printlogo


یادداشت؛
ترور شهید فخری زاده و ضرورت تشکیل سازمان ملی اطلاعات
ترور شهید فخری زاده و ضرورت تشکیل سازمان ملی اطلاعات
کد خبر: 22290
ترور شهید فخری زاده نشان داد که ما نیازمند شکل‌گیری ساختارهای جدید با مأموریت‌های جدید متناسب با نیازهای روز جامعه هستیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، صحبت‌های اخیر آقای ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه‌شنبه به نظر می‌رسد که بایستی بازگشاینده بحث مهم و جدی در کشور باشد
انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 نهال کوچکی بود که امروز این نهال به درخت تنومندی تبدیل‌شده است با شاخ و برگ‌های فراوان،
درختی که حوزه نفوذ آن مرزهای شرق و غرب را در نوردیده است و امروز نام ایران در سراسر جهان شنیده می‌شود.
ساختارها و سازمان‌هایی که در بخش اجرایی کشور ایفای نقش می‌کنند به دوره‌ای قبل از تنومند شدن انقلاب اسلامی برمی‌گردند به‌عبارت‌دیگر این سازمان‌ها در بسیاری از موارد توانایی پاسخگویی به نیازهای جدید کشور را ندارند، همگام با این موضوع دنیا تغییر کرده و سازمان و ساختارهایی که روزگاری می‌توانستند پاسخگوی نیازهای مردم باشند امروز در برابر آوردن نیازها ناتوان هستند نه این‌که نخواهند بلکه نمی‌توانند چراکه ساختاربندی و پیکربندی این‌ها قدیمی است.
ما نیازمند شکل‌گیری ساختارهای جدید با مأموریت‌های جدید متناسب با نیازهای روز جامعه هستیم.
ترور شهید محسن فخری زاده موضوع جامعه اطلاعاتی و امنیتی کشور را مطرح می‌کند، به‌هرحال دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی مختلفی در کشور وجود دارد که هرکدام با خلوص نیت و با تمام وجود برای منافع کشور جان می‌دهند اما در مواردی مثل این ترورها شاهد خلأهایی هستیم
در اینجا ما نباید دنبال مقصر نیستیم و مقصری نیست چراکه همه کار خودشان را انجام می‌دهند بلکه این ساختارها به‌گونه‌ای نیست جلوی این اتفاقات را بگیرد.
در دنیای امروز مرتباً با پیشرفت علم و تکنولوژی تر شدن به معنای صرف، نمی‌توانیم کارآمدتر شویم چراکه هماهنگی و همراهی دستگاه‌های مختلف نیز تعیین‌کننده است.
کشورهای مختلف نمونه‌های موفقی نحوه ایجاد هماهنگی و نظارت بر دستگاه‌های امنیتی دارند که در چارچوب مدیریت دولتی تطبیقی ما می‌توانیم از این تجربیات استفاده کنیم و هرکدام که با آرمان‌ها و اصول کشورمان سازگاری دارد را بپذیریم و هرکدام که سازگاری ندارد را به کار نگیریم.
اینجا بحث حرفه‌ای است، امروز نیازمند سازمان جدید با مأموریتی جدید و نقش‌های جدیدی هستیم به‌عنوان‌مثال سازمان ملی اطلاعات.
این سازمان وظیفه‌ای اصلی‌اش رهبری جامعه اطلاعاتی کشور باشد و شکل‌گیری چنین سازمانی اصل پاسخگویی را پررنگ می‌کند به‌طوری‌که در مواردی مانند ترور شهید فخری زاده باید پاسخگو باشد.
هماهنگی ، اشراف و نظارت کاملی که یک سازمان جدید می‌تواند بر جامعه اطلاعاتی کشور داشته باشد می‌تواند کاستی‌های موجود را برطرف کند.
به‌عبارت‌دیگر شکل‌گیری این سازمان قطعاً نیاز اساسی اطلاعات و امنیت کشور است و در این مسیر مأموریت‌ها باید بازنویسی شده و ساختارها تغییر پیدا کند.
با این تصور که با بهینه کردن تجهیزات و.. می‌توانیم این خلأها را پرکنیم راه به‌جایی نخواهیم برد.
مجلس در این مسیر می‌تواند نقش کلیدی را بازی کند و به دنبال تشکیل چنین سازمانی برود من اطمینان دارم که شکل‌گیری چنین سازمانی با مأموریت‌های جدید می‌تواند تأثیرات بسیار زیادی در حفاظت‌واطلاعات کشور داشته باشد.
در این سازمان نوین تمام حرفه‌ای نیازمند کسانی هستیم که نظرات تخصصی و به‌روز داشته باشند.
از سوی دیگر گام دوم انقلاب یعنی جلوگیری از مشمول زمان شدن انقلاب، یعنی قدرتمند شدن و بایستی بتوانیم در درون خودمان قوی شویم.

دکتر شاهین صادقی نسب استاد دانشگاه تهران


انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/22290