printlogo


۲۶ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم به کشت زعفران اختصاص یافت
۲۶ هکتار از زمین‌های کشاورزی قم به کشت زعفران اختصاص یافت
کد خبر: 22496
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قم گفت: گونه‌های متنوع گیاهان دارویی سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی استان دارد و در همین رابطه ۲۶ هکتار زعفران در قم کشت‌ شده‌است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد رضا نایینی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: زعفران گیاه بسیار مقاومی است و تجربه نشان داده کشت آن در قم عملکرد مناسبی دارد، به همین منظور توسعه کشت این محصول در استان بر اساس راهبرد جهش تولید در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از گیاهان کم‌آب‌بر در برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی قم، افزود: زعفران گیاهی است که در فصل بهار و تابستان به آبیاری نیاز ندارد و تنها در پاییز و زمستان آبیاری می‌شود آن‌هم ۱۵ روز یکبار، که اگر بارندگی مناسب باشد همین را هم نیاز ندارد.

وی ادامه داد: تجربه کشت زعفران در مناطق کوهستان استان مانند بخش کهک نشان داد ۲ تا ۳ بار آبیاری برای رشد این گیاه در برخی مناطق قم کفایت می‌کند که این موضوع مزیت مهمی برای کسترش سطح زیر کشت این گیاه است.

نایینی با بیان این که کشت زعفران به غیر از خواص دارویی مزایای اقتصادی مناسبی نیز در پی دارد، گفت: به‌طور متوسط هر هکتار زعفران کشت‌شده در استان ۲۰ کیلوگرم محصول می‌دهد که حدود ۲۰۰ میلیون تومان درآمد را برای بهره‌برداران به دنبال دارد.

وی بیان کرد: همچنین زعفران در یک سال کشت و تا حدود شش سال محصول می‌دهد که همین موضوع به‌صرفه بودن کشت و تولید این گیاه در استان را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: کشت زعفران اشتغال‌زایی بسیار خوبی نیز در بخش کشاورزی استان به دنبال دارد و با به‌کارگیری صنایع تبدیلی در این بخش می‌توان زعفران تولیدی قم را به نحو شایسته به بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه کرد.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/22496