printlogo


شکست حاشیه‌سازی یک رسانه خاص در قم:
در انتخابات خانه مطبوعات استان قم چه گذشت؟
 در انتخابات خانه مطبوعات استان قم چه گذشت؟
کد خبر: 21923
حضور بیش از 50 درصدی خبرنگاران در این دوره از انتخابات خانه مطبوعات استان قم و رای بالای نامزدهای این دوره نسبت به دوره پیشین انتخابات در سال 96، حکایت از دلسردی جامعه رسانه‌ای استان قم از هیئت مدیره پیشین و ریزش حامیان روزنامه تعطیل شده 19 دی دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دومین دوره انتخابات الکترونیکی خانه مطبوعات استان قم ۲۸ آبان ماه با کاندیداتوری ۲۹ نفر از اعضای این نهاد صنفی_مطبوعاتی برای انتخاب هفت عضو هیات مدیره و دو بازرس خانه مطبوعات استان قم برگزار شد. انتخاباتی که به علت رفتارهای یک رسانه خاص در قم با حاشیه‌هایی همراه بود.

با آغاز روند ثبت نام کاندیداهای انتخابات خانه مطبوعات استان قم بیش از 40 نفر از اعضای حاضر در این خانه برای رقابت در این دوره ثبت نام نمودند که پس از بررسی صلاحیت‌ها، این تعداد به 29 نفر رسید. از چندین ماه قبل بسیاری از فعالین رسانه استان قم با ارسال مکاتبات و همچنین در ملاقات حضوری با برخی از اعضای هیات مدیره وقت خانه مطبوعات و نیز مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد استان نسبت به لزوم پالایش اعضای قبلی خانه مطبوعات که به علت تعطیلی برخی رسانه‌ها، دیگر شرایط عضویت در این نهاد صنفی- مطبوعاتی را ندارند درخواست های خود را بیان نموده بودند.

تعلل و بی‌توجهی آقای مرتضی داستانی رئیس هیات مدیره وقت خانه مطبوعات که به نوعی خود بزرگترین ذی نفع از این عدم پالایش بود، موجب نارضایتی و اعتراض بسیاری از فعالین رسانه و مطبوعات قم گردید و این تعلل تا جایی پیش رفت که معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رأساً به این بی‌قانونی ورود پیدا نمود و نشریاتی که بر اساس تبصره 5 ماده 42 اساسنامه خانه مطبوعات امکان عضویت در این خانه را نداشتند لغو عضویت نمود.

تعداد 26 نفر از 177 عضو ثبت شده در خانه مطبوعات شرایط قانونی عضویت را نداشتند و بر اساس دستور مستقیم احسان الله حجتی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این افراد لغو عضویت شدند. 20 نفر از این تعداد مربوط به روزنامه تعطیل شده 19 دی بود و 6 نفر دیگر مربوط به هفته نامه صفاییه، دو هفته نامه پلاک 17، ماهنامه پرسمان، ماهنامه جهاد اقتصادی بودند که به علت توقف چاپ و انتشار این نشریات و عدم اعلام وصول امکان عضویت و شرکت در انتخابات را نداشتند.

پس از اعمال قانون و لغو عضویت 20 عضو روزنامه 19 دی از خانه مطبوعات قم به علت توقف 9 ماهه چاپ، حاشیه سازی‌ها نیز شروع شد. رئیس معزول (بدلیل لغو عضویت) خانه مطبوعات و مدیرمسئول روزنامه تعطیل شده 19 دی، در اقدامی ضد صنفی، انتخابات خانه مطبوعات را تحریم نمود و تعداد اندکی از کاندیداهای هم‌سو با آقای داستانی نیز در اطلاعیه‌هایی انصراف خود از انتخابات را در فضای مجازی اعلام نمودند.

برنامه اصلی جریان تحریم کننده، از حد نصاب انداختن انتخابات برای لغو انتخابات بود که در این خصوص فراخوان‌های بسیاری برای دعوت خبرنگاران به عدم مشارکت در انتخابات صورت پذیرفت. طبق اعلام قبلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح روز 28 آبان ماه از ساعت 9 صبح انتخابات آغاز شد و برخلاف حاشیه سازی های صورت گرفته، اکثریت اعضای خانه مطبوعات استان قم در انتخابات شرکت نمودند.

در این بین عدم تمدید زمان شرکت در انتخابات که برای نخستین بار اتفاق می افتاد، امکان شرکت تعداد قابل توجهی از اعضا را سلب نمود. سایت رای دهی راس ساعت 12 بسته شد و با وجود درخواست خبرنگاران برای تمدید مهلت انتخابات که در تمام سنوات گذشته صورت می‌گرفت؛ موافقت به عمل نیامد.

با توجه به میزان مشارکت اعضای خانه مطبوعات در سنوات گذشته، به طور میانگین حداقل بین 20 تا30 درصد از اعضا معمولا به دلایل مختلف در انتخابات خانه مطبوعات مشارکت نداشته‌اند که این موضوع در کنار جا ماندن چندین خبرنگار از شرکت در انتخابات به علت عدم تمدید مهلت رای دهی و همچنین تحریم حامیان آقای مرتضی داستانی ، همه و همه نتوانست انتخابات را از حد نصاب بیاندازد و بیش از 50 درصد از اعضای قانونی خانه مطبوعات استان قم در این انتخابات شرکت نمودند.

حضور بیش از 50 درصدی خبرنگاران در این دوره از انتخابات خانه مطبوعات استان قم و رای بالای نامزدهای این دوره نسبت به دوره پیشین انتخابات در سال 96، حکایت از دلسردی جامعه رسانه‌ای استان قم از هیئت مدیره پیشین و ریزش حامیان روزنامه تعطیل شده 19 دی دارد و پیام صریحی است که فعالین رسانه‌ای قم از رفتارهای سیاست زده و یک طرفه این افراد در فضای مطبوعات و رسانه های قم زده شده‌اند.

لازم به ذکر است که در این دوره از انتخابات از میان ۱۵۱ عضو اصلی خانه مطبوعات استان که واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند در مدت سه ساعت برگزاری انتخابات بیش از ۵۰ درصد اعضا در انتخابات شرکت نمودند.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/21923