printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
قطب صنعت انگشتر سازی کشور نیازمند حمایت مسئولان / فعالیت ۱۲۰۰ هنرمند قمی در صنعت انگشترسازی
قطب صنعت انگشتر سازی کشور نیازمند حمایت مسئولان / فعالیت ۱۲۰۰ هنرمند قمی  در صنعت انگشترسازی
کد خبر: 23442
در چند روز گذشته قم به عنوان شهر ملی انگشترسازی در کشور ثبت شد که این عنوان نیازمند حمایت مسئولین استان از فعالان در این عرصه برای رفع مشکلات و پیشرفت در کار است تا این عنوان حفظ شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، قم از دیرباز میعادگاه عاشقان اهل بیت (ع) به خصوص کریمه اهل بیت فاطمه معصومه (س) بوده است و به تبع آن شمار زیادی از مسلمانان برای زیارت این بانوی عظیم الشان به قم سفر کرده و به رسم حسنه مسلمانان سوغاتهای بسیاری برای دوستان و نزدیکان خود برده اند. به دلیل حضور گسترده گردشگران مذهبی استان قم، رشته انگشترسازی در قم گسترش پیدا کرده و روز به روز بر رونق آن افزوده می‌شود.
بازار انگشتر قم با وجود 1000 کارگاه انگشتر سازی و 1200 هنرمند انگشتر ساز قطب تولید انگشتر نقره دست ساز ایران می‌باشد. این هنرمندان در رشته های نقره سازی ، جواهرنگاری و مخراج کاری، قلم زنی، گوهر تراشی (دامله و فست) و حکاکی نگین مشغول به فعالیت هستند.
تفاوت عمده انگشتر سازی قم نسبت به انگشتر سازی در سایر شهرها مانند مشهد در دست ساز بودن آن است. در قم استاد انگشتر ساز تمام مراحل ساخت انگشتر را با ابزارهای دستی و با ذوق و سلیقه خود انجام می‌دهد. اما در سایر شهرها مانند مشهد انگشتر به صورت سری سازی و یا ریختگری تولید شد که با این کار سرعت ساخت محصولات بالا رفته ولی از کیفیت و ظرافت آن کاسته می‌شود‌. در قم نیز تعداد محدودی واحد به تولید انگشتر ریختگری مشغول می‌باشند ولی در هیچ شهری از ایران این تعداد هنرمند سازنده انگشتر دست ساز وجود ندارد. استان قم از نظر حجم تولید انگشتر نیز پس از مشهد در رتبه دوم کشور قرار دارد. در ایران شهرهای مشهد، قم، اصفهان، تهران و یزد عمده تولیدکنندگان جواهرات نقره کشور می‌باشند.
۱۲۰۰ هنرمند قمی در صنعت انگشتر فعال هستند
از همین رو سید مجتبی علامه، معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی‌، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به بازار انگشتر در قم، اظهار داشت: در حال حاضر یک هزار و ۲۰۰ هنرمند این استان به هنر انگشترسازی مشغول هستند.
وی افزود: در زمینه شهرملی انگشتراستانداری، سازمان صمت، اتاق بازرگانی، شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان ملی استاندارد، خوشه انگشتر و انجمن تولیدکنندگان زیورآلات سنتی و صنایع‌دستی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم را همراهی می‌کنند.
معاون صنایع‌دستی  اداره کل میراث فرهنگی استان قم خاطرنشان کرد: قم در فرش، سفال و زیورآلات همیشه شهره بوده اما در حال حاضر باوجود معادن غنی سنگ‌های قیمتی صنعت انگشتر و زیورآلات آن پیشتاز است.
اعطای لوح ثبت قم به عنوان شهر ملی انگشترسازی به استاندار قم
با توجه به این موضوع در چند روز گذشته استان قم به عنوان شهر ملی انگشترسازی کشور انتخاب و لوح آن تقدیم استانداری قم شد که با پیگیری های استاندار و مسئولان استان طی یک سال گذشته، با رای چهارمین "شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی" قم به عنوان شهر ملی انگشترسازی ثبت گردید.
همچنین سرمست استاندار قم در این مراسم با اشاره به روند اجراشده مراحل ثبت ملی قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر اظهار داشت: در کارگروه ویژه‌ای که در این راستا برگزار شد، شرح وظایف هرکدام از دستگاه‌های مربوط به آن‌ها ابلاغ و تمام اقدامات و مصوبات لازم برای این ثبت ملی انجام‌شده و همچنان برای رسیدن به اهداف موردنظر ادامه دارد.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر یک‌هزار کارگاه تولید زیورآلات و سنگ‌تراشی در این استان فعال است و معادن سنگ‌های نیمه قیمتی، بازارهای زیورآلات و حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر خارجی و داخلی از جمله ظرفیت‌های استان قم به شمار می‌آید.
اختصاص ۳۰۰ مغازه برای فعالیت هنرمندان انگشترساز در قم
همان طور که گفته شد شهر قم سالانه میزبان 15 میلیون زائر و گردشگر ایرانی و 3 میلیون زائر و گردشگر خارجی می‌باشد. این آمار نشان دهند وجود پتانسیل قوی در حوزه فروش صنایع دستی و انگشتر به عنوان سوغات است.
 اما به جهت عدم ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و قرارگیری آن ها در پاساژهای حاشیه حرم که دور از دید زائران و گردشگران می باشد و همچنین نبود یک بازارچه صنایع دستی در شهر قم منجر به عدم بهره برداری مناسب از این فرصت شده است به صورتی که حدود 70 درصد از انگشترهای عرضه شده در مغازه‌های اطراف حرم که محل اصلی فروش این سوغات به زائران و گردشگران قم می باشد توسط تولیدات سایر شهرها و بعضاً کشورها تأمین می گردد.
با توجه به این موضوع بهرام سرمست، استاندار قم در مراسم اعطای لوح ثبت قم به عنوان شهر ملی انگشترسازی به استاندار قم گفت: در گام نخست ۳۰۰ باب مغازه برای انجام فعالیت‌های مربوط به انگشترسازی به همراه ارائه تسهیلات برای هنرمندان در نظر گرفته‌شده است.
رئیس شورای اداری استان قم بیان کرد: در کمیته معادن استان نیز درباره استقرار بازارچه گوهرسنگ و عقیق در ورودی شهرقم برای عرضه محصولات و سوغات قم تصمیم‌گیری شده است.

حسن حیدری
انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23442