printlogo


پیام تسلیت رهبر انقلاب، مراجع، علما و مسئولان در پی رحلت آیت‌الله مصباح یزدی
پیام تسلیت رهبر انقلاب، مراجع، علما و مسئولان در پی رحلت آیت‌الله مصباح یزدی
کد خبر: 23157
رهبر انقلاب و علما و فضلای حوزه‌های علمیه، مسئولان و شخصیت‌های بین‌المللی در پی رحلت علامه مصباح یزدی پیام‌های تسلیتی را صادر کردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  علامه مصباح یزدی بعد از سال‌ها مجاهدت و خدمت در مسیر اسلام و انقلاب شب گذشته دار فانی را وداع گفت.
در پی رحلت این عمار انقلاب و یاور امامین انقلاب رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه و مسئولان کشوری و بین‌المللی پیام‌های تسلیتی را صادر کردند.

رهبر انقلاب: فقدان آیت‌‌الله مصباح خسارتی برای حوزه معارف اسلامی است


در پی ارتحال علامه مصباح یزدی، رهبر معظّم انقلاب، پیام تسلیتی صادر کردند.

متن کامل پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بدین شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیت الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است.

ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند.

خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربیت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابی در همه‌ میدانهایی که احساس نیاز به حضور ایشان می شد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلند مدت است.

اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز می باشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض می کنم و علّو درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.

آیت الله مصباح سراسرعمرباارزش خودرادرراه ترویج مکتب اهلبیت علیهم السلام سپری کرد



آیت الله نوری همدانی در پی درگذشت آیت الله مصباح پیام تسلیتی را صادر کرد.

در پیام تسلیت آیت الله العظمی نوری همدانی در پی درگذشت آیت الله مصباح یزدی آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
خبرارتحال فقیه عالیقدرآیت الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی رحمت الله علیه موجب تأسف وتأثرعمیق اینجانب گردید
درگذشت آن عالم متقی بی شک ثلمه عظیمی است که به راحتی قابل جبران نخواهدبود
علمیت ایشان درابعادمختلف ،تواضع واخلاص ،تقوی وزمان  شناسی،صراحت لهجه دردفاع ازارزشهای اسلام وانقلاب موجب برجستگی آن مرحوم بوداست.
تربیت شاگردان فراوان وتأسیس مرکزعلمی وپژوهشی امام خمینی رحمت الله علیه واثارقلمی متعدد وبیان مناظره های مستدل ومحکم ازخصوصیات ویژه ایشان بود.
ودربیان دیگرمرحوم ایت الله مصباح سراسرعمرباارزش خودرادرراه ترویج مکتب اهلبیت علیهم السلام سپری کردوازهیچ کوششی دریغ نکرد ومیتواندبعنوان یک الگوارزنده برای طلاب محترم باشد
ارتحال این دانشمندمحترم وفقیه بااخلاص رابه ساحت مقدس حضرت بقیة الله امام عصرعجل الله تعالی،مقام معظم رهبری ،حوزهای علمیه ومجامع دیگرعلمی وبه شاگردان وارادتمندان ایشان بویژه همسروفرزندان ودامادمحترمشان تسلیت عرض نموده وعلومقام برای آن فقیدسعیدمسئلت می نمایم
حسین نوری همدانی
١٧جمادی الاول ١٤٤٢

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله مصباح یزدی


متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
ارتحال عالم مجاهد جامع معقول و منقول استاد مسلّم حوزه‌هاى علمیّه آیةالله حاج محمد تقى مصباح یزدى را به رهبرى معظّم انقلاب و مراجع عظام تقلید و شاگردان و عموم علاقمندان تسلیت ، علوّ درجه آن متفکّر راحل و صبر جمیل و اجر جزیل بیت مکرّم ایشان از خداى سبحان مسئلت مى شود.
  
جوادى آملى 12/١٠/1399

سخنرانی های آیت الله مصباح یزدی نشان از تفکّر ولایی، روحیه حماسی و جهادی وی داشت


 متن  پیام تسلیت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی به مناسبت رحلت آیت الله  محمدتقی مصباح یزدی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 رحلت عالم ربّانی آیة الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی ره، موجب تأثر گردید.

شخصیتی که با تلاش و جدّیت خود به مراتب بالای فضل و علم در حوزه علمیه رسید و به مقام استادی برجسته حوزه نائل گردید.

تأسیس مراکز علمی و مذهبی و مشارکت در تشکیل آنها، مانند مرکز فرهنگی مذهبی وزین «در راه حق»، سخنرانی های ایشان از نیم قرن پیش در حوزه علمیه قم، و تفکّر ولایی و مبارزه با بدعت ها در آن زمان و بعد از آن، همه نشان از شدّت ارادت به نشر معارف نورانی اهل البیت علیهم السلام و روحیه حماسی و جهادی وی دارد.
این مصیبت را به شاگردان و دوستداران ایشان و به فرزندان فاضل و داماد ارجمندشان تسلیت گفته، رحمت و رضوان الهی برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگان از خداوند متعال مسئلت دارم.
زندگی آیت الله مصباح یزدی سراسر خدمت به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بود

 پیام تسلیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی به مناسبت ارتحال ملکوتی آیت الله مصباح یزدی بدین شرح است:



بسم الله الرحمن الرحیم

خبر رحلت عالم ربانی، مجاهد خستگی ناپذیر حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح موجب تأثر و تاسف گردید. عالمی فرزانه، فاضل و با تقوا که همواره از نظام اسلامی دفاع نمود. شاگردان فاضلی تربیت کرد و سخنرانی های بسیار سودمندی داشت و زندگی او سراسر خدمت به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بود.

اینجانب این ضایعه‌ی بزرگ را به حوزه های علمیه، شاگردان و خصوصاً بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می کنم و علو درجات او را از خداوند مسألت نموده و برای تمامی وابستگان ایشان صبر و اجر فراوان خواهانم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


آیت الله مصباح یزدی در علوم عقلی و معارف اسلامی آثار ارزنده ای دارد



حضرت آیت الله سبحانی در پیامی ارتحال آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:

بسمه تعالی
درگذشت عالم مجاهد، محقق عالیقدر، آیت الله مصباح یزدی مایه تاسف و تأثر گردید.

فقید سعید در طول  اقامت خود در قم مبدأ آثاری بود؛  در علوم عقلی و معارف اسلامی آثار ارزنده ای دارد و گروه زیادی را تربیت نموده و گروهی را با معارف اسلامی آشنا ساخت.

اینجانب این ضایعه را  به علماء اسلام و حوزه های علمیه و بازماندگان محترم تسلیت میگویم و از خداوند متعالی برای روح آن عالم جلیل علو درجه و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم
قم – جعفر سبحانی


آیت الله علوی گرگانی:  تربیت شاگردان وارسته از خدمات ارزشمند آیت الله مصباح یزدی است


آیت‌الله علوی گرگانی در پی ارتحال عالم ربانی و فقیه عالی مقام حضرت آیت‌الله مصباح یزدی رحمة الله علیه پیام تسلیتی صادر کردند.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسمه تعالی

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء

خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه عالی‌مقام، فیلسوف متبحر حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی مصباح یزدی که عمر خود را در راه ترویج معارف دینی و رفع شبهات اعتقادی و دفاع از مبانی اسلام و انقلاب صرف نمودند، موجب تأثر و تألم گردید.

تألیف کتب متعدد در زمینه قرآنی، کلامی، فلسفی، اخلاقی و اعتقادی و تربیت شاگردان وارسته همچنین مبارزه با خط انحراف اعتقادی در جامعه و تبیین معارف اسلام و انقلاب و حمایت از ولایت فقیه و حضور در جامعه مدرسین حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری و مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام گوشه‌ای از خدمات ارزشمند ایشان است.

اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به محضر امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنین مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه مخصوصاً حوزه علمیه قم، علما و شاگردان و ارادتمندان ایشان و بیت مکرم آن مرحوم تسلیت گفته و علو درجات و رحمت الهی را برای آن فقید سعید از خداوند خواستارم

آیت الله جنتی: آیت الله مصباح یزدی بی واهمه بر اعتقاد و باوری که داشت می‌ایستاد


در پی ارتحال عالم جلیل القدر مرحوم آیت الله مصباح یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی درگذشت ایشان را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت آیت الله جنتی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ

رحلت عالم ملکوتی، فقیه بصیر و فیلسوف مجاهد مرحوم علامه آیت الله آقای حاج شیخ تقی مصباح یزدی «قدس سره» عضو مجلس خبرگان رهبری، موجب کمال تأثر و تأسف گردید.

مرحوم آقای مصباح که از شاگردان مبرز حضرت امام و علامه طباطبائی رضوان الله علیهما و از ذخایر اسلام و انقلاب بود در عرصه های مختلف نظام مقدس اسلامی، از جمله مجلس خبرگان رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با روحیه ای انقلابی به عنوان یک متفکر و صاحب نظر حاضر شد و با نظریه پردازی، ارائه آثار علمی و تربیت شاگردان فراوان، همواره یار و یاور انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» بود و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «اگر خداوند متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبائی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم القدر، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کند».

از ویژگی‌های بارز ایشان این بود که به مصداق آیه شریفه «إنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء» بی‌واهمه بر اعتقاد و باوری که داشت می‌ایستاد و مدح و ذم دیگران در او تأثیری نداشت.

اینجانب خاضعانه این مصیبت مؤلمه را محضر مبارک حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، علمای اعلام، شاگردان و ارادتمندان به ویژه خانواده و فرزندان فاضل ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند سبحان برای آن مرحوم روح و رضوان الهی و برای بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر و اجر و توفیق ادامه راه این شخصیت انقلابی و بابصیرت را مسئلت دارم.

رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین :آیت‌الله مصباح یزدی انسانی متفکر و نظریه‌پرداز بود


آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی وی را از چهره‌های ماندگار و ارزشمند حوزه علمیه قم برشمرد و اظهار داشت: آیت‌الله مصباح یزدی انسانی متفکر و نظریه‌پرداز بود که همگان جایگاه علمی و اخلاقی ایشان را تحسین می‌کنند.
وی ادامه داد: این عالم جلیل‌القدر از محضر بزرگانی همچون امام خمینی (ره)، مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری، آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله بهجت و علامه طباطبایی بهره برد و در عرصه تعلیم‌وتربیت نیز شاگردان بسیاری تربیت کرد.
حسینی بوشهری افزود: در مبارزات انقلاب نیز همواره نسبت به بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی به مردم کوشید و در راه‌اندازی دو مجله بعثت و مجله انتقام نقش زیادی ایفا کرد.
وی با بیان این‌که آیت‌الله مصباح یزدی انسانی تکلیف مدار بود، تأکید کرد: ایشان هیچگاه از مسیر انقلاب و ارزش‌های آن دست نکشیدند و همواره در مسیر ولایت و رهبری گام برداشتند.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین با اشاره به تعبیری که رهبر انقلاب در خصوص علامه مصباح به کار بردند، گفت: رهبر انقلاب در خصوص ایشان فرموده‌اند: اگرچه امروز آیت‌الله مطهری و آیت‌الله بهشتی در میان ما نیستند نسل امروز ما از وجود این شخصیت‌ها استفاده کنند اما حضور شخصیت آیت‌الله مصباح در حقیقت خلأ وجودی این بزرگان را پر می‌کند و می‌توانند از محضر این شخصیت استفاده و بهره ببرند.
وی به آثار گران‌بهای این عالم مجاهد و پارسا اشاره کرد و بیان داشت: آثار گران‌بهایی در زمینه‌های تفسیر موضوعی قرآن، بحث خداشناسی، کیهان‌شناسی، راه و راهنما شناسی، اخلاق، تاریخ از دیدگاه قرآن، حقوق و سیاست، آموزش فلسفه، شرح اسرار، شرح نهایه الحکمه، نقدی بر اصول مارکسیست، ولایت‌فقیه و ... از ایشان برای ما به‌یادگارمانده است.

آیت‌الله رئیسی: ضایعه ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی، مصیبتی جانکاه برای دوستداران انقلاب اسلامی بود

 آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه، در پیامی رحلت آیت‌الله مصباح یزدی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:  

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُون
قال علی علیه السلام «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ»

ضایعه ارتحال فقیه انقلابی و حکیم وارسته، حضرت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رحمت الله علیه، مصیبتی جانکاه برای حوزه های علمیه و علاقمندان و دوستداران انقلاب اسلامی بود.

این عالم ربانی، که از ارکان تبیین و ترویج حکمت متعالیه اسلامی در دوران معاصر و از وارثان مبرز علامه طباطبایی به شمار می رفت، در وادی سلوک اخلاقی و عرفانی نیز در مقام همنشینی با بزرگان اخلاق و عرفان همچون مرحوم آیت الله بهجت، خود به استادی بزرگ و هدایتگر در عرفان و اخلاق عملی مبدل شد تا هدایتگر هزاران جان عاشق به سمت معبود باشد.

اما شان و رتبه عالی آیت الله مصباح یزدی در حکمت، فقه، عرفان و اخلاق که به تعبیر رهبر معظم انقلاب خلاء علامه طباطبایی و شهید مطهری را در دوران ما پر میکند، موجب نشد تا این معلم بزرگ به درس و بحث بسنده کند بلکه آنچه را در مقام علم آموخته بود، در مقام عمل در دفاع از انقلاب اسلامی و رکن رکین ولایت فقیه بذل کرد، به نحوی که در مقابله با هجمه فکری غرب و غربگرایان، در کنار تربیت شاگردانی مهذب، هزاران هزار جوان دغدغه مند را به سلاح دفاع از ارکان معرفتی انقلاب اسلامی مجهز و به سدی محکم در برابر این هجوم مبدل کرد.

شجاعت این فقیه برجسته در بیان حق و حقیقت و بی توجهی به ملامت کنندگان و از سوی دیگر غیرت این مرد بزرگ در دفاع از ولایت حقه فقیه، حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، به میزانی موثر و عمیق بود که او را به خار چشم دشمنان این نظام و انقلاب مبدل کرد تا از هیج تلاش و کوششی برای تخریب و ترور شخصیت این عالم وارسته کوتاهی نکنند.

اینجانب ضایعه فقدان این حکیم، فیسلوف و استاد عرفان و اخلاق را به امام زمان ارواحنا له الفداء، رهبری معظم انقلاب اسلامی، حوزه مقدسه علمیه قم، شاگردان، اراتمندان و فرزندان ایشان تسلیت گفته، برای این عالم وارسته علو درجات و برای همه دوستداران آن مرحوم، صبر و اجر را مسئلت دارم.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) : آیت الله مصباح در مسیر تعالی نظام و دفع فتنه ها پیشگام بود



آیت‌الله سید محمد سعیدی با صدور پیامی ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی گفت: آیت الله مصباح عمر پر برکت خویش را در مسیر تعالی نظام اسلامی و دفع فتنه‌های فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خرج نمودند.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله
مَوتُ العالِمِ مُصیبَةٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَةٌ لا تُسَدُّ
(ترغیب و تهذیب ۱ / ۱۰۵)

ارتحال ملکوتی عالم عارف و مجاهد، فیلسوف و فقیه بصیر علامه مصباح یزدی رحمت الله تعالی علیه موجب تأثر و تالم فراوان قلوب مؤمنین گردیده و خلائی جبران ناپذیر در عرصه‌های گوناگون به شمار می‌رود.

آن مجاهد نستوه که یار دیرین امامین انقلاب اسلامی بودند با صراحت و صداقت و طهارت باطن، عمر پر برکت خویش را با فعالیت‌های گسترده و مسئولیت‌های مهمی چون عضویت در مجلس خبرگان، تأسیس مرکز آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه الله و… در مسیر تعالی نظام اسلامی و دفع فتنه‌های فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی خرج نمودند.

ایشان پرچمدار بصیرت افزایی و مشهور به عمار انقلاب بودند و عروجشان در سالگرد سرداری که به مالک اشتر انقلاب شهرت داشت، ما را بر آن می‌دارد تا چون سلاح حاج قاسم، پرچم روشنگری علامه نیز بر زمین نماند.

اینجانب فقدان این عالم وارسته را به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری مدظله‌العالی، مراجع عظام و علما و فضلا و شاگردان ایشان، مردم شریف قم و آحاد ملت شریف ایران، بالأخص بیت معزز آن مرحوم تسلیت عرض نموده و در این ایام حزین فاطمیه از جوار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها که تجلیگاه مرقد مخفی حضرت زهرا سلام الله علیها به شمار می‌رود علو درجات و رحمت واسعه الهی را برای ایشان و صبر جمیل و اجر جزیل را برای بازماندگان مکرمشان مسألت دارم.


آیت الله استادی:  آیت الله یزدی زبان گویای اسلام بود



 آیت الله استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی ارتحال آیت الله مصباح یزدی عضو خبرگان رهبری را تسلیت گفت که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله مصباح یزدی بدون هیچ مبالغه یکی از اساتید طبقه اول فلسفه و معارف قرآنی در زمان ما در حوزه علمیه قم بود و نیز یکی از معدود اساتیدی بود که می توانست در همه مجامع علمی داخل و خارج زبان گویای اسلام در ارائه معارف اسلام ناب و پاسخگو به همه سؤالات دینی باشد.
آثار مکتوب و منتشرشده استاد در معارف قرآنی، اخلاق و حکمت از کتاب های متقن، مطمئن و گواه قرآن شناسی ایشان و مراتب علمی و عرفانی استاد بزرگوار است.
تعدادی از فضلای حوزه علمیه قم از شاگردان ایشان بوده و به این شاگردی افتخار می نمایند و حق هم همین است.
به نظر می رسد چون این بزرگوار طبق تشخیص و وظیفه خود قبل از پیروزی انقلاب و بعد از آن مسیر معمولی اساتید یعنی تدریس فقه و اصول فاصله گرفت و کارهای مهمتری را که تشخیص می داد به نفع اسلام و بسیار لازم است، دنبال کرد، مراتب علمی او در فقه و اصول تا حدی نزد برخی حوزویان مورد غفلت قرار گرفت.
از برخی مراجع تقلید که بگذریم، در حوزه علمیه افرادی مانند آیت الله مصباح شاید به عدد انگشتان دو دست هم نداشته باشیم.
مناظره های عقیدتی ایشان با مخالفان، در دفاع از اسلام را از یاد نبرده ایم؛ مسافرت های ایشان به کشورهای متعدد و حضور در مجامع علمی آنان و بیان معارف اسلام و پاسخ به سؤالات حضار از خدمات برجسته ایشان است.
برنامه حدود دو ساله اش برای اساتید دانشگاه ها درسال های اول انقلاب که نتیجه اش بیان یک دوره معارف قرآنی بود، از افتخارات حوزه علمیه بشمار می آید.
از مراتب علمی بالاتر، این عزیز از جنبه های معنوی و اخلاقی به گونه ای مؤثر بود که هر جمعی که با ایشان ارتباط حوزوی و شاگردی پیدا کرده اند، غالبا ارادتمند ایشان شده و اذعان دارند که خلوص، موحّد بودن، عدم توجه به مادیات و مظاهر آن و دنبال انجام وظیفه بودن در سراسرزندگی استاد محسوس است.
و در نتیجه از نظر روحی و اخلاقی، این استاد اثرات چشمگیری در رشد معنوی طلاب و فضلا داشته و درس اخلاق او از برکات حوزه علمیه بود.

آیت الله اعرافی :  آیت الله مصباح یزدی پیشگام در تحول حوزه بود


 آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه با صدور پیامی ارتحال عالم ربانی معلم اخلاق و فیلسوف برجسته حوزه های علمیه آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفت که متن  آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون
خبر ارتحال علامه مجاهد و فیلسوف گرانمایه و مفسر فرزانه و فقیه انقلابی حضرت آیت‌الله مصباح یزدی اعلی الله مقامه الشریف برای حوزه‌های علمیه تکان دهنده و غمبار و اسف انگیز بود.
این چهره تابناک از پیشگامان نهضت و انقلاب اسلامی و از یاران وفادار امام خمینی (ره) و رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی مد ظله العالی و مرزبان اندیشه ناب اسلامی و مدافع آرمان‌ها و ارزش‌های اصیل انقلاب و استوار در همه فراز و فرودها و حوادث و فتنه‌ها بود و در دفاع از اصل ولایت فقیه و رهبری معظم انقلاب اسلامی شجاع و پیشگام و عمارصفت اقدام می‌کرد و لایخاف فی الله لومة لائم.
آن شخصیت بزرگ در فلسفه اسلامی از صاحب‌نظران برجسته و دارای نظریات بکر و نو و برخوردار از اندیشه‌ای دقیق و نقاد و آگاه به اندیشه‌های فلسفی غرب و فلسفه‌های مضاف بشمار می‌آمد و دقت‌ها و موشکافی‌های ایشان فراموش شدنی نیست و آثار ماندگار فلسفی و فکری ایشان گنج فاخر و دستمایه وزین برای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فلسفی داخل و خارج از کشور است.

آن فقید سعید در قلمروی فلسفه‌های مضاف و علوم انسانی و اجتماعی از منظر اسلامی پیشگام و آغازگر و در طراحی نظامات فکری اسلام مبتکر و پیشاهنگ بود.
از لطائف بارز در زیست پر برکت ایشان می‌توان به نوآوری‌های برجسته و اندیشه‌های مبتکرانه در قلمرو نظامات آموزشی و پژوهشی و مدیریتی حوزه و پیشگامی در تحول حوزه اشاره کرد و از رهگذر فکر عمیق آن مرحوم مرزهای دانش‌های اسلامی و حوزوی گسترش یافت.
از نقاط مهم زندگی ایشان سلوک معنوی و روحانی و اخلاقی و بهره‌گیری از استادان معرفت و معنویت مانند امام خمینی ره، علامه طباطبایی ره و آیت الله بهجت ره بود.
افزون بر آثار و نوشتار نور افشان ایشان، خیل عظیم شاگردان و دست پروردگان گواه بر کارنامه فاخر و ارزشمند وی است.
آن استاد سفرکرده و به لقای الهی پیوسته با کوله باری از توشه‌های معنوی و عرفانی ان شاء الله در پیشگاه خداوند مهربان سرافراز و مأجور و برای حوزویان و دانشگاهیان مصباح هدایت خواهد بود.

آن فقیه پارسا به مجاهدان راه خدا و ایثارگران و محور مقاومت و شهیدان سرافراز و شهید حاج قاسم سلیمانی عشق می‌ورزید و مقدر بود تا در ایام فاطمیه و سالگرد شهادت آن شهید مقاومت به دیار ابدیت بپیوندد.

فقدان آن علامه زاهد و پارسا و شکیبا را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام و حوزه‌های علمیه و مردم شریف و شاگردان و علاقه‌مندان و بیت مکرم و آقازادگان گرامی و صهر ارجمند ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم  و روز شنبه سیزدهم دی‌ماه را به احترام آن مرحوم و در ایام فاطمیه و سالگرد شهادت شهید سلیمانی، حوزه‌های علمیه را تعطیل اعلام می‌نمایم  و علو درجات آن فقید سعید و شکیبایی و پاداش نیک الهی را برای بازماندگان محترم و استمرار راهشان را از خداوند مهربان خواستارم.


آیت الله فقیهی:  مرحوم آیت الله مصباح یزدی استادی برجسته و متفکر در علوم اسلامی بود


پیام تسلیت آیت الله محسن فقیهی در پی ارتحال آیت الله مصباح یزدی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
ارتحال عالم ربانی، فقیه انقلابی و اندیشمند بزرگ حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی مصباح یزدی رضوان الله علیه، موجب تأسف و تألم فراوان گردید.
این حکیم مجاهد از پیشگامان انقلاب اسلامی و یار وفادار حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بود که  طی عمر با برکت خویش منشأ خدمات معنوی، علمی، انقلابی و سیاسی بی‌بدیل و ارزنده‌ی بسیاری بود و در راه ترویج و دفاع از معارف اسلامی، ارزش های انقلاب اسلامی و تربیت شاگردان ممتاز تلاش زیادی کردند.
ایشان استادی برجسته و متفکر در علوم اسلامی بودند و در عرصه های مختلف علمی و سیاسی آثار  ماندگار و کم نظیری از خود به جای گذاشتند. آثار فاخر علمی ایشان برای حوزه های علمیه و مراکز علمی بسیار ارزشمند و مفید است.
بینش بالای سیاسی، تبحر در علوم اسلامی و صراحت و استقامت در دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و سلوک اخلاقی  از ویژگی های منحصر به فرد این شخصیت بزرگ بود.
اینجانب فقدان این استاد مبرز علوم اسلامی را به محضر بقیه الله الاعظم، ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، حوزه های  علمیه، شاگردان و ارادتمندان، بیت شریف و فرزندان مکرّم  آن معلم بزرگ تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم علو درجات و همجواری با ائمه اطهار (علیهم السلام) و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت دارم.
ان شاءالله روح این عالم پارسا قرین رحمت الهی و محشور با اولیاء ابرار گردد.

عضو فقهای شورای نگهبان:آیت الله مصباح سرو قامت بوستان علم و دین و رسواکننده منافقان بود

آیت الله سیدمحمدرضا مدرسی یزدی ضمن ابراز تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله مصباح یزدی، گفت: این متفکر فیلسوف قهرمان همیشه آماده دفاع از مرزهای عقیده و ایمان، سرو قامت بوستان علم و دین، رسوا کننده ملحدان و منافقان، روشنی بخش دل مؤمنان، ایثارگر راه هدایت، ستمدیده و زجر کشیده افشاگری روش‌های ضلالت، یاور راستین ولایت بود.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم اللّه الرَّحمن الرَّحیم

إنّا للّه و إنّا الَیهِ راجعُون

مصیبت دردناک رحلت قهرمان همیشه آماده دفاع از مرزهای عقیده و ایمان، سرو قامت بوستان علم و دین، رسوا کننده ملحدان و منافقان، روشنی بخش دل مؤمنان، ایثارگر راه هدایت، ستمدیده و زجر کشیده افشاگری روش‌های ضلالت، یاور راستین ولایت، متفکر فیلسوف، مفسّر، عالم محقّق و مجاهدِ راه خدا حضرت آیت اللّه محمدتقی مصباح یزدی قُدِّسَ سِرُّهُ الشّریف را به محضر مبارک بقیة اللّه الأعظم عجّل اللّه تعالی فرجَهُ الشّریف، مقام معظّم رهبری مُدَّ ظلُّه العالی، حوزه‌های علمیّه، خانواده معزّز ایشان و عموم مؤمنین تسلیت گفته، برای آن عزیز علوّ درجات و حَشر با صِدّقین و شهدا را از درگاه احدیّت جلَّ و عَلا درخواست می‌کنم.

مدیر جامعةالزهرا(س):مقاومت در برابر التقاط از ویژگی‌های آیت الله مصباح یزدی بود

 مدیر جامعة الزهرا (سلام الله علیها) در پی رحلت عالم مجاهد و انقلابی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی پیام تسلیتی را صادر کردند.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

امیرالمومنین علیه‌السلام: اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لایسدها شیء الی یوم القیامه (بحارالانوار ج ۲ ص ۴۳) درگذشت حضرت آیت الله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی عضو محترم مجلس خبرگان رهبری و از بنیانگذاران جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مؤسس موسسه فاخر آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش موجب مزید تأثر شد.

پایمردی در راه حق، مقاومت در برابر التقاط و انحراف، شجاعت در بیان حقایق، متخلق به اخلاق اسلامی، تواضع و فروتنی، حرکت در مسیر امام و رهبری و دفاع از انقلاب اسلامی و حضور مؤثر در مسئولیت‌های مختلف نظام اسلامی از ویژگی‌های این فقیه متکلم و فیلسوف زاهد بود.

اینجانب درگذشت آن عالم بزرگوار را به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع تقلید، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، شاگردان، ارادتمندان و بیت معظم‌له به ویژه فرزندان برومند ایشان تسلیت عرض کرده و از خداوند منان برای آن عالم فقید علو درجات، رحمت و مغفرت واسعه الهی و همنشینی با اولیای الهی خواستارم.

آیت الله غروی :  آیت الله مصباح، محور چندین قطب علمی و معرفتی در حوزه بود
آیت الله سید محمد غروی  با تسلیت ارتحال آیت الله مصباح یزدی، گفت: آیت الله مصباح یزدی حقیقتاً از جمله اساتید شاخص و بزرگان علم و فلسفه و تفسیر در حوزه های علمیه بود که در طول سال های طولانی، منشأ خدمات و فراوانی گردید.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: ایشان تحصیلات خود را ابتدا در قم آغاز کرده و پس از چند سال تحصیل در نجف اشرف مجدداً به قم آمدند و در دروس خارج بزرگانی چون مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) و نیز مرحوم آیت الله العظمی بهجت شرکت کرده و همچنین در فلسفه و نیز تفسیر از محضر مرحوم علامه طباطبایی(ره) بهره مند شدند.

وی با اشاره به این که آیت الله مصباح، شخصیت علمی همه جانبه و بسیار متبحری در عرصه های علمی گوناگون بود، گفت: فراموش نمی کنم سال ۴۸ که برای ادامه تحصیل به قم آمدیم، ایشان و عده ای از افاضل آن زمان حوزه، مباحثه کمپانی با یکدیگر داشتند، چرا که پس از تبعید امام (ره) از ایران، دیگر درس خارج آقایان نمی رفتند و خودشان با هم جلسه علمی برگزار می کردند که در آن مقطع از جمله این بزرگان مرحوم آیت الله محمدی گیلانی، مرحوم آیت الله محمد یزدی، آیت الله العظمی مظاهری و شخص آیت الله مصباح بود که گویا این جلسه علمی آن ها در زمینه های فقهی و اصولی بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین گفت: بنده از سال ۵۳ با ایشان ارتباط داشته ام و البته چند سالی نیز از محضر استاد در زمینه فلسفه و تفسیر بهره مند شده ام و بر این اساس معتقدم آیت الله مصباح یزدی در زمینه های فلسفی به معنای واقعی کلمه صاحب نظر بود یعنی فیلسوف تمام عیاری که ایشان را باید جزو نخبگان و صاحب نظران جریان فلسفه حکمت متعالی دانست.


آیت الله مصباح یزدی در تحوّل و ارتقاء آموزش‌های حوزوی پیشگام بود

حضرت آیت الله مظاهری از مراجع تقلید و رئیس حوزه علمیه اصفهان، در پیامی ارتحال آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت به این شرح است:

بسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏

«إِنَّا لِلهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ»

ارتحال عالم حکیم و متفکّر توانا مرحوم حضرت آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی«رضوان‌الله‌تعالی‌علیه» موجب تأسّف و تأثّر گردید.

ایشان فیلسوفی صاحب نظر و استادی مبرز و یکی از شاگردان ممتاز و برجستۀ استاد عظیم الشأن حضرت علامه طباطبائی«قدّس‌سرّه‌الشّریف» بودند که سال‌های متمادی از عمر مبارک خود را در ترویج و توسعۀ معارف قرآنی و حکمت اسلامی و نیز تعلیم و تربیت شاگردان عالم و پرشمار و همچنین تألیف آثار فراوان و ماندگار در ساحت اندیشۀ دینی و فلسفۀ اسلامی سپری ساختند.

پیشگامی ایشان در عرصۀ تحوّل و ارتقاء آموزش‌های حوزوی و نقش اساسی و همّت رفیع و عزم راسخِ این عالم اندیشمند در تأسیس مؤسّسۀ در راه حق و سپس بنیاد فرهنگی باقرالعلوم«علیه‌السّلام» و در نهایت، مؤسّسۀ آموزشی پژوهشی امام خمینی«اعلی‌الله‌مقامه‌الشّریف» و زحمات طاقت‌فرسا و سعی بلیغ و سخت‌کوشیِ خستگی‌ناپذیری که در این مسیر خطیر و طولانی مصروف داشتند، بی‌شک از حسنات شاخص کارنامۀ مجاهدت علمی آن عالم جلیل و فکور است.

زهد و وارستگی و اخلاص و شیفتگی ایشان به آستان حضرات اهل‌بیت عصمت و طهارت«علیهم‌السّلام» نیز ذخیرۀ معنوی بزرگی در پیشگاه خداوند منّان خواهد بود.

ضمن عرض تسلیت به بیت مکرّم و فرزندان گرامی و داماد محترم ایشان و همۀ ارادتمندان و خیل شاگردان ارجمند این عالم متفکّر، از خداوند سبحان، علوّ درجات و رحمت و مغفرت واسعه برای این صدیق شفیق و دوست دیرین مسألت می‌کنم و اجر و صبر و سعادت خاندان مصاب و همۀ بازماندگان معزّز و همچنین استمرار خدمات و حسنات علمی و فلسفی ایشان را از درگاه آن پروردگار متعال خواستارم.

انتهای پیام/


 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23157