printlogo


در آستانه اربعین حسینی صورت گرفت؛
تاکید مراجع عظام تقلید به زیارت اربعین از راه دور و فضای مجازی
تاکید مراجع عظام تقلید به زیارت اربعین از راه دور و فضای مجازی
کد خبر: 20837
مراجع تقلید با اشاره به شرایط امروز دنیا و کشور در خصوص ویروس کرونا بر زیارت از راه دور و فضای مجازی در اربعین حسینی تاکید کردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، هر سال با نزدیک شدن به اربعین حسینی دل زائران برای زیارت امام حسین(ع) پر می زند و یکی از موضوعات و گفتگوهای مهم هر محفلی زیارت اربعین می شود چرا که حادثه جانگداز عاشورا با «اربعین حسینی» پیوندی ناگسستنی دارد.
هر ساله از روزهای قبل زائران اباعبدالله الحسین(ع) به صورت گروهی و یا انفرادی عازم کربلا برای اربعین می شوند حتی برخی از زائران به صورت پیاده از درب منزل تا کربلا از ماه ها قبل سفر خود را شروع می کردند اما بیشتر زائران امام حسین(ع) پیاده روی اصلی خود را در بین نجف و کربلا قرار می دهند و این مسیر را به یاد اهلبیت امام حسین(ع) و به یاد قدم های جابر طی می کنند.
از طرفی امسال به دلیل وجود ویروس منحوس کرونا این مراسم تا حدودی تحت الشعاع قرار گرفته است و در مسیر پیاده روی اربعین زائر خارجی مخصوصا ایرانی ها حضور ندارند. زائران ایرانی در چند سال گذشته حضور پرشور و گسترده ای در این مسیر داشتند که امسال جای همه ما خالی است.
امسال اگرچه حضور فیزیکی در خاک کربلا به خاطر رعایت مسائل بهداشتی در مبارزه با ویروس کرونا وجود ندارد، اما حقش این است که امسال از هر سالی باشکوه‌تر برگزار شود چرا که کربلا باید همه جا را فرا بگیرد و کُلُّ أرضٍ کَربَلا شود.

در صورت عدم امکان حضور، زیارت از راه دور هم دارای ثواب و فضیلت بسیاری است
از همین رو آیت الله نوری همدانی در پاسخ به استفتائاتی درباره حضور در مراسم اربعین و نذورات برای این مراسم در شرایط کرونایی، اظهار داشت: زیارت امام حسین(ع) و زیارت اربعین از افضل مستحبات است و در صورت عدم امکان حضور زیارت از راه دور هم دارای ثواب و فضیلت بسیاری است و از طرفی با توجه به جریان کرونا حفظ جان هم واجب است.
  وی ادامه داد:  ضمنا رعایت مسائل بهداشتی و رعایت قوانین و مقررات لازم است.
این مرجع تقلید بیان داشت:  در صورتی که نذر از لحاظ زمان و امکان معین باشد و در حال انجام آن ممکن نباشد وظیفه ساقط است و در غیر این صورت باید صبر کرد تا شرایط مهیا گردد و یا کسی به نیابت او انجام دهد.

از طریق فضای مجازی اربعین را زنده نگه داریم
همچنین در این خصوص آیت الله علوی گرگانی با بیان این که در فضای مجازی سلسله عزاداری‌هایی برای حضرت اباعبدالله(ع) در سراسر دنیا عرضه می‌شود، اظهار کرد: اگر چه به دلیل شیوع کرونا صدمه خورده ایم اما نعمت‌هایی ایجاد شده است؛ در این شرایط باید کاری کنیم که هم نعمت خدا را حفظ کرده و هم در مقابل مشکلات صبر داشته باشیم.
وی درباره اهمیت اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) اظهار کرد: در سال‌های گذشته مراسم پیاده روی اربعین برپا می‌شد و حرکت اجتماعی عجیبی پیش می آمد که دنیا را به حیرت می‌کشاند و این حرکت، تبلیغ عجیبی بود.
این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت زنده نگه داشتن اربعین امام حسین(ع) گفت: هر چند که امروز به دلیل شیوع کرونا نمی توانیم به پیاده روی اربعین برویم، اما از طریق فضای مجازی می توانیم اربعین را زنده نگه داریم.
وی با بیان اینکه باید قدر اربعین را بدانیم، اظهار کرد: اگر اربعین امسال به این صورت حبس نمی شد، قدر آن را نمی دانستیم و با از دست دادن این نعمت بزرگ می فهمیم که اربعین چه نعمت بزرگی بود؛ اگر خداوند متعال دوباره نعمت اربعین را به ما مرحمت کرد، آن را کوچک تلقی نکنیم.

شرائط کنونی ایجاب می کند به سید الشهدا(ع) از سرزمین خود سلام و درود بفرستیم
همچنین در این خصوص  آیت الله سبحانی در پیامی که به همایش بین المللی «امام حسین(ع) و همگرایی امت اسلامی» صادر کردند بیان داشت: حسین بن علی (علیهما السلام) چراغ هدایت و رستگاری و کشتی نجات از غرق در مهلکه ها است.
وی ادامه داد: با درود و سلام بر پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت بزرگوارش و اصحاب گرانقدر و با تشکر از حضور عالمان و فرهیختگان از مذاهب اسلامی در همایش بین المللی «امام حسین(ع) و همگرایی امت اسلامی» که به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین برگزار شده است.
این مرجع تقلید عنوان داشت: از محنت‌ها و آلام امروز جوامع اسلامی و امت اسلامی، پراکندگی و تشتت و افتراق‌هاست که به سبب دست های پیدا و پنهان دشمنان اسلام هر روز بر آن افزوده می‌شود. و این مسأله سرمایه‌های بزرگی از امت اسلامی را بلااستفاده و یا با دشمنی‌ها به هدر داده است. از این رو بیش از گذشته نیازمند تلاش عالمان متعهد برای ایجاد مودت و همبستگی در میان امت اسلامی هستیم که بی‌تردید این همبستگی می‌بایست بر کانون و ارزش‌های مشترک بنا گردد که به لطف و رحمت الهی در میان امت اسلامی این کانون و ارزش‌های مورد اعتماد و قبول وجود دارد. پیامبر اعظم اسلام (ص) و اهل بیت بزرگوار آن حضرت، کانون مهر و محبت همه دلدادگان به اسلام و توحید است. امام حسین(ع)، هم به دلیل جایگاهش در میان اهل بیت رسول الله (ص) و هم به عنوان شخصیتی که برای احیا و دفاع از اسلام و سیره جدش از جان و حق‌اش گذشت، و به نماد آزادگی و حریّت و اسلام خواهی و جهاد فی سبیل الله و غیرت اسلامی و مبارزه با ظلم و ستم و کج‌راهه‌ها تبدیل شده است، مورد مودت و احترام و تکریم همه مسلمانان می‌باشد.
وی خاطرنشان کرد: راه او، مسلک و پیام او که زندگی عزتمند در سایه اسلام و آزادگی و انسانی زیستن و در یک کلام، زیست موحدانه است، مورد وفاق امت اسلامی بوده و می‌تواند کانون همبستگی و همگرایی امت اسلامی قرار گیرد.
در مکتب نورانی و متعالی اسلام، زیارت مزارهای مقدس مورد اهتمام همه مسلمانان از صدر اسلام تا به امروز بوده است و تمامی مذاهب و نحله‌های اسلامی بر آن تأکید نموده‌اند، و روایات متعدد و نیز سیره پیامبر (ص) و بزرگان دین شاهد و دلیل محکمی بر جایگاه و اهمیت زیارت است.
آیت الله سبحانی اضافه کرد: اربعین حسینی یادآور فداکاری‌ها و جانفشانی‌های سبط پیامبر (ص) یعنی حسین بن علی(ع) است که به حق رهبر آزادگان و سرسلسله شهدای راه خداست، و پیامبر گرامی (ص) سال‌ها پیش از شهادت فرزندش امام حسین(ع) درباره او فرمود: «شهادت حسین آن چنان شعله‌ای از عواطف و احساسات را در دل‌های مردم با ایمان برمی‌افروزد که هرگز سرد و خاموش نمی‌گردد».
وی افزود: «اربعین» با تجلی خاص خود همه ارادتمندان به پیامبر اسلام (ص) و خاندان آن حضرت به ویژه امام حسین(ع) را دور هم مجتمع ساخته و عرصه و ساحتی بی‌نظیر برای همگرای امت اسلامی و آزادگان خلق کرده است. این خود ظرفیتی و فرصتی مغتنم برای امت اسلامی آفریده تا با ایجاد اعتماد، یعنی اعتماد عناصر برجسته اسلامی به هم و با اتکا به ارزش‌های مقدس اسلامی، شاهد همگرایی و همبستگی امت اسلامی برای رهایی مسلمانان در مقابل تجاوز و تهاجم دشمنان اسلام باشیم.
امید است این نشست‌ها و گفتگوها مطلع مبارکی باشد برای این هدف مهم و گامی برای تعمیق مودت امت اسلامی.
این استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: با این همه تأکید در پایان یادآور می شویم که شرائط کنونی ایجاب می کند که علاقه مندان سالار شهیدان (سلام الله علیه) از همین سرزمین خودشان، سلام و درود خود را بفرستند و در حقیقت مسئله سلامتی جامعه سبب می شود که زیارت از دور انجام بگیرد و در عین حال با کمال تأسف و تأثر.

در هر صورت آن چیزی که مشخص است امسال برای زیارت اربعین باید از راه دور و شهر و دیار خودمان اقدام کنیم و در این روز دعا کنیم تا هر چه سریعتر شر این ویروس منحوس از سر دنیا کم شود تا بازهم مانند گذشته روند عادی زندگی در دنیا حاکم شود.


محسن خداپرست
انتهای پیام/150


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20837