printlogo


گزارشی از پیک پنجم کرونا در قم؛
شتاب کرونا در قم ؛درخواست محدودیت یک هفته ای/تخت های اورژانس پُر شد
شتاب کرونا در قم ؛درخواست محدودیت یک هفته ای/تخت های اورژانس پُر شد
کد خبر: 27951
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نسبت به گسترش شیوع کرونا در موج پنجم در سایه عادی انگاری هشدار داد و گفت: تخت های اورژانسی استان قم پر شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، این روزها کرونا با شکل و شمایل جدید خود بی محابا می‌تازد و هر روز تعداد مبتلایان، بستری شدگان و به دنبال آن جانباختگان روندی افزایشی به خود گرفته است.
شرایط کرونایی در غالب نقاط کشور نیز مطلوب نیست و رنگ کرونایی کشور قرمز مایل به سیاهی می رود که علت اصلی این موضوع را کارشناسان عادی انگاری مردم و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در مقابل گونه جدید ویروس کرونا که سرایت پذیری بیشتری دارد می دانند.
البته از این مسئله استان قم هم مستثنا نیست و امروز در استان هم وضعیت مبتلایان و بستری های کرونایی بسیار زیاد است و روزهاست که تعداد فوتی های کرونایی در استان بیش از ده نفر است. که از همین رو طبق اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در حال حاضر بیش از800نفردر بیمارستان ها بستری هستند که حال 150بیمار بدحال است.

مهمترین راه شکستن زنجیره بیماری کرونا واکسیناسیون است/تخت های اورژانس پُر است
این در حالی است که دکتر قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در نشست ستاد مقابله با کرونا از  عادی انگاری در جامعه به شدت هشدار داد و گفت: تخت های اورژانسی استان در بیشتر موارد پُر شده است.
وی محدودیت کامل یک هفته ای را ضروری دانست و گفت: بیماران فامیلی، خانوادگی و اداری در این موج بیشتر است که نیازمند محدودیت جدی حداقل یک هفته ای در کشور وجود دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به تزریق 150 هزار دوز واکسن از ابتدای اجرای طرح تاکنون بر تسریع در روند واکسیناسیون تاکید کرد و گفت: تاکنون با وجود تاکید مسئولان بهداشت 40 درصد از افراد بالای 60سال واکسن نزده اند.
وی مهمترین راه شکستن زنجیره بیماری کرونا را واکسیناسیون خواند وگفت: بر اساس بررسی صورت گرفته هیچ کدام از فوت شدگان وبیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه واکسن نزده بودند.

شهروندان ویروس کرونا را جدی بگیرند
همچنین سرمست استاندار قم هم برگزاری هرگونه تجمع را برخلاف دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا خواند وگفت: تمامی تجمعات باید در قالب هماهنمگی با مرکز بهداشت وستاد مقابله با کرونا انجام شود.
وی از شهروندان خواست با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و دوری از عادی انگاری گروه درمان استان را در کنترل موج پنجم بیماری یاری کنند.

احداث بیمارستان صحرایی در قم احساس می شود
از طرفی در روزهای گذشته بود که دکتر شریفی پور به ایجاد بیمارستان صحرایی در صورت ادامه روند فعلی اشاره کردند از همین رو دکتر احسان شریفی پور رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مبارزه با کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: روند اشغال تخت در این پیک از بیماری، از پیک‌های دوم تا چهارم بزرگتر است و با این روند، در کمتر از یک هفته، از هزار بیمار بستری فراتر خواهیم رفت.
وی ادامه داد: این حجم از بستری بیمار، بیشتر از ظرفیت‌های فعلی استان است و باید همشهریان عزیز در راستای دستورالعمل های بهداشتی نهایت دقت را داشته باشند.
شریفی پور ابزار داشت: با این وضعیت، نیاز به برپایی بیمارستان صحرایی احساس می‌شود پس لازم است در سطح استان پیش‌بینی‌های لازم به عمل آید و این درحالی است که هم اکنون با کمبود کادر درمان مواجه هستیم.

همه دستگاه در کنار وزارت بهداشت به کنترل بیماری کمک کنند
از همین رو حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:  وضعیت موجود نشان دهنده گسترش اپیدمی به خصوص واریانت دلتا در بسیاری از استان‌های کشور است و باید اقدامات تشدید شود؛ به ویژه تیراژ و تولید واکسن در کشور بالا رفته و همانطور که ما در سیستان و بلوچستان در یک‌ماهه گذشته تجربه کردیم، می‌توان با همکاری و مشارکت جمعی سازمانها، آموزش مردم و استفاده از همه ظرفیت‌های بالقوه که وجود دارد، این پیک را هم کنترل کرد.
وی ادامه داد: البته طبیعی است بسیاری از اقدامات باید متناسب با شرایط بومی استان و شهر انجام شود؛ علی رغم اینکه سرفصل‌های اساسی و اصلی پیشگیری و کنترل اپیدمی می‌تواند در کل کشور مشترک باشد، اما با وجود اینها، این اقدامات و تصمیمات باید با ساز و کارهای مناسب در هر محل و منطقه  بومی سازی شده و  اجرا شود تا ما شاهد بهترین و مناسب‌ترین تاثیر در این مداخلات باشیم.
 رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: موضوع مهمی که وجود دارد، این است که در حال حاضر کنترل اپیدمی فقط توسط وزارت بهداشت ناممکن بوده و لازم است تمام سازمانها، بخش خصوصی و نهادهای مردمی و به خصوص سازمان‌های دولتی که از منابع عمومی بودجه دریافت می‌کنند، فعالانه وارد این عرصه شوند و در کنار وزارت بهداشت قرار گیرند تا بتوانیم با هم افزایی و ظرفیت موجود بار ناشی از اپیدمی را به حداقل ممکن است برسانیم.

افزایش مبتلایان به کرونا در کشور را بارها و بارها کارشناسان بهداشت هشدار داده اند، البته این مسئله به کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و برخی اقدامات دیگر از سوی دولت برمی گردد. اما در هر حال امروز کشور وارد این پیک سنگین شده است که همه باهم باید برای خروج از این پیک با کمترین تلفات همکار کنیم و مهمترین حلقه این زنجیر مردم می باشند که می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون کمک کنند.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/27951