printlogo


قضه پر رمز و راز واکسن آنفولانزا؛
آیا نوش دارو بعد از مرگ سهراب می رسد؟
 آیا نوش دارو بعد از مرگ سهراب می رسد؟
کد خبر: 20645
زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا طبق اعلام پزشکان از 15شهریور تا 15مهر است که هنوز این واکسن وارد داروخانه ها نشده و گروه های پرخطر از این واکسن بی بهره مانده اند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، طبق اعلام کارشناسان و پزشکان زمان طلایی تزریق واکسن آنفولانزا از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر است چرا که پس از تزریق واکسن حدود ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا ایمنی ایجاد شود.
به همین دلیل اگر واکسن خیلی زود تزریق شود، ایمنی ایجاد شده در اواخر فصل اپیدمی از بین می‌رود و اگر دیر تزریق شود ممکن است فرد قبل از ایمنی به بیماری مبتلا شود.
همچنین باید گفت که واکسن آنفولانزا از ابتلا به سرماخوردگی و یا سایر بیماری‌ها جلوگیری نمی‌کند بلکه صرفاً از تعداد دفعات احتمالی ابتلا به آنفولانزا و یا شدت بیماری می‌کاهد.
تزریق این واکسن فقط برای گروه‌های اولویت‌دار از نظر بهداشتی توصیه می‌شود؛ مادران باردار، کارکنان و سالمندان ساکن در مراکز نگهداری سالمندان، کارکنان اورژانس، سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست که در قسمت‌های مرتبط با پرندگان فعالیت می‌کنند در اولویت تزریق واکسن هستند.
همچنین کادر بهداشتی، درمانی، خدماتی، اداری و انتظامات شاغل در بیمارستان‌ها و ادارات دولتی، تمامی دانشجویان گروه‌های پزشکی که در فصل سرما وارد بخش‌های بیمارستانی می‌شوند و تمامی کادر نظام پزشکی کشور شاغل در واحدهای زیر پوشش از دیگر گروه‌ها اولویت‌دار تزریق واکسن اعلام شده است.
پرسنل نیروی انتظامی و امنیتی شاغل در بخش‌های ارائه خدمات بهداشتی درمانی، بیماران HIV، بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی، معلولان جسمی حرکتی، معلولان عصبی و ذهنی، بیماران روانی مزمن، کودکان بی‌سرپرست و زنان آسیب‌دیده اجتماعی از دیگر گروه‌های اولویت‌دار شناسایی شده هستند.افراد دارای بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای، افراد در گروه سنی ۶ ماه تا ۱۸ سال که تحت درمان طولانی مدت با آسپرین بودند، افراد مبتلا به چاقی مفرط و تمامی افرادی که قصد مسافرت به سایر کشورها را دارند در اولویت دوم تزریق واکسن آنفلوآنزا قرار دارند.
در واقع به طور خلاصه باید گفت که کودکان ۶ ماه تا ۶ سال به‌ویژه آن‌ها که مهدکودک می‌روند، همه افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که با بیماران مبتلابه آنفولانزا سروکار دارند مانند پرستاران خانه‌های سالمندان و کادر درمان، افرادی که بیماری‌های مزمن قلبی ریوی دارند مانند کسانی که آسم دارند جراحی قلب کرده‌اند، افراد مبتلابه دیابت، کسانی که اختلال عملکرد کلیه دارند، کسانی که دیالیز یا رادیوتراپی می‌شوند یا سرطان دارند و اطفال و خانم‌های باردار باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.
اما نکته مهم این است که این واکسن در زمان طلایی که پزشکان به آن اشاره کرده اند تزریق شود تا نتیجه مناسب را داشته باشد.
با توجه به اینکه هنوز در داروخانه ها واکسن توزیع نشده و طبق اعلام نایب رئیس انجمن داروسازان استان تهران که امیدوار است این واکسن هفته آینده در داروخانه ها توزیع شود، هر روز از زمان طلایی تزریق دورتر می شویم.
البته تعدادی از این واکسن به کشور وارد شده است اما برخی از این واکسن ها در اختیار کادر پزشکی که در خط مقدم مبارزه با بیماری هستند قرار گرفته است. از طرفی امیدواریم این واکسن در اختیار گروه های پرخطر قرار بگیرد تا اینکه اخبار مانند قرار گرفتن حدود دو هزار دوز از واکسن در اختیار مجلس منتشر شود.
در هر حال با شیوع بیماری کرونا در دنیا و عدم برنامه ریزی مناسب توسط مسئولین برای وارد کردن واکسن های آنفولانزا از مبادی مختلف و وجود برخی مشکلات دیگر هنوز این واکسن وارد داروخانه ها نشده که امیدواریم برای این موضوع هرچه سریعتر چاره ای اندیشیده شود.


آیا سرنوشت توزیع واکسن آنفولانزا مانند ماسک خواهد بود؟

انتهای پیام/160



لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20645