printlogo


معاون اجتماعی سپاه قم:
سپاه قم در ۴ محور اساسی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند
سپاه قم در ۴ محور اساسی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند
کد خبر: 22044
معاون اجتماعی سپاه قم گفت: این معاونت، در چهار محور اساسی بر مدار کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی حرکت می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مجید احمد جعفری در گفت وگو با خبرنگاران، به مناسبت هفته بسیج به تشریح برنامه‌های یک سال گذشته این معاونت پرداخت و گفت: این معاونت در محورهای امر به معروف و نهی از منکر، پیشگیری از اعتیاد و طلاق، رفع فقر و محرومیت‌زدایی و محله‌محوری در رفع و کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدام‌هایی را انجام داده است.

وی اظهار داشت: کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله برنامه‌های محوری سپاه است که این موضوع به معاونت اجتماعی محول شده است.

وی با اشاره به فرازی از سخنان رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند: هر روز که دیرتر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ورود کنیم سبب بیماری و ویرانی می‌شود، افزود: وظایف معاونت اجتماعی سپاه در ۴ عرصه برنامه ریزی شده که یکی از آن عرصه‌ها امر به معروف ونهی از منکر است.

وی خاطرنشان کرد: قرارگاه امر به معروف و نهی از منکر ثارالله بیش از یک سال است که راه اندازی شده است و بسیجیان و ضابطان بسیج پس از آموزش در این قرارگاه فعالیت می‌کنند.

جعفری گفت: عوامل امر به معروف و نهی از منکر به صورت مستمر در برخی از میادین و خیابان‌های پرتردد شهر با برنامه‌های ابتکاری مانند رفتار مهربانانه و برپایی میز مهربانی، افرادی که در حوزه عفاف و حجاب رفتارهای هنجارشکنانه بروز می‌دهند را، با اهدای هدیه‌های فرهنگی تبیین می‌کنند و طلاب خواهر نیز به عنوان مشاور اعتقادی در کنار گروه‌های تذکر لسانی قرار گرفته‌اند که موثر بوده است.

وی تصریح کرد: رفع شبهات در حوزه عفاف و حجاب بر عهده طلاب بسیجی است، در حوزه امر به معروف و نهی از منکر افرادی که قصد اظهار به بدحجابی و بدپوششی دارند در جای خود با آن‌ها به صورت سنجیده برخورد می‌شود.

معاون اجتماعی سپاه قم گفت: موضوع پیشگیری از اعتیاد و طلاق و ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در کنار موضوع نشست‌های پیشگیری اولیه، از دیگر موضوع‌هایی است که در دستور کار این معاونت قرار دارد.

جعفری اظهار داشت: پایگاه تخصصی بصائر در استان قم راه اندازی شده است و طلاب بسیجی و جهادی در زمینه پیشگیری و درمان معتادان و رفع مشکلات خانواده آنان در این پایگاه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر و برخی از دستگاه‌ها و نهادهای استانی موفق شدیم در اردوگاه آیت الله بهاالدینی سپاه مرکز کرامت را راه اندازی کنیم که ظرفیت آن ۴۰۰ تن است و در حال حاضر ۸۴ معتاد متجاهر در این مرکز نگهداری و کارهای درمانی و امور فرهنگی و اعتقادی آن‌ها با کمک پایگاه بصائر انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: روزانه هشت طلبه در این مرکز حضور دارند که در کنار موضوعات درمان و مشاوره، موضوع اشتغال آن‌ها نیز مورد نظر است.

وی تصریح کرد: روزانه ۴۴ تن از معتادان متجاهر مشغول فعالیت هستند که برخی در زمینه تولید ماسک، فنرزنی و ساخت موزاییک، بنایی، باغبانی و نیازهای آن مرکز مشغول کار و اشتغال هستند و در کنار موضوع درمان و نگهداری بحث حمایت از خانواده این افراد نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

جعفری تاکید کرد: ماموریت دیگر در معاونت اجتماعی پیشگیری از طلاق است و مرکز مشاوره تحکیم خانواده و سبک زندگی قم راه اندازی شده است تا با کمک و بهره گیری از طلاب مجرب و متخصص در زمینه مشاوره و خانواده فعالیت کند.

وی با اشاره به موضوع فرزندآوری و تحکیم خانواده گفت: در دوره مقدماتی برای طلاب خواهر آموزش در نظر گرفته شد تا در محله‌ای که سکونت دارند، در مساجد و پایگاه بسیج بتوانند به خانواده‌ها کمک کنند و مشکلات موجود رفع شود.

وی گفت: رفع فقر و محرومیت زدایی با محوریت محله در معاونت اجتماعی دنبال می‌شود و از سال گذشته ۱۵ محله مورد شناسایی قرار گرفت و از بسیجیان فعال و دلسوز به عنوان مدیر محله انتخاب شدند تا موضوعات و مشکلات محله‌ها را شناسایی کنند و با کمک‌های مومنانه بر حل مشکلات مناطق محروم اقدام شود.

جعفری افزود: از مهم‌ترین موضوع‌هایی که در معاونت اجتماعی پیگیری می‌شود، محله‌محوری و توانمند کردن مدیران محلات است که در شهر قم ۱۱۲ محله داریم و در حوزه‌های گوناگون از این ظرفیت به خوبی استفاده می شود.

وی گفت: باید هم افزایی دستگاه‌های مختلف برای رفع مشکلات جامعه همواره مورد توجه باشد و نباید به گونه‌ای باشد که دستگاه‌ها فقط مطالبات خود را مورد توجه قرار دهند و رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که همه باید دست در دست یکدیگر آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در محله‌ها را برطرف کنند.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/22044