printlogo


عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم:
دشمنان با بحران قره باغ به دنبال ناامنی در منطقه هستند/ ایران در حل بحران قره باغ میانجی گری کند
دشمنان با بحران قره باغ به دنبال ناامنی در منطقه هستند/ ایران در حل بحران قره باغ میانجی گری کند
کد خبر: 20781
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه درگیری و بحران در قره باغ به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی است، گفت: دشمنان با بحران قره باغ به دنبال ناامنی در منطقه و نفوذ بیشتر هستند.
حجت الاسلام محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به درگیری نظامی و بحران اخیر بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان، اظهار داشت: در بررسی بحران قره باغ و مناقشات دو کشور آذربایجان و ارمنستان بر روی این منطقه، ابتدا باید ریشه تاریخی این موضوع مورد توجه قرار بگیرد و سابقه آن بررسی شود.
وی ادامه داد: منطقه کوهستانی قره باغ از گذشته های دور تاکنون منطقه ای مسلمان نشین و بخشی از منطقه آذربایجان بوده است.
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم اضافه کرد: هر دو منطقه آذربایجان و قره باغ تا حدود 200سال قبل جزء کشور ایران بوده است که متاسفانه در جنگ های بین ایران و روسیه طی قراردادهای گلستان و ترکمنچای از خاک ایران جدا شد و به روسیه ملحق شد.
وی عنوان داشت:در سال 1923میلادی بعد از جنگ جهانی اول رهبران شوروی منطقه قره باغ را به عنوان یک ایالت خود مختار اعلام کردند،منطقه ای که از گذشته جز تقسیمات جغرافیایی آذربایجان بود .
حجت الاسلام ملک زاده خاطرنشان کرد: این سیاست مورد اعتراض هر دو طرف آذربایجان و ارمنستان شد و دلیل آن هم مشخص است؛ ارمنی ها خواستار این بودند که قره باغ به ارمنستان ملحق شود و آذربایجان هم از روند تبدیل شدن این منطقه به یک استان خودمختار ناراضی بود و به این مسئله اعتراض داشت.
وی ابراز داشت: به همین دلیل با روی کار آمدن گورباچف رهبر شوروی سابق در سال 1985 تنش میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه خودمختار قره باغ مجدد بالا گرفت و همزمان با استقلال جمهوری آذربایجان و ارمنستان، منطقه قره باغ از نظر جغرافیایی مجددا در داخل خاک آذربایجان قرار گرفت.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: این مسئله بازهم اعتراض ارمنستان را در پی داشت و شاهد بودیم که از سال 1988 تا سال 1994 درگیری ها و تنش های خونین در بین دو کشور انجام شد که منجر به کشته و زخمی و آواره  شدن بسیاری از مردم شد که در نهایت سازمان ملل در این موضوع دخالت کرد و حل این بحران را به گروهی که متشکل از چند کشور بود واگذار کرد.
وی گفت: این موضوع بازهم زمینه ای شد تا قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای وارد بحران شوند و نفوذ خود را در این منطقه افزایش دهند. این قدرت ها تاکنون نه تنها در حل این مناقشه موفق نبودند بلکه گاه منجر به افزایش تنش ها هم شده اند چرا که هرکدام دنبال نفوذ و منافع خود بوده و هستند.
حجت الاسلام ملک زاده ادامه داد: همانطور که گفته شد در این مناقشه هر کدام از کشورهای فرامنطقه ای مانند آمریکا، عربستان، رژیم صهیونیستی و فرانسه وارد منطقه شدند و هریک به نوعی برای گسترش نفوذ خود به این مناقشه ورود کردند.
وی خاطرنشان کرد: سهم این کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در افزایش این مناقشه ها ودرگیرها در منطقه قره باغ و بحرانی که ایجاد شده است بسیار زیاد و پررنگ است.
این کارشناس سیاسی عنوان داشت: وجود تنش و درگیری بین آذربایجان و ارمنستان به نفع آمریکا و رژیم صهیونسیتی است به همین دلیل این کشورها همیشه تلاش کرده اند که وضع موجود تداوم داشته باشد و این مناقشه به صورت مسالمت آمیز حل نشود.
وی تاکید کرد: وجود مناقشه و درگیری در منطقه باعث می شود تا این کشورهای فرامنطقه ای بهانه ای برای افزایش حضور خود در منطقه داشته باشند و از طرفی به لحاظ اقتصادی فروش سلاح به هر دوکشور آذربایجان و ارمنستان برای این کشورها امنیت ایجاد می کند.
حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به اینکه دشمنان ایران به دنبال حضور در مرزهای شمالی ایران هستند، گفت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به دنبال این هستند که به ناامنی و بحران در منطقه قره باغ تداوم ببخشند تا گسترش نفوذ آنها در منطقه فراهم شود.
وی افزود: عربستان در این مدت با برجسته کردن وجه اسلامی مناقشه قره باغ در تلاش است تا مرزهای شمال ایران را ناامن کند و نفوذ خود در این منطقه را گسترش بدهد.
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم با اشاره به وظیفه ایران در مقابل این بحران، گفت: هر دوکشور ارمنستان و آذربایجان جزء همسایگان شمالی ایران و دارای مرزمشترک با ایران هستند و ایران با هر دوکشور دارای اشتراکات فراوانی در ابعاد فرهنگی، تاریخی، مذهبی و زبانی است به همین دلیل این سیاستی که باید اتخاذ شود بسیار اهمیت دارد.
وی خاطرنشان کرد: ماوظیفه داریم سیاست خارجه خودمان در خصوص این بحران بر اساس مبنای سیاست مصالحه و حفظ حسن همجواری با دو کشور آذربایجان و ارمنستان پایه ریزی شود و این سیاست ادامه پیدا کند.
حجت الاسلام ملک زاده ادامه داد: ثبات منطقه ای در وضعیت فعلی برای ایران بسیار حائز اهمیت است و تشدید درگیری موجب ناامنی در منطقه و نفوذ بیشتر قدرت های فرامنطقه ای خواهد شد به همین دلیل تلاش ایران نباید معطوف به حمایت نظامی از کشورهای طرف درگیری قرار بگیرد بلکه ایران باید در مدیریت بحران نقش سازنده ای داشته باشد.
وی بیان داشت: تاکنون نقش قدرت های فرامنطقه ای در منطقه در مناقشه قره باغ نه تنها به حل بحران کمک نکرده است بلکه به تشدید بحران دامن هم زده است به همین دلیل ایران باید به صورت فعال و پویا وارد حل این مشکل شود و نقش سازنده ای را داشته باشد.
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم خاطرنشان شد: ایران به عنوان یک میانجی خیرخواه وظیفه دارد به سرعت برای رفع تنش و کاهش بحران در منطقه تلاش کند و اجازه ندهد قدرت های فرامنطقه ای به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی به بهانه این درگیری وارد منطقه شوند.



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20781