printlogo


کارخانه قند یاسوج به چرخه تولید باز می گردد؟
 کارخانه قند یاسوج به چرخه تولید باز می گردد؟
کد خبر: 24439
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، یکی از موضوعاتی که در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر مورد مطالبه‌گری اقشار محتلف قرار گرفته بحث واگذاری‌های مساله‌دار است که سر و صدای زیادی در سطح استانی و ملی به پا کرد و یکی از این واگذاری‌ها مربوط به کارخانه قند یاسوج قدیمی‌ترین واحد صنعتی در استان است.

کارخانه قند یاسوج که گل سر سبد کارخانجات کشور و نماد صنعت استان و به ویژه شهر یاسوج است قدمتی چند دهه‌ای دارد و مردم در شرایط سخت اقتصادی امروزی چشم به ایجاد اشتغال در چنین واحدهایی دارند.

و اما شیرینی کارخانه قند زمانی تلخ شد که ناملایمات واگذاری ها به سراغش آمد، واگذاری هایی که در طی سالهای ۱۳۷۳ به کارخانه قند مرودشت، ۱۳۸۱ به بخش خصوصی و در سال ۱۳۹۵ به بانک تجارت واگذار شد، اما در پشت پرده آخرین واگذاری نا گفته هایی بسیار است.

کارخانه قند یاسوج که از دی ماه سال ۹۵، به دلیل برخی مشکلات به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شد که در نتیجه آن کارخانه تعطیل شد و کارگران آن بیکار شدند.

یکی از کارگران کارخانه قند یاسوج به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وقتی کارخانه با تبانی به بخش خصوصی واگذار شد بعد از گذشت ۱۷ روز از تحویل رسمی ،کلیه کارکنان اخراج شدند.

او افزود: در کارخانه قند به صورت مستقیم ۳۰۰ نفر و غیر مستقیم ده هزار نفر مشغول به کار بودند و از این طریق نان آور سفره های خود بودند.

او در ادامه  بیان کرد: یکی از همکاران ما که در این کارخانه مشغول بود پس از اخراج، سکته کرد و دیگری چون بیکار شده بود به ماهی گیری روی آورده که متاسفانه حین بازگشت از کارش به همراه خانواده تصادف و جان باخت.

کارگر دیگری در ادامه یادآور شد: از سن ۲۵ سالگی تا ۵۰ سالگی در کارخانه قند کار می کردم اما وقتی از کار بیکار شدیم به مدت پنج سال بدون دریافت ناچیز ترین مبلغ حقوقی و حتی دفترچه بیمه زندگی را سپری می کردیم .

او همچنان در خصوص محصولات کارخانه بیان کرد: کالای تولیدی این کارخانه به دلیل وجود تجهیزات خوب و نیروی کار ماهر از مرغوبیت و بازار خوبی برای فروش برخوردار بود ، موقعیت مکانی و جغرافیایی و فاصله کم با مواد اولیه امتیاز ویژه ای برای کارخانه محسوب می شد.

او تاکید کرد: فراتر از بحث واگذاری کارخانه مساله زمین های کارخانه است که چشم طمع مالکان به تغییر کاربری زمین ها را هدف اصلی واگذاری می دانستند.

دیگری در صحبتهایش از قیمت گذاری غیر واقعی تا درآمد های سالیانه حداقل ۲/۵ میلیارد تومانی اجاره منازل سازمانی می گوید، خانه هایی که ساکنانش را پس از تعطیلی کارخانه بیرون کردند.

در حال حاضر حدود ۳۰۰ کارگر قراردادی شاغل در این کارخانه که هم‌اکنون بیکار هستند، در تمام این سال‌ها، منتظر و امیدوار به ازسرگیری فعالیت کارخانه بوده‌ اند.

اما ماجرا به این جا ختم نمی شود پس از کش و قوس های فراوان پرونده واگذاری در مجمع قضایی استان و کشور به جریان می افتد.

رئیس دستگاه قضا در سفر یک روزه به کهگیلویه و بویراحمد از کارخانه قند یاسوج بازدید کرد و گفت این کارخانه یک مرکز تولیدی برای استان و کشور بوده و نباید تعطیلی آن طول می‌کشید، طی این بازدید از متولیان امر خواست هرچه سریعتر نسبت به راه اندازی کارخانه اقدام کنند.

او با بیان اینکه پنج سال تعطیلی این کارخانه قابل توجیه نیست، اظهار داشت: واگذاری این کارخانه با همت شما کارگران، مسئولین و استاندار ابطال شده و کارخانه به چرخه تولید بازخواهد گشت.

 رئیسی با بیان اینکه این کارخانه ظرفیت تولید اولیه ۱۰۰۰ تن در سال را دارد گفت: این کارخانه فرصتی برای ایجاد اشتغال هزار نفر قابلیت دارد.

او با بیان اینکه این چرخ تولید به ناحق تعطیل شده و ۴۲ هکتار از بهترین زمین‌های شهر یاسوج  از چرخه خارج شده است، خاطرنشان کرد: این کارخانه به هیچ عنوان مجاز به تعطیلی نبوده و به حول و قوه  الهی و اقدامات دستگاه قضائی و متولیان این کارخانه در مدت کوتاهی چرخ آن به حرکت درمی‌آید.

او افزود: استفاده از ظرفیت انسان‌های دارای علم و متخصص و جوانان سبب می‌شود که این کارخانه از تعطیلی نجات یابد و ما هرگز اجازه نخواهیم داد، این ظرفیت مهم تعطیل شود چرا که این کارخانه یک ثروت ملی است.

اما حالا با وعده متولیان برای راه اندازی کارخانه قند،کشاورزان هم استانی اعلام آمادگی کردند و کمر همت بستند برای کشت مجدد چغندر با کیفیت چرا که کشت این محصول درآمد خوبی را در پی دارد.

در پایان برای  پیگیری چرایی و علت اصلی تعطیلی کارخانه قند به بانک تجارت به عنوان سهامدار اصلی کارخانه مراجعه کردیم ولی پاسخی از سوی مسئولین مربوطه دریافت نکردیم.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/24439