printlogo


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد؛
واکسن فایزر مسیر تایید را کامل طی نکرده است / عدم اعتماد به واکسن های آمریکایی منطقی است
واکسن فایزر مسیر تایید را کامل طی نکرده است / عدم اعتماد به واکسن های آمریکایی منطقی است
کد خبر: 23383
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه واکسن کرونای آمریکا و انگلیسی عجله ای ساخته شده است گفت: واکسن فایزر مسیر تایید را کامل طی نکرده است و در نتیجه عدم اعتماد به واکسن های آمریکایی منطقی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سعید ناطقی در نشست مجازی که با موضوع بررسی وضعیت واکسن ایرانی کرونا و لزوم توجه به پیوست رسانه ای و هجمه رسانه های ضد انقلاب و به همت مرکز نسرای سازمان فضای مجازی بسیج استان قم برگزار شد، اظهار داشت: قبل از هرچیزی ما باید بدانیم که واکسن ها چند دسته هستند و  هدف از تزریق واکسن چیست
واقعیت این است که تزریق واکسن بدن ما و سیستم ایمنی ما‌ را با  عامل بیماری زا آشنا میکند این آشنایی منجر به این خواهد شد که اگر دفعات بعد با آن عامل بیماری زا مواجه شد بتواند واکنش بهتری از خود نشان دهد این واکنش بهتر منجر به این راحتی خواهد شد که بیمار نشویم.

وی افزود: البته  بعضی مواقع ممکن است بعد از تزریق واکسن نیز  منجر به بیماریی بشویم اما  از نوع سبک تر و گذرا که آسیبی به بدن ما وارد نکند .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: حالا چطور باید بدن را با عامل بیماری زا آشنا کنیم چند روش برای آشنایی بدن با ویروس برای مقابله دارد ابتدا تزریق واکسن است واکسن ویروس ضعیف شده و کشته شده ای است که به بدن تزریق می شود این تضعیف ویروس باید به گونه ای باشد که  خودش انسان را دچار  بیماری  جدی نکند در ابتدا مرحله آزمایشگاهی سپس مرحله حیوانی و بعد از آن مرحله تست انسانی باید انجام شود این یک روش سنتی ساخت واکسن است.

ناطقی خاطرنشان کرد: روشهای مدرن تر برای اینکه احیانا احتمال ابتلا به بیماری را کاهش دهد این است که به جای اینکه ویروس را چه ضعیف شده  و چه کشته شده را به بدن تزریق کنند برخی پروتئین هایی که بر روی ویروس که میتواند در واقع بیانگر ویژگی های ویروس باشه را به بدن تزریق می کنند و این پروتئینها درواقع منجر به این می شود که بدن با ویروس آشنا شود.


رئیس بیمارستان بهارلو تهران تصریح کرد: تفاوت این روش ها را با مثال ذکر بیان می کنم فرض کنید ویروس کووید ۱۹ جهش پیدا کرد و  کووید بیست و بیست یک و بیست و دو هم آمد آیا باید مجددا همه ما صبر کنیم که  ویروس ضعیف‌شده این ها را هم تولید کنند و در  زمان‌بندی یک ساله تولید واکسن کلی تلفات انسانی داده شود  در حالی که براساس روش ام ار آن ای  خیلی  سریع  و راحت می‌توانید بررسی کنید و  کد نویسی را تغییر دهید.

وی ادامه داد: حضرت آقا فرمودند که ما این واکسن را وارد نمی‌کنیم چند نکته وجود دارد  یکی این‌که فرمودند که اگر کشورهای دیگری باشند وارد می کنیم ، مدرنا که تقریباً بزرگ‌ترین شرکتی در دنیا است که  این کار را  انجام می دهد و  به شدت هم شرکت معتبری است و یک واکسن براساس همین پایه ام آر ان ای برای ما ساخته منتهی آن  دارویی که مدرنا ساخت دارویی است که نگهداریش  راحت‌تر است و طول عمرش بیشتر است و می توان  به  کشورهای دیگر صادر کرد.

ناطقی عنوان داشت:  اما واکسن فایزر  باید در دمای منهای بیست درجه  نگهداری شود و  عمرش  هم خیلی کوتاه است و  در واقع وارد یک کشوری مانند کشور ما یا هر کشور دیگری شود و این زنجیره سردش حفظ بشود و واکسن اثربخشی خودش را داشته باشد  وجود ندارد لذا خیلی کارآمد نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: دیتاهای علمی واکسن های خارجی مشخص نیست اما دیتای واکسن های که  تحت نظر بنیاد برکت  کار می‌کند مشخص و قابل اثبات است که واکسن تا چه حد قابل‌اعتماد و قابل اتکا است.

ناطقی تاکید کرد: حضرت آقا  فرمودند که از واکسن های آمریکایی و انگلیسی استفاده نکنید حالا این سوال ایجاد می‌شود که چرا ایشان چنین حرفی زدند باید گفت واکسن ها بعد از فاز آزمایشگاهی، حیوانی و انسانی باید یک مسیری را طی کنند سپس به تایید پژوهشگران کشورهای مختلف برسد و بر اساس شرایط اقلیمی و جغرافیایی آنها آزمایش شود اگر در اکثریت موارد موثر بود تایید شود  اما در مورد واکسن کرونا خیلی این اتفاق نیفتاد  یعنی عجله‌ای صورت گرفت.

انتهای پیام/۱۷۰


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23383