردم دانست و گفت: تلاش‌های گسترده ای در راستای تأمین آب در استان صورت گرفته است.
وی بر لزوم حمایت مادی و معنوی از پروژه‌های آبرسانی به ویژه در روستاها تاکید کرد و  ضمن ضرورت هماهنگی دستگاه‌های ذیربط در این زمینه گفت: ما نیز تا آنجا که در توان باشد به منظور تسریع در اجرای پروژه‌ها به ویژه تامین اعتبار از محل اعتبارات روستاهای  فاقد  دهیاری، کمک‌های لازم را خواهیم داشت.
در هر صورت با توجه به افزایش بارندگی در چندسال اخیر اما همچنان باید در مصرف آب مدیریت و صرفه جویی کنیم تا آیندگان که فرزندان خودمان هستند با مشکل روبرو نشوند.

انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20313