printlogo


مجری الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی قم:
قم 4 درصد گوشت کشور را تولید می‌کند/ استان قم با کمبود شدید آب ازنظر کیفی و کمی مواجه است
قم 4 درصد گوشت کشور را تولید می‌کند/ استان قم با کمبود شدید آب ازنظر کیفی و کمی مواجه است
کد خبر: 22262
مجری الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی قم با شاره به اینکه استان قم یک استان دام‌پرور است گفت: باوجوداینکه جمعیت استان قم کمتر از 1درصد کل کشور است حدود 4 درصد گوشت کشور در استان قم تولید می‌شود.
 محمد حسین احمد پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار کرد: در سه سال اخیر طرح پایلوت کشوری در قم اجرا شد که به عنوان طرح الگوی کشت که جزء مطالبات استان قم از کشور بود که این طرح الگوی کشت در برنامه توسعه ۵۰ اجرا نشد و به برنامه توسعه ششم انتقال پیدا کرد.

وی تصریح کرد: این برنامه جز برنامه‌های بسیار سخت بود به همین خاطر استان نتوانست این طرح را اجرا کند و پایلوت کشوری را پذیرفت تا این برنامه را انجام دهد استان‌های آذربایجان غربی، خراسان رضوی و قزوین مشخص شدند که این طرح‌ها  اجرا کنند اما به علت اینکه طرح یک طرح مشکلی بود فقط در استان قم به صورت پایلوت اجرا شد.

مجری الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی قم خاطرنشان کرد: طرح الگوی کشت اهداف مختلفی داشت از جمله بهره وری آب، افزایش درآمد کشاورزان و اشتغال‌زایی، از جمله اهداف دیگر این طرح حفظ محیط زیست و  همچنین این طرح با هدف تأمین و تولید علوفه داخل استان بود.

وی ادامه داد: استان قم یک استان دام‌پرور است و با وجود اینکه جمعیت استان قم کمتر از 1درصد کل کشور است حدود 4 درصد گوشت کشور در استان قم تولید می شود.

مجری الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی قم تصریح کرد: یکی از اهداف مهم ما تولید علوفه مورد نیاز استان است تا حداقل 50 درصد علوفه مورد نیاز را تولید کنیم  وقتی مسئله بهره وری آب میان به میان می آید یعنی عملکرد در عمل افزایش پیدا کند و مصرف آب در سطح کشاورزی کاهش پیدا کند این کار شروع شد و خوشبختانه توفیقاتی نیز حاصل شد و حدود 5 هزار و چهارصد هکتار زمین کشاورزی قم را زیر آبیاری تحت فشار و آبیاری های نوین بردیم.

احمدپور خاطرنشان کرد: استفاده از سایه بان در باغ های انار استان قم آغاز شده و احداث گلخانه ها را شتاب دادیم و تقریباً در این 3 سال اخیر چیزی در حدود 5 برابر گلخانه های که از سال 82 تا سال 96 داشتیم احداث شد استفاده از ارقام جدید و پربازده در گندم را استفاده کردیم که عملکردی نزدیک به 8 تا 11 تن در هکتار را برداشت گندم داشتیم.

وی تصریح کرد: در برخی از کشت هایی که کم آب بر بودند  مانند کشت گل محمدی در 420 هکتار توسعه دادیم، حذف گیاهان پر آب بر مانند یونجه را در دستور کار قرار دادیم و راهی جز حذف کشت یونجه را در قم پیدا نکردیم استفاده از ارقام جدید علوفه را به صورت آزمایشی شروع کردیم و در بخش دامپروری و مرغداری علوفه و دانه های جدید را جایگزین قبلی ها کردیم.

مجری الگوی کشت ها جهاد کشاورزی قم در پاسخ به این سؤال که آیا در این طرح اراضی بایر هم احیا شدند؟ گفت: یکی از اهداف طرح الگوی کشت در خصوص محیط زیست است اگر ما فقط می خواستیم به بخش صرفه جویی آب توجه کنیم باید تمام آبی که در اختیار داشتیم را در گلخانه ها به صورت لکه لکه استفاده کرده و گلخانه هایی را احداث می‌کردیم اما به خاطر محیط زیست ما این کار را انجام ندادیم و سطح زیر کشت را ثابت نگه داشتیم.

احمد پور ادامه داد: اراضی بایر را زیرکشت نبردیم زیرا در استان قم با کمبود شدید آب از نظر کیفی و کمی  روبرو هستیم کیفیت آب استان قم تقریباً رو به نزول است لذا اینکه بخواهیم سطح زیر کشت را افزایش دهیم امکان نداشت اما حفظ سطح زیر کشت و بالا بردن عملکرد جزء اهداف ما بود و 30 درصد در مصرف آب را با همان سطح زیر کشت صرفه جویی کردیم.



انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/22262