printlogo


شرط زنگنه برای استخدام های وزارت نفت!
شرط زنگنه برای استخدام های وزارت نفت!
کد خبر: 24217
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، قصه ورود نمایندگان مجلس به وزارت نفت از طریق کهنه سرباز نفت" بیژن زنگنه" سری دراز دارد. نمایندگان مجلس  به طرزی در حال ورود به وزارت نفت هستند که گویا  ماه های آینده وزارت نفت اینطور معرفی می شود: وزارت نفت با بدنه  نمایندگان مجلس!

موضوع استخدام نخبگان نفتی مدت هاست که بر سر زبان ها افتاده است و گویا این موضوع به حدی حاد شده است که تعداد زیادی از آن ها به سمت مهاجرت و یا فکر آن کشیده شده اند. نخبگانی که برای کشور به عنوان سرمایه ملی تلقی می شوند و گویا این سرمایه ملی قرار است در کشوری دیگر ایفای نقش کنند و دلیل این امر هم به بی توجهی و استخدام های عجیب وزارت نفت باز می گردد.

همین روزهای گذشته بود که وزیر نفت در حاشیه مراسم اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه ای در واکنش به بسیاری از این انتقادها به استخدام هایش گفت: خیلی ها نزد من می آیند و سفارش می کنند که فلانی را استخدام کن آدم خوبی است. اما اینجا ننشستیم که آدم خوب یا بد را استخدام کنیم.

او در ادامه می گوید: نمی گویم جوان های خوب نباید دور هم جمع شوند ولی بالاخره این ها باید کاربلد باشند تا استخدام شوند.

زنگنه همچنان بر مرز استیضاح ایستاده است. البته برخی از منتقدان او سعی دارند دلیل این  استیضاح را استخدام نمایندگان در نفت بیان کنند.

شرط زنگنه برای استخدام وزارت نفت! /دم خروس استخدام کاربلد‌ها در وزارت نفت

ماه پشت ابر نمی ماند!

کمتر از یکسال از این موضوع گذشت اما ماه پشت ابرنماند و بازهم این موضوع استخدام نمایندگان مجلس گوش به گوش چرخید و کسی دم نزد!چند روز پیش بود که فتح‌الله حسینی نماینده سابق مردم قصر شیرین با مدکر دکترای علوم سیاسی مشاور زنگنه در امور ایثارگران شد.

بهروز نعمتی، نماینده مردم تهران در ۲۴ مرداد ۹۶ گفت: با توجه به اقدامات مناسبی که زنگنه در مجموعه وزارت نفت داشته، جزو وزرای موفق دولت یازدهم است و حضور وی در دولت دوازدهم لازم بود و با توجه به اینکه اقدامات خوبی در تولید و فروش نفت داشت، بازار نفت کشور را یک کاسه کرد؛ چراکه در گذشته افراد زیادی فروشنده نفت شده‌بودند و وزارتخانه اصلاً نقشی نداشت و دخیل نبود.

خوش زبانی نمایندگان برای ورود به وزارت نفت؟

چندی پیش سندی از حکم کارگزینی بهروز نعمتی نماینده سابق مجلس منتشر شد که بر اساس آن، نامبرده در سال ۹۵ و چند ماه پس از حضورش در مجلس دهم، در وزارت نفت استخدام شد و گرید سازمانی وی طی ۷ روز متوالی هر روز یک درجه ارتقا یافت. این در حالی است که کارکنان و مدیران معمولی وزارت نفت برای هر یک درجه ترفیع باید حداقل سه سال صبر کنند.

Image result for بهروز نعمتی در کنار وزیر نفت

نعمتی در ۲۷ آذر سال گذشته هم یک درجه ترفیع دیگر گرفته و به درجه D نائل شده است. او اکنون طبق چارت سازمانی وزارت نفت فقط یک مرحله دیگر ترفیع در پیش دارد که Over D است. نعمتی پس از پایان مجلس دهم، عنوان مشاور وزیر نفت را به عهده دارد. او در حالی در ۴۸ سالگی با مدرک مدیریت اجرایی به استخدام وزارت نفت درآمده، که متخصصان نفتی فارغ‌التحصیل دانشکده نفت از استخدام در وزارت نفت بازمانده‌اند.

Image result for بهروز نعمتی در کنار وزیر نفت

اما در این میان نعمتی معتقد است که ترفیع او حاصل ۲۸ سال سابقه بوده و در زمان زنگنه وارد نفت نشده است!  اگر کنجکاوید بدانید کدام  نمایندگان نفتی شدند به ادامه مطالب توجه کنید.

نمایندگانی چون:

  • محمدسعید انصاری نماینده سابق آبادان در قسمت صندوق‌های بازنشستگی نفت
  • عبدالله تمیمی نماینده سابق شادگان در قسمت صندوق‌های بازنشستگی نفت
  • حسن شبانپور نماینده سابق مرودشت معاونت پارلمانی وزارت نفت
  • حمید کریمی نماینده سابق ایلام در قسمت شرکت نفت مناطق مرکزی
  • شمس‌اله بهمیی نماینده سابق رامهرمز معاون پشتیبانی و فناوری مرکز توسعه مدیریت وزارت نفت در وزارت نفت فعالیت
  • سیدشریف حسینی نماینده سابق اهواز مدیرکل حسابرسی و امور مجامع وزارت نفت
  • سیدموید حسینی صدر نماینده سابق خوی مشاور وزیر نفت در امور پتروشیمی
  • امیرعباس سلطانی نماینده سابق بروجن عضو هیأت‌مدیره شرکت نفت فلات قاره
  • علی مروی نماینده سابق نیشابور رئیس هیأت‌مدیره پتروپارس
  • سعید حیدری طیب نماینده سابق کرمانشاه نماینده وزیر نفت در هیأت عالی گزینش
  • جلیل جعفری نماینده سابق خلخال عضو هیأت‌مدیره شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت
  • سیدعماد حسینی نماینده سابق قروه رئیس هیأت‌مدیره تاپیکو 
  • سیدمعروف صمدی نماینده سابق سنندج فعال در فاز ١٥ و ١٦
  • سیدمحمد بیاتیان نماینده سابق بیجار فعال در فاز ١٤
  • مرتضی زرین‌گل نماینده سابق کردستان معاون توسعه طرح‌های شرکت نفت و گاز پارس
  • احمد سجادی نماینده سابق سرخس شرکت نفت مناطق مرکزی
  • ابوالقاسم رحمانی نماینده سابق اقلید مدیرعامل شرکت تأسیسات دریایی
  • محمد سقایی نماینده سابق استهبان و نی‌ریز مشاور وزیر و مجری طرح خط لوله انتقال نفت خام گوره جاسک
  • محمد ابراهیم محبی نماینده سابق سنقر سرپرست هسته گزینش مرکزی
  • حمیدرضا کاتوزیان نماینده سابق تهران رئیس پژوهشگاه صنعت نفت
  • پورفاطمی نماینده سابق تنگستان رئیس امور فرهنگی شهرک‌های مسکونی صنعت نفت
  • محمد فیروزی نماینده سابق نطنز مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز
  • غلامحسین فروغی‌نیا نماینده سابق شیراز مدیر منابع انسانی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی
  • علی بختیار نماینده گلپایگان و خوانسار
  • سکینه الماسی نماینده کنگان
  • الیاس حضرتی نماینده تهران

شرط زنگنه برای استخدام وزارت نفت! /دم خروس استخدام کاربلد‌ها در وزارت نفت

حدود ۷ ماه از صحبت‌های احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، از نامه دبیر هیئت دولت به اعضای کابینه درباره به کارگیری نمایندگان مجلس دهم در دولت می‌گذرد.

اندکی بعد علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که علت استفاده از برخی نمایندگان فعلی مجلس پس از پایان مسئولیت در دولت چیست، گفت: دستگاه‌ها حق به‌کارگیری نمایندگان سابق مجلس را ندارند، ولی افرادی هم هستند که حال نماینده هستند و پس از پایان این دوره به همان کار قبلی خودشان که کارمندی دولت بود برمی‌گردند، همچنین افرادی هم ظرفیت‌های انسانی ما هستند.

نمایندگان مجلس از ابتدا استخدام وزارت نفت بوده اند!

برخلاف اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر نرفتن نمایندگان سابق مجلس به دولت از جمله وزارت نفت، شواهد نشان می‌دهد بسیاری از نمایندگان راهی دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت نفت شدند.

گویا این مقام مسئول قصد دارد اینگونه القا کند که اگر نماینده‌ای به نهاد‌های دولتی رفته در واقع به محل کار خود بازگشته است!

مرداد ۹۶ وقتی زنگنه به مجلس رفت، هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی در نطق خود نسبت به بکارگیری نمایندگان مجلس واکنش نشان داد و استخدام پی در پی آن‌ها را عاملی برای تنزل جایگاه نظارتی مجلس بیان کرد. در دوره‌ای که خادمی نسبت به استخدام‌ها انتقاد وارد کرد، بیش از ۲۰ نماینده مجلس نهم و فعلی راهی وزارت نفت شده‌ بودند.نفوذ نمایندگان اسبق مجلس به وزرات نفت راهی برای بقای وزارت آقای همیشه وزیر

«بینی و بین‌الله»در جریان استخدامی نمایندگان مجلس نبود؟ 

وی خطاب به خادمی گفت: این سخن شما اشتباه است، چرا چنین چیزی را می‌گویید؟ شما در پشت تریبون اظهاراتی داشتید که سوءتفاهم ایجاد می‌کند. اگر موردی سراغ دارید، بفرمایید چه کسی از نمایندگان در وزارت نفت استخدام شده‌است؟ ینی و بین‌الله، نماینده‌ای را در مجلس سراغ ندارم که وقتی به مجلس آمد، کارمند وزارت نفت شود.

لاریجانی در همان سال مدعی شد اگر نماینده‌ای حین نمایندگی به وزارت نفت رفته‌ باشد، با وزیر برخورد می‌شود، اما این حرف همان سال ۹۶ برای همیشه در خاک سپرده شد.

طی ۳ سال گذشته چندین نماینده راهی مجلس شدند و به جای مجلس از وزارت نفت حقوق می‌گیرند. حال این سوال در ذهن نقش می‌بندد که «بینی و بین‌الله» در جریان این اتفاقات نبوده‌است؟

مصاحبه های استخدامی!

جالب تر از همه مسائل, اینجاست که در میان افرادی که راهی وزارت نفت شدند،  همان نمایندگانی هستند که طی سال‌های گذشته هر زمان  انتقادی به زنگنه وارد می‌شد، مدافع حقوق وی می شدند. این نمایندگان با زنگنه به سفر‌های خارجی می‌رفتند و برای خوشامد مقام عالی وزارت، مصاحبه می‌کردند. شدت این مصاحبه‌ها به قدری فراوان بود که به «مصاحبه‌های استخدامی» معروف شده بودند. 

در ادامه به تعدادی از این مصاحبه ها می پردازیم.

محمدسعید انصاری نماینده سابق مردم آبادان در ۲۲ مرداد ۹۲: زنگنه سوابق نفتی شایسته‌ای دارد.

شمس‌الله بهمئی، نماینده سابق مردم رامهرمز در ۲۱ مرداد ۹۲: سوابق خوب و شناخت کامل مهندس زنگنه در خصوص صنعت نفت، از ویژگی‌های مثبت وی برای وزارت در این صنعت به شمار می‌رود. انتخاب مهندس زنگنه برای تصدی وزارت نفت، انتخاب درستی است.

مؤید حسینی‌صدر، نماینده اسبق مردم خوی در ۲۱ مرداد ۹۲: زنگنه می‌تواند یکی از بهترین وزرای کابینه باشد. مسئولیت وی برای وزارت نفت کار عاقلانه‌ای است. ضمن اینکه دکتر زنگنه فرد سیاسی نیست و تنها به مسئولیت سنگینش در وزارت نفت توجه میشود.

محسن بیگلری، نماینده فعلی مردم سقز و بانه در ۲۳ مرداد ۹۲: زنگنه آزمون خویش را پس داده، وی فردی با تجربه است و مجلس باید از او حمایت کند.

امیر عباس سلطانی، نماینده سابق مردم بروجن در ۴ شهریور ۹۴: استیضاح وزیر نفت یک اشتباه است زنگنه در شرایط ناهموار امروز توانسته به خوبی کار کند.
حمیدرضا کاتوزیان، نماینده سابق مردم تهران در ۲۵ مرداد ۹۲: صنعت نفت ملوک‌الطوایفی اداره شده‌است؛ بهترین گزینه زنگنه است.

الیاس حضرتی، نماینده فعلی مردم تهران در ۲۴ تیر ۹۸: زنگنه یکی از وزرای کاربلد است. برخی هجمه‌ها به وزیر نفت از سوی حواریون بابک زنجانی است.

نفوذ نمایندگان اسبق مجلس به وزرات نفت راهی برای بقای وزارت آقای همیشه وزیر

فردی که در عکس زیر بالای سر وزیر نفت ایستاده، سلام امینی از نمایندگان کرد زبان مجلس، جزو نمایندگانی است که زنگنه را در سفر‌های خود از جمله سفر وین در سال ۹۷ همراهی کرده و در دفاع از وزیر نفت گفته است: اگر زنگنه در این وزارتخانه نباشد صنعت نفت هم آسیب میبیند.

نفوذ نمایندگان اسبق مجلس به وزرات نفت راهی برای بقای وزارت آقای همیشه وزیر

 سال ۹۶ که زنگنه خود را برای رأی اعتمادی دیگر آماده می‌کرد، نامه‌ای از نمایندگان ادوار مجلس بیرون آمد که می‌گفت باید دوباره به ژنرال اعتماد کرد. در آن نامه آمده‌ بود: «در دولت یازدهم و در شرایط دشوار اقتصادی و وضع تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های به‌وجود آمده در امر تولید و صادرات نفت بازگشت دوباره ایشان به مسند وزارت نفت فصل تازه‌ای از نشاط و تکاپوی هوشمندانه برای احیای جایگاه صنعت نفت در بازار‌های منطقه‌ای و جهانی، افزایش میزان تولید، ارتقای سرمایه‌گذاری، افزایش صادرات، هدفمند‌سازی هزینه‌ها در پارس جنوبی، همسان‌سازی برداشت گاز در میدان عظیم پارس جنوبی با کشور قطر، تأمین نیازمندی‌های مالی کشور و ترمیم مناسبات اداری وزارتخانه از طریق تقویت فرآیند‌های قانون و ارتقای شفافیت در فرآیند تعمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و توجه به اهتمام به استفاده از تخصص و تجربه نیرو‌های متخصص و شایسته آغازیدن گرفت. امید است که نمایندگان شریف و هوشمند ملت ایران با رأی و حمایت قاطع خویش از این شخصیت توانمند و برنامه‌محور راه تداوم نهضت خدمت‌رسانی را در این وزارتخانه هموار کنند.».

البته این مسئله آشکار است که قصد نمایندگان از این نامه چه بوده و به دنبال استخدام در ارگان های دولتی به خصوص وزارت نفت بوده و هستند.  

در این نامه، امضا‌کنندگان اغلب افرادی بودند که در دوره زنگنه به استخدام وزارت نفت درآمده‌بودند. چندنفری هم که از راهیابی به مجلس دهم بازمانده بودند ,توانستند در نفت برای خود سمت‌های مهمی به دست آورند. فهرستی که در آن زمان منتشر شد، نشان می‌داد بیشتر این افراد در دوران زنگنه نفتی شده‌ بودند و جای پای زنگنه کاملاً مشخص است.

البته برخی از کارشناسان می گویند:  اغلب نمایندگان مجلس شاغل در نفت، نه توسط بیژن زنگنه یا در زمان وزارت او، بلکه پیش از او وارد نفت شده‌اند؛ اما فضاسازی منتقدان در مورد روابط بین مجلس و زنگنه موجب شده هر کدام‌ از نمایندگان ادوار مجلس که در نفت شاغل باشد انگشت اتهام به سمت زنگنه نشانه برود تا اینگونه القا کنند که همراهی اکثریت مجلس با زنگنه، نه به خاطر توانمندی او، بلکه به خاطر استخدام نمایندگان در نفت است!

در پایان این سوال مطرح می شود که چرا وزارت نفت استخدامی‌های خود را با اعلام مازاد نیرو لغو کرد اما اکنون شاهدیم نماینده‌ای که تخصصی در این صنعت ندارد برای استخدام مناسب است؟ حق میلیون‌ها جوان ایرانی که در این رشته تخصص دارند و برای آن زحمت کشیدند, ضایع نمی‌شود؟ این خلاف موازین استخدامی و آیین‌نامه نیست؟مگر همین نمایندگان شعار جوان گرایی نمی دهند؟ پس چرا جوان زدایی می کنند؟




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/24217