printlogo


روایتی از منافع شخصی مدیران در عدم موفقیت پیام‌رسان‌های بومی از زبان مدیر عامل ایتا
 روایتی از منافع شخصی مدیران در عدم موفقیت پیام‌رسان‌های بومی از زبان مدیر عامل ایتا
کد خبر: 23447
در حالی تنها در یک سال گذشته 540 هزار تلفن همراه اپل وارد کشور شده است، که این شرکت اپلیکیشن‌های ایرانی را از فروشگاه خود حذف کرده است و مسئولان کشور ما متقابلاً هیچ واکنشی به این مسأله نشان نداده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،به نقل از  صاحب نیوز امروزه فضای مجازی بخشی از زندگی انسان‌ها شده و به شکل غیرقابل تفکیکی با دنیای حقیقی انسان‌ها مخلوط شده است، این دو دنیا که دیگر وقت آن رسیده هر دو را یکی بدانیم از یکدیگر تأثیر پذیرفته و هر یک مسیر دیگری را مشخص می‌کند.

پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مهمترین بستر این زندگی است که بر روی شبکه اینترنت و یا شبکه‌های داخلی(اینترانت) قرار دارند. میزان اهمیت انتخاب یک پیام‌رسان به میزان اهمیت کیفیت کار و زندگی ما در فضای مجازی است و این بستر از جنبه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و غیره قابل بررسی و تحلیل است.

هم اکنون پیام‌‌رسان واتس‌اپ، پیام‌رسان تلگرام و شبکه اجتماعی اینستاگرام پرمخاطب‌ترین پیام‌رسان‌های منتخب کاربران ایرانی هستند، واتس‌اپ در حالی جایگاه اول را در این رابطه به دست آورده  که از امکانات کمی برخوردار است و مشکلات بسیار دیگر امنیتی و غیره دارد.

در مقابل پیام‌رسان‌های ایرانی قرار دارند که با افزایش امکانات و ظرفیت خود، محیط لذت بخش‌تری را برای استفاده کاربران فراهم کرده‌اند و با وجود این که هزینه استفاده از آن‌ها حدود یک سوم استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی است ولی به دلایل قابل بررسی از جمله تبلیغات سنگین رسانه‌های خارجی علیه آن‌ها نتوانسته‌اند جایگاه مناسبی در بازار پیام‌رسان ایران به دست آورند.

برای این منظور مصاحبه‌ای را با محسن غفاری، مدیر عامل پیام‌رسان ایتا، ترتیب دادیم.

– صاحب نیوز: ما امروز شاهد هستیم اغلب مردم با فیلتر شدن تلگرام، واتس‌اپ را به عنوان پیام‌رسان جایگزین انتخاب کرده‌اند و برخی بر این انتخاب پافشاری می‌کنند در حالی که پیام‌رسان‌های ایرانی وجود دارند که امکانات و ظرفیت بهتری داشته و هزینه کمتری را به مخاطب تحمیل می‌کنند. به نظر می‌رسد تعدد پیام‌رسان‌های ایرانی و تقسیم شدن مخاطبان بین آن‌ها یکی از مهمترین دلایلی است که هیچ پیام‌رسانی تعداد مخاطب لازم برای اقبال عمومی را پیدا نکرده است. شما تلاشی در این رابطه انجام نداده‌اید؟

– نظر ما این نیست که مشکل تعدد پیام‌رسان‌های بومی است. هر کدام از این پیام‌رسان‌ها یک سیاست را دنبال می‌کنند و یکی شدنشان هم به سادگی میسر نیست. ما فکر می‌کنیم مشکلات مهمتری در این رابطه وجود دارد مانند حمایت دولت و اتخاذ برخی تصمیمات اساسی در این رابطه است.

یکی از این تصمیمات می‌توانند ممنوعیت واردات تلفن‌های شرکت اپل و رجیستر نکردن موبایل‌های آن باشد. شرکت اپل کشور ما را تحریم کرده است و در اپ استور خود اپلیکیشن‌های بومی ما را قرار نمی‌دهد تا کاربران این گوشی‌ها آن‌ها را دریافت و نصب کنند و به همین خاطر تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی امکان این که از پیام‌رسان‌های بومی مانند ایتا استفاده کنند را پیدا نمی‌کنند.

– چرا فکر می‌کنید ممانعت از ورود موبایل‌های اپل این قدر در داغ شدن بازار اپلیکیشن‌های بومی اهمیت دارد

– حدود 15 درصد از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی از اپل استفاده می‌کنند. فقط در یک سال گذشته حدود 540 هزار تلفن همراه اپل وارد کشور شده است. این تعداد کاربر رقم کمی نیست. اکنون تصور کنید اپل اجازه انتشار هیچ اپلیکیشن ایرانی را در اپ استور نمی‌دهد یعنی همه این تعداد کاربر از دسترسی به پیام‌رسان‌های بومی محروم می‌شوند.

–  فکر می‌کنید چرا با وجود این که اپل کشور ما را تحریم کرده و اجازه حضور اپلیکیشن‌های ایرانی را در فروشگاه اپلیکیشن خود که همان «اپ استور» است را نمی‌دهد، دولت متقابلاً واکنشی نشان نداده و باز هم اجازه واردات این گوشی‌ها را داده و آن‌ها را رجیستر می‌کند؟

– دولت به راحتی با رجیستر نکردن این گوشی‌ها می‌تواند اپل را وادار کند، در رابطه با تحریم کشور ما کوتاه بیاید. این خیلی توهین کننده به کشور ماست که این شرکت، کشور ما و اپلیکیشن‌های تولیدی ما را تحریم کرده است اما ما باز هم اجازه فروش محصولاتش در بازار ایران را می‌دهیم، در حالی که کالای این شرکت یعنی تلفن همراه، کالای ضروری بدون جایگزینی نیست و کمی فشار توسط دولت کشور ما می‌تواند رویه آن را تغییر دهد.

اما وقتی در بین مسئولان نگاه می‌کنیم از مسئولان ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا سایر مسئولان بلندپایه کشور تا مدیران میانی و حتی گاه مدیران پایین دست از تلفن‌های همراه اپل استفاده می‌کنند. طبیعتاً زمانی که خود مسئولان از این گوشی‌ها استفاده می‌کنند و بعضاً استفاده از سایر گوشی‌ها را برخلاف جایگاه مدیریتی و کلاس کاری خود می‌دانند هیچ گاه تصمیمی برای محدود کردن شرکت اپل در کشور نمی‌توانند بگیرند حتی اگر منافع کشور در این مسأله باشد.

– شما به چه حمایت دیگری از طرف دولت احتیاج دارید؟

– انتظار داریم دولت حداقل همان قول‌هایی که به ما داده بود را عملی کند مانند پهنای باند اختصاصی، سرور و کمک مالی برای توسعه فنی یعنی چیزهایی که برای توسعه پیام‌رسان خارجی تلگرام در اختیار این شرکت قرار داده شده است.

طبیعتاً اگر این حمایت‌ها و حتی مقداری از این حمایت‌ها که از پیام‌رسان تلگرام شد از پیام‌رسان‌های بومی شده بود، رشد و پیشرفت خیلی خوبی می‌کردند و فضای بهتری را برای مخاطبان فراهم می‌کردند.

تجهیزات فنی مورد نیاز ما گران قیمت و برنامه نویسی و رفع عیب بسیار وقت‌گیر و هزینه‌بر است و دولت با حمایت خود می‌تواند روند پیشرفت و رشد پیام‌رسان‌های بومی را تسریع کند.

– نظرتان راجع به اپلیکیشن شاد چیست؟

– به عنوان فردی که درگیر کار هستم و چه با مسائل فنیِ یک اپلیکیشن پیام‌رسان و چه با مسائل برنامه نویسی و نرم افزاری آن آشنایی دارد می‌توانم حدس بزنم که راه اندازی آن و توسعه آن چه مقدار زحمت و تلاش برده است.

ضمن این که باید این نکته را هم درنظر گرفت رفتار نرم افزاری و سخت افزاری مجموعه یک پیام رسان با افزایش تعداد اعضا و کاربران آن تغییر می‌کند و ممکن است یک اپلیکیشن در مرحله آزمایشی خیلی خوب عمل کند ولی با افزایش کاربران آن با مشکلاتی مواجه شود برای همین نمی‌توان انتظار داشت یک اپلیکیشن در ابتدا عرضه شود و همه مشکلات و مسائل فنی آن رفع شده باشد و با افزایش تعداد کاربران به مشکل برنخورد.

روند توسعه چنین اپلیکیشن‌هایی پویا بوده و پس از عرضه باید کم کم مشکلات آن پیدا شده و رفع بشود. به ویژه یک برنامه پیام‌رسان مانند شاد که یکبار چند میلیون نفر عضو و کاربر دریافت می‌کند ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شود ولی در کل می‌توان عملکرد این اپلیکیشن را خوب ارزیابی کرد.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23447