printlogo


اظهارات جالب نمکی در روزهای آخر ریاستش در وزارت بهداشت؛
جهش‌های آینده ویروس کرونا، کارایی واکسن‌ها را زیر سؤال خواهد برد! / واکسیناسیون صددرصدی هم ایمنی کامل نمی‌دهد
جهش‌های آینده ویروس کرونا، کارایی واکسن‌ها را زیر سؤال خواهد برد! / واکسیناسیون صددرصدی هم ایمنی کامل نمی‌دهد
کد خبر: 28226
اظهارات جالب نمکی در روزهای آخر مدیریت بر وزارت بهداشت این روزها پایانی ندارد به طوری که اظهاراتش در قم بازهم کارایی واکسن‌ها را با تردید مواجه کرد درحالی‌که بسیاری از کشورها با واکسیناسیون سراسری روزهای خوبی را سپری می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  سعید نمکی وزیر بهداشت دولت دوازدهم که روزهایی پایانی خودش را در این وزارتخانه سپری می‌کند، عصر دیروز در سفری اعلام نشده به قم سفر کرد.
وی که به‌منظور بررسی وضعیت بیماری کرونا به قم سفرکرده بود، طی سخنانی در ستاد استانی مبارزه با کرونا اظهار داشت: ویروس کرونا در آینده جهش‌های متعددی خواهد داشت و احتمالاً ویروس‌های آینده واکسن را هم زیر سؤال خواهد برد.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون صددرصدی هم نمی‌تواند باعث ایمنی کامل جامعه شود افزود: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تنها راه مبارزه با ویروس کروناست.

نمکی از خیزهای بیشتر کرونا در آینده خبر داد و گفت: نمی‌توان مردم را در به‌وجودآمدن خیزها و پیک‌های کرونا مقصر دانست چرا که در تعطیلی‌های قبلی همچنان مترو، رستوران‌ها و دیگر کارخانه‌های تولید بیماری فعالیت می‌کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: نظام بهداشت و درمان متولی اقتصاد کشور و تأمین بسته‌های حمایتی نبوده و نیست اما این بخش‌ها جور و زحمت بی‌شماری برای ما به همراه داشته‌اند.

وی ضمن اشاره به شیوه مدیریت بیماری در سطح کشور گفت: تنها در روزهای نخست به حرف ما گوش می‌دادند اما در ادامه فقط ما یک رای در ستاد ملی مقابله با کرونا داشتیم درصورتی‌که در هیچ جای دنیا چنین وضعی نبوده است.

نمکی با بیان اینکه بگو مگوها مشکلی را حل نمی‌کند خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها با همکاری و همدلی تمامی نهادها و دستگاه‌ها می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه به تحریم‌های ظالمانه رژیم آمریکا در حوزه سلامت و درمان پرداخت و گفت: با وجود ادعای دروغ مقامات رژیم آمریکا، تحریم‌ها مانع بزرگی برای تهیه و تأمین دارو و تجهیزات کشور ایجاد کرده است.

وی همچنین از احتمال وجود خیز جدید بیماری خبر داد و گفت: ما هنوز به قله و پیک بیماری نرسیده‌ایم و احتمال دارد با عادی انگاری، بیماری رشد و شدت بی بیشتری پیدا کند.

وی همچنین افزایش ظرفیت بهداشت و درمان کشور در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت تخت‌های ویژه بستری در کشور دوبرابر افزایش داشته و یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اکسیژن ساز نیز به مراکز درمانی فرستاده شده است.

نمکی همچنین به درخواست روزهای گذشته مبنی بر تعطیلی کشور به مدت دوهفته اشاره کرد و گفت: دلهره از فروپاشی نظام سلامت و همچنین خستگی کادر درمان عامل اصلی نگارش انتشار این نامه بود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پایان وقوع ناآرامی‌ها و مهاجرت احتمالی شهروندان افغانستانی را یکی از تهدیدها برای اوج‌گیری دوباره کرونا دانست و گفت: باتوجه‌به اینکه قم مقصد بسیاری از این مهاجران خواهد بود احتمال دارد با ورود این مهاجران به این استان و عدم رعایت دقیق شیوه‌نامه‌ها توسط آنها، شاهد اوج‌گیری مجدد بیماری باشیم.

نظر تخصصی کارشناسان حوزه سلامت مبنای تصمیم‌گیری مسئولان استان قم است



بهرام سرمست استاندار قم نیز در ین جلسه ضمن قدردانی از تلاش‌های وزارت بهداشت و همراهی دانشگاه علوم پزشکی قم در مدیریت وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی اظهار داشت: قم اولین استانی بود که ابتلای ویروس در آن کشف شد و از همان ابتدا، زیرساخت‌های درمانی و بهداشتی موردتوجه قرار گرفت. 
استاندار قم افزود: در این مدت ۴۵۰ تحت بیمارستانی به ظرفیت بهداشت و درمان قم اضافه شده و دستور پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان معوقات کادر درمان در آغازین روزهای شیوع کرونا صادر شد. 
وی تصریح کرد: سیاست ما در مدیریت کرونای قم بر مبنای تصمیم‌گیری‌ها بر اساس نظر تخصصی حوزه سلامت است و همواره آن را یک اصل مهم می‌دانیم.
سرمست بیان کرد: با همه ویژگی‌های استان قم، توانستیم این اساس و معیار در تصمیم‌گیری‌ها را لحاظ کنیم و ملاحظه هیچ حاشیه‌ای را به‌غیراز سلامت مردم و پایداری نظام سلامت در نظر نگرفتیم. 
وی خاطرنشان کرد: دومین مبنا که در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها وجود داشته، استفاده از ظرفیت‌های آشکار و پنهان در استان و نظرات علما و مراجع و نیز کمک‌های خیرین در پشتیبانی از جبهه سلامت و گروه‌های جهادی بوده است. 
استاندار قم با بیان اینکه تاکنون جلسه‌ای نبوده که در جهت مقابله با کرونا اعلام نیاز شود و دستگاه‌های اجرایی نسبت به آن بی‌توجه باشند تصریح کرد: در این راستا اعتبارات استانی و پیگیری‌ها همه بر این مبنا بوده که ما پشتیبان نظام سلامت باشیم. 
وی با اشاره به اهتمام جدی همه دستگاه‌های اجرایی در راستای حمایت از تصمیمات ستاد ملی و استانی کرونا گفت: این هماهنگی و همدلی پشتیبان کادر پزشکی بوده و جلسات به طور مستمر برگزار شده‌اند.
وی با اشاره به برگزاری 100 جلسه ستاد استانی کرونا به ریاست استاندار خاطرنشان کرد: در مجموع 273 جلسه با حضور معاونین و استاندار در قم مدیریت شد. 
وی تصریح کرد: در مورد واکسیناسیون اراده شد تا عقب‌افتادگی استان را تسریع کنیم، در این باره جلسه‌ای با حضور خیرین تشکیل شد و نیازها برای راه‌اندازی مراکز واکسیناسیون اعلام شد که در این راستا 21 مرکز آماده ارائه خدمات است و تا 30 مرکز نیز امکان ارائه خدمات وجود دارد. 
استاندار قم بیان کرد: بزرگ‌ترین مرکز نمایشگاهی استان نیز برای واکسیناسیون در دستور کار قرار گرفت و با وجود انعقاد قرارداد با شرکت‌ها قرار است در اختیار واکسیناسیون قرار بگیرد. 
وی عنوان کرد: عزم و اراده خوبی در سطح استان شکل‌گرفته و اعمال محدودیت‌ها و طرح‌های مختلف موردتوجه است و بعضاً محدودیت‌ها در استان قم با این مختصات، موجب شده در استان‌های دیگر اعمال این محدودیت‌ها به‌راحتی پذیرفته شود. 
سرمست تصریح کرد: طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی، 75 درصد از برون‌سپاری در بهداشت قم صورت‌گرفته و می‌طلبد عنایت و حمایت بیشتری به این بخش شود تا نیروهای حوزه بهداشت دلسرد نشوند، همچنین کادر پرستاری نیاز به حمایت و انگیزش بیشتری دارد. 
وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه ۱۲۵۰ تخت در استان بستری داشتیم، با پیگیری و مدیریت توانستیم تقاضای 200 تخت سیار تنفسی را موردتوجه قرار دهیم، در مورد تأمین اکسیژن نیز در جهت جلوگیری از بروز مشکلات، با استان مرکزی پیگیری‌هایی صورت گرفت تا در دریافت اکسیژن، خلأها جبران شود. 
استاندار قم اظهار داشت: در مورد تعطیلی‌ها نیز هماهنگی خوبی صورت گرفت، هرچند برای باوریم که به‌جای کنترل ترددها باید به کنترل تجمعات توجه داشت، اما وقتی دستگاه تخصصی یک نظری را ابراز می‌کند خود را ملزم به رعایت آن می‌دانیم. 
وی گفت: در مورد طرح شهید سلیمانی نیز هماهنگی‌هایی شد که بی‌نظیر بود و کمک‌های بسیج و خیرین، این طرح را پیش برد، باتوجه‌به اهمیت حوزه نظارتی انتظار می‌رود در تأمین نیروی انسانی مرکز بهداشت تمهیداتی اندیشیده شود. 
وی تصریح کرد: کاهش سن واکسیناسیون نیز یکی از مطالبات است، هرچند تاکید داریم تزریق واکسن طبق سند ملی باشد اما در برخی از استان‌ها نیاز به بازنگری دارد و گروه‌های خاص از جمله رانندگان تاکسی و نسل مولد و نیروی فعال در تولید باید در اولویت باشند. 
استاندار قم در مورد محدودیت‌های این چند روز عنوان کرد: اصناف همراهی خوبی دارند، درحالی‌که بیش از 60 درصد اقتصاد قم در مدار خدمات می‌چرخد و بسیاری از صنوف درآمدی نداشتند. 

اجازه ندادیم حتی یک بیمار پشت درب بیمارستان بماند

دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه اظهار داشت: پیک سختی داریم اما به لطف خداوند و همدلی‌ها در راستای مقابله با ویروس تلاش و اجازه ندادیم حتی یک بیمار پشت درب بیمارستان‌ها بماند.

وی ادامه داد: هر شب جلسات فرماندهی مقابله با کرونا برگزار می‌کنیم و تا حداقل ۴۰ تا ۵۰ تخت خالی نداشته باشیم، شب نمی‌خوابیم.

قدیر افزود: همه بیمارستان‌های قم را درگیر کرده‌ایم و بین ۹۲۰ تا ۹۴۰ بیمار بستری و هزار ۳۰۰ بیمار بستری موقت داریم.

وی ابراز داشت: تاکنون ۳۰۵ هزار دوز واکسن در قم تزریق شده است و روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزار دوز تزریق می‌کنیم.




انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28226