printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
حذف روبیکا و ذره‌بین از گوگل‌پلی جلوه‌ای تازه از استعمار فضای مجازی / ساماندهی فضای مجازی نیاز حیاتی جامعه
حذف روبیکا و ذره‌بین از گوگل‌پلی جلوه‌ای تازه از استعمار فضای مجازی / ساماندهی فضای مجازی نیاز حیاتی جامعه
کد خبر: 28265
حذف روبیکا و ذره‌بین جلوه‌ای تازه از استعمار فضای مجازی را به نمایش گذاشت و بار دیگر ضرورت ساماندهی فضای مجازی را نمایان کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، استعمار مجازی شاید بهترین واژه‌ای است که می‌توان برای فضای کنونی مجازی در کشورمان به کاربرد.
در واقع برخلاف بسیاری از کشورها مانند چین، روسیه، ژاپن و ... که همه سازو کارهای مشخصی برای فضای مجازی در نظر گرفته‌اند در کشورمان به صورت کامل فضای مجازی در اختیار بیگانگان قرار دارد.
به عبارت ساده‌تر تمامی اطلاعات و داده‌های میلیون‌ها ایرانی‌ها در اختیار بیگانگان قرار دارد و هر کاری که دلشان بخواهد با کاربران ایرانی انجام می دهد.
در جدیدترین فروشگاه گوگل‌پلی که پیش‌تر نیز سابقه دستبردش به حریم شخصی کاربران با حذف برخی نرم‌افزارها از گوشی ایرانی‌ها حاشیه‌ساز شده بود، این بار روبیکا و ذره‌بین را از دسترس برای دانلود خارج کرد.
در این میان تعدادی از نمایندگان مجلس ضمن محکوم‌کردن این اقدام بر ضرورت ساماندهی فضا مجازی تاکید کردند.

تیک دشمن در فضای مجازی استعمار و انزوا است

علی‌اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام اخیر گوگل‌پلی در حذف معاندانه اپلیکیشن های روبیکا و ذره بین گفت: فروشگاه گوگل‌پلی که پیشتر نیز در حذف نرم‌افزارها از گوشی‌های ایرانی حاشیه‌ساز شده بود این بار نیز در اقدام اخیر وجهه استعمارگرایانه خود را بار دیگر به دنیا ثابت کرد.

وی در ادامه افزود: ما باید باورداشته باشیم فضای مجازی ما توسط اشغالگران حکمرانی می‌شود و آنها هستند که تصمیم می‌گیرند در این فضا باید چگونه رفتار کنیم.

این عضو خانه ملت با اشاره به هدف‌گذاری طرح صیانت از حقوق ملت ایران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در طرح صیانت که باهدف احقاق حق و به رسمیت شناختن حقوق ملت ایران در فضای مجازی در حال پیگیری بود که متأسفانه عده‌ای در داخل کشور همسو با معاندین که نقش سربازان آنها را ایفا می کردند به دنبال آن بودند که اصل اشغالگری  در این فضا همچنان ادامه داشته باشد و با دروغ ملت را فریب دادند.

علیزاده همچنین اذعان کرد: دشمن در حال رصد فضای مجازی است و به‌مجرد آنکه این دو پلتفرم در حال گسترش جایگاه خود در بین مردم بودند اقدام به حذف آنها شد و این اوج استعمارگری آنها را نشان می دهد ودر حال حاضر این دو پلتفرم برای احقاق حق خود به هیچ کجای دنیا نمی‌توانند اعتراض کنند.


استعمار مجازی ناشی از بی توجهی به خودکفایی در حوزه شبکه های مجازی است



محمدحسن آصفری دیگر نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اقدام اخیر گوگل‌پلی در حذف آپ‌های ایرانی اظهار داشت:  زمانی که زیرساخت‌های لازم در فضای مجازی فراهم نشود و همواره خود را وابسته به شرکت‌ها و قدرت‌های بزرگ دنیا بدانیم، مطمئناً باید منتظر چنین مشکلاتی باشیم.

وی افزود: اگر واقعاً در دولت سیزدهم به زیرساخت‌های فضای مجازی توجه نکنیم و نتوانیم خود را در این حوزه تقویت کنیم و به خودکفایی لازم برسیم، در آینده مشکلات جدی‌تری را شاهد خواهیم بود. برای مثال اخیراً فضای مجازی مربوط به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری‌ها با مشکلاتی مواجه شده بود که به نظر می‌رسد توسط خارجی‌ها هک شده بود که باعث مشکلاتی برای این دو حوزه شده بود تا جایی که مردم برای تهیه بلیت قطار هم با مشکلاتی روبه‌رو بودند.

وی تصریح کرد: ایران حتی در موضوع رسانه‌های تصویری خارج از مرز خود هم با مشکلاتی مواجه است تا جایی که امروزه در حال استفاده از ماهواره‌های اجاره‌ای برای انتقال محتوای رسانه‌ای خود به خارج از مرزها هستیم ولی اگر خودمان زیرساخت لازم برای این منظور را داشتیم از بروز مشکلات احتمالی ناشی از عدم همکاری این ماهواره‌های اجاره‌ای در آینده پیشگیری می‌شد.

آصفری ادامه داد: چنین مشکلاتی به دلیل بی‌توجهی‌ها در خودکفایی در حوزه اینترنت و فضای مجازی است، لذا بایستی وزارت ارتباطات برای این موضوع برنامه داشته باشد و با ایجاد پلتفرم‌های داخلی بتوانیم از بروز چنین مشکلاتی در آینده جلوگیری کنیم.

هشدارهایی که جدی گرفته نشد


در طی سال‌های اخیر بارها کارشناسان فضای مجازی بر ضرورت ساماندهی فضای مجازی تاکید کردند اما گوش شنوایی در کار نبود.
از همین رو سید مرتضی اسماعیلی طبا استاد دانشگاه و رسانه و دبیر انجمن سواد رسانه‌ای استان قم نیز در گفتگو با خبرنگار ما بر ضرورت ساماندهی فضای تاکید کرد و گفت: اسماعیلی طبا ادامه داد: ۷۰ میلیون کاربر اینترنت در ایران فعالیت می‌کنند و کاربران بسیاری در تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و دوسوم پهنای باند اینترنت کشور در اختیار این موارد است. امروز هر چیزی که نیاز مخاطبان را برآورده کند، مخاطبان به آن سمت می‌روند.
وی ساماندهی فضای مجازی را مهم برشمرد و افزود: فضای مجازی سه نیاز آموزشی، اطلاع‌رسانی و سرگرمی مخاطبان را برآورده می‌کند اما درعین‌حال باید روش‌های استفاده‌ای مطلوب از آن‌ها را نیز یاد گرفت.
اسماعیلی طبا با اشاره به قوانین فضای مجازی گفت: قوانین فضای مجازی به‌روز نشده و هنوز از قوانین قدیم استفاده می‌شود که باید قوه مقننه در این راستا هم فعالیت و کمک کند تا مدیریت این فضا بهتر شود.
در سال‌های اخیر به دلیل تفکر غلطی که بر مدیران وزارت ارتباطات حاکم بوده است، پیام‌رسان‌های خارجی بدون آنکه تعهدی برای حفظ منافع و اطلاعات کاربران ایرانی بدهند و حتی بدون آنکه مالیات و عوارضی برای حضور در کشور پرداخت کنند، مورد حمایت گسترده این وزارتخانه قرارگرفته‌اند و در همین حال و به دلیل عدم اعتقاد به شعار "ما می‌توانیم"، پیام‌رسان‌های داخلی در معرض کمبودهای زیرساختی و بودجه‌ای و پهنای باند لازم هستند.
وی تأکید کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید گفت تصمیم‌گیران دولتی به نیات سودجویانه و مغرضانه پیام‌رسان‌های خارجی باور ندارند. همین سیاست غلط باعث روی‌آوری مردم به فیلترشکن‌ها و پوسته‌های پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام روی بیاورند و حوادثی نظیر نشت اطلاعات کاربران در تلگرام به وجود بیاید.
به‌هرحال قانونمندکردن فضای مجازی و ملزم کردن پلتفرم‌های خارجی برای رعایت قوانین کشورمان حداقل کاری است که انتظار می‌رود مسئولان کشور انجام بدهند.



انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28265