printlogo


در حاشیه افزایش 560 هکتاری مساحت شهر قم؛
بافت‌های فرسوده بازنده واقعی طرح اقدام ملی مسکن در قم/ توسعه مساحت شهر با فراموش‌کردن بافت‌های فرسوده
بافت‌های فرسوده بازنده واقعی طرح اقدام ملی مسکن در قم/ توسعه مساحت شهر با فراموش‌کردن بافت‌های فرسوده
کد خبر: 22804
افزایش مساحت کلان‌شهر قم موجب ناراحتی بسیاری از کارشناسان شده چرا که به اعتقاد آن‌ها موجب می‌شود بافت‌های فرسوده بیش‌ازپیش به فراموشی سپرده شوند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، افزایش مساحت شهر قم در روزهای اخیر به یکی از مهم‌ترین خبرهای استان تبدیل شده است نکته جالب‌تر اینکه مسئولان استان در اعلام این خبر از همدیگر پیشی می‌گیرند اما اصل ماجرا چیست؟
بعد از اعلام ثبت‌نام‌شدگان طرح اقدام ملی مسکن که در آن بخشی از ثبت‌نام‌کنندگان عمومی به شهر امیرکبیر استان مرکزی انتقال‌یافته بودند زمزمه‌های افزایش مساحت شهر قم به گوش رسید، در واقع اعتراضات به حق و قابل‌قبول ثبت‌نام‌کنندگان طرح اقدام ملی  مسکن در قم  مبنی‌بر خانه‌دارشدن آن‌ها در داخل شهر قم به کرسی نشست.
در واقع فاصله نزدیک به ۱۰۰ کیلومتری این شهر به قم اصلی‌ترین علت مخالفت ثبت‌نام‌کنندگان بود، حال بر اساس تلاش صورت‌گرفته از سوی مسئولان این افراد تماماً در پردیسان خانه‌دار خواهند شد.
امیرآبادی: اصل ثبت‌نام اشتباه بود

احمد امیرآبادی در گفتگو با خبرنگار ما در این زمینه اظهار داشت: نباید اجازه داده می‌شد که مردم قم در طرح اقدام ملی مسکن برای رفتن به شهرک امیرکبیر ثبت‌نام کنند.
وی ادامه داد: برای تمامی ثبت‌نام‌کنندگان در داخل شهر قم زمین داده خواهد شد.
وسعت پردیسان افزایش می‌یابد
مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز در خصوص نحوه ساماندهی زمین این افراد اظهار داشت: در طرح اقدام ملی مسکن ۱۰ هزار و ۵۱۶ واحد سهم قم بود که بیش از ۹۵ درصد آن در شهر قم تأمین شد اما باتوجه‌به تقاضاهای زیادی که از طرف مردم بود مشخص شد ۳۸ هزار و ۶۰۰ واحد موردنیاز استان است.

حسن صبوری افزود: برای پاسخگویی به نیازهای مردم در خصوص مسکن ۶۳ هکتار از انتهای شهرک قدس به شهر الحاق و پنج هزار واحد مسکونی در این منطقه احداث خواهد شد.
وی با اشاره به این‌که بحث تأمین زمین برای ساخت مسکن در داخل محدوده استان پیگیری می‌شود، ادامه داد: همه کسانی که در استان متقاضی مسکن هستند می‌خواهند مسکن خود را در قم دریافت کنند و ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
وی بیان کرد: ۵۶۰ هکتار از اراضی منطقه پردیسان به محدوده شهری اختصاص می‌یابد تا در این بخش تقریباً چیزی شبیه محلات مسکن مهر و ساخت واحد مسکونی برای متقاضیان به‌منظور اسکان جمعیت ایجاد شود.
 بافت‌های فرسوده بازنده‌ای اصلی
هم‌اکنون شهر قم یک هزار و ۶۷۰ هکتار بافت فرسوده دارد که از میان ۳۱۵ هکتار آن بافت تاریخی بوده و ۲۰۰۰ هکتار بافت ناکارآمد ثبت‌شده است.
 ۷۵ درصد از مردم قم در محدوده بافت فرسوده و تاریخی قم سکونت دارند
این در حالی است که افزایش مساحت کلان‌شهر قم موجب ناراحتی بسیاری از کارشناسان شده چرا که به اعتقاد آن‌ها موجب می‌شود بافت‌های فرسوده بیش‌ازپیش به فراموشی سپرده شوند.
هم‌اکنون شهر قم بیش از ۵۰ کیلومترمربع بافت فرسوده شهری دارد که عملاً با اضافه‌شدن ۵۰۰ کیلومترمربع به مساحت پردیسان این هشدار  را می‌دهد که نگاه سرد مسئولان به احیای بافت فرسوده بیش‌ازپیش تداوم خواهد یافت.

 البته بارها مسئولان به اهمیت احیای بافت‌های فرسوده تاکید داشته اند اما در عمل نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاده بلکه به مساحت بافت‌های فرسوده اضافه‌تر نیز شده است.
 



انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/22804