printlogo


معاون اداره دامپزشکی شهرستان قم خبر داد:
اجرای فاز سوم طرح واکسناسیون طیور روستایی استان از چهاردهم آبانماه به مدت 10 روز
اجرای فاز سوم طرح واکسناسیون طیور روستایی استان از چهاردهم آبانماه به مدت 10 روز
کد خبر: 21638
دکتر سید احمدرضا فاطمی: فاز سوم طرح واکسناسیون طیور روستایی استان از چهاردهم آبانماه سال جاری به مدت 10 روز در کلیه روستاهای استان قم با همکاری اتحادیه مرغداران و دهیاری ها اجرایی می شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قم ، دکتر سید احمدرضا فاطمی ، کارشناس بررسی و مبارزه با بیماریهای طیور و زنبور عسل اداره دامپزشکی شهرستان قم اعلام کرد:

با توجه به موفقیت فاز اول و دوم طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی استان بر علیه بیماری نیوکاسل در کاهش بیماری مذکور در طیور صنعتی و روستایی استان ، اداره دامپزشکی شهرستان قم در نظر دارد تا فاز سوم این طرح را مجددا برای جمعیت طیور روستایی استان از تاریخ چهاردهم آبانماه سالجاری به مدت 10 روز اجرا نماید. وی افزود: اداره دامپزشکی شهرستان قم به همین منظور اطلاعیه ای صادر نمود که متن آن به شرح ذیل می باشد:

 

به اطلاع صاحبان طیور روستایی در روستاهای استان قم می رساند

فاز سوم طرح واکسیناسیون رایگان طیور روستایی کلیه روستاهای استان علیه بیماری نیوکاسل، با همکاری اتحادیه مرغداران استان و کلیه دهیاری ها از چهاردهم آبانماه سالجاری به مدت 10 روز انجام می شود.

 از کلیه صاحبان طیور روستایی در روستاهای استان قم درخواست می شود با دهیاری ها و اکیپ های عملیاتی دامپزشکی استان همکاری لازم را در واکسینه نمودن مجدد طیور خود داشته باشند.

پیش بینی می شود در این مرحله  تعداد 250 هزار قطعه طیور تحت پوشش این طرح قرار گیرند  . در این طرح واکسن نیوکاسل از نوع آشامیدنی  مقاوم به حرارت  مورد استفاده می شود . این طرح برای  دامداران کاملا رایگان می باشد  و روستاییان هیچ وجهی را بابت مایه واکسن نیوکاسل پرداخت نمی نمایند  .

لازم به ذکر است در مرحله اول حدود 180 هزار و در مرحله دوم حدود 245 هزار طیور روستایی در سطح روستاهای استان قم واکسینه شدند و این طرح ها با موفقیت بسیار خوبی موجب کاهش بیماری نیوکاسل در سطح استان شده است.

بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی است که در طیور روستایی و صنعتی باعث ایجاد تلفات و کاهش تولید می گردد و با توجه به حجم بالای طیور روستایی در کشور و اهمیت آن در اقتصاد می تواند منجر به خسارتهای فراوانی به ساکنین محترم روستا شود. از سوی دیگر انتشار این بیماری در طیور می تواند گله های طیور صنعتی را نیز درگیر کرده و خسارتهای اقتصادی هنگفتی را به کشور وارد نماید و مهمترین راه پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون به موقع طیور می باشد .

شماره های تماس جهت هماهنگی و زمان مایه کوبی در مناطق مختلف به شرح ذیل خواهد بود:

اداره دامپزشکی شهرستان قم: 36642789 داخلی 106 و122

دامپزشکی شهر جعفریه: 36222890  ، دامپزشکی شهر دستجرد: 35223450  ، دامپزشکی شهر کهک: 34223647  




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/21638