printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
قم جزء ۵ استان برتر کشور در تولید طیور/ ترویج کشت محصولات گلخانه‌ای در قم
قم جزء ۵ استان برتر کشور در تولید طیور/ ترویج کشت محصولات گلخانه‌ای در قم
کد خبر: 28291
یکی از دغدغه‌های فعالان محیط زیست تولید محصولات کشاورزی آب بر در قم است به همین منظور ترویج کشت محصولات گلخانه‌ای در قم یکی از اهداف بخش کشاورزی در قم است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، قم یکی از کویری‌ترین استان‌های در مرکز کشور است استان قم در نواحی خشک ونیمه‌خشک کشور واقع شده است و از نظر میانگین بارندگی سالانه 150 میلی متر با کمبود آب مواجه است، به طوری که بخش عمده ای از نیازهای آبی آن از مناطق مجاور قم تامین می شود.

درواقع کمبود منابع آبی، کیفیت نامناسب آب و بهره برداری بی رویه از آب ها و از سوی دیگر روند روبه رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای مصرف آب در شهر قم باعث محدودیت منابع آب در استان شده است.

کاهش بارش در سال های اخیر در استان قم، خشکسالی های مکرر و متناوب مشکلاتی در زندگی مردم استان پدید آورده اند.

به همین خاطر یکی از دغدغه های فعالان محیط زیست تولید محصولات کشاورزی آب بر در قم است و بارها در این خصوص هشدار داده اند که کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی در کشت خود از محصولات سازگار با اقلیم این استان استفاده کنند.

می توان با افزایش بهره وری و کاشت محصولات سازگار با اقلیم قم، ضمن صرفه جویی در مصرف آب، ارزش افزوده لازم برای بخش کشاورزی ایجاد شود، استان قم در کم آبی جزو استان های مشکل دار است و گفته می شود حداقل 10 تا 15 سال دیگر دچار روند خشکسالی می شود که باید این مسئله را در سال‌های پیش رو مدیریت کنیم.

بخش اعظمی از کشاورزی قم به صورت سنتی انجام می شود که آسیب جدی به منابع زیر زمینی آبی در قم وارد می کند به همین منظور کارشناسان محیط زیست مسئله آموزش کشاوزان در خصوص  کشاورزی مدرن و اجرای آبیاری های قطره و تولید محصولات غیر آب بر را مورد تأکید قرار می دهند.

در این زمینه فرهاد عباسی رنجبر سرپرست مرکز علمی کاربردی کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار داشت: دانشگاه علمی کاربردی کشاورزی وابسته به جهاد کشاورزی قم از سال ۹۸ شروع به فعالیت کرده و در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می پذیرد.

وی گفت : ۱۲ هزار بهره بردار کشاورزی در قم وجود دارد که ۹۵ درصد آن‌ها کم سواد و بی سواد هستند با این حال استان قم در تولید طیور جزوه 5 استان برتر کشور می‌باشد 500 واحد بهره برداری طیور در استان قم فعالیت دارند. هدف اصلی دانشگاه جهاد کشاورزی استان قم آموزش افراد شاغل در این زمینه می باشد ۵۰ درصد از افراد پذیرش شده شاغل در بخش کشاورزی هستند و ۵۰ درصد دیگر علاقه مند به فعالیت در بخش کشاورزی هستند.

  عباسی رنجبر خاطرنشان کرد: پذیرش در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشجوی خانم و آقا از طریق کنکور سراسری انجام می شود و اکنون 200 دانشجو در دو مقطع کاردانی و کارشناسی در حال تحصیل هستند.

سرپرست مرکز علمی کاربردی کشاورزی استان قم ادامه داد: در مقطع کاردانی بهداشتیاری دامپزشکی تولید و فرآوری پسته گل و گیاهان زینتی گیاهان دارویی و معطر پرورش صنعتی طیور پرورش آبزیان زینتی مکانیک ماشین های زراعتی و باغی و در مقطع کارشناسی بهداشت مواد غذایی با منشأ دامی تولیدات گلخانه ای پرورش صنعتی طیور گیاهان دارویی و معطر، دانشجویان در حال تحصیل هستند

وی گفت: تکثیر بذر از مشکلات بخش کشاورزی در این روزها است به همین دلیل شیوه نوین برای تکثیر بذر باید در بخش‌های آموزشی مورد توجه قرار گیرد تمام امکانات استان را با هماهنگی های به خدمت گرفته و در اختیار دانشجویان قرار می دهیم و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که در استان قم کشت محصولات آب بر همواره مورد انتقاد فعالان محیط زیست بوده است آیا راهکار و برنامه ای در این زمینه برای تولید و ارائه پروژه های غیر آب بر کشاورزی در نظر دارید ؟گفت: تولیدات گلخانه ای هدف اصلی فعالیت‌های جهاد کشاورزی است یکی از ویژگی‌های تولیدات گلخانه‌ای این است که می توان همه محصولات کشاورزی را در گلخانه پرورش داد که به این صورت محصولات برای رشد به آب زیادی احتیاج نخواهند داشت.

عباسی رنجبر ادامه داد: هدف اصلی ما ترویج کشت محصولات گلخانه‌ای در مناطق کویری و نیمه کویری مانند استان قم است همچنین آبیاری قطره ای یکی دیگر از روش های کاهش استفاده از آب در بخش کشاورزی است.

بر اساس تعهدات سازمان جهاد کشاورزی چهار هزار و 300 هکتار از مزارع و باغ های استان به وسیله آبیاری تحت فشار تغذیه شد و این میزان از سال 92 تاکنون به رقم هشت هزار هکتار می رسد. استان قم با مجموع کشت 105 هزار هکتار شامل 63 هزار هکتار کشت سبز، 20 هزار هکتار باغ و 43 هزار هکتار زراعت، در بخش باغ ها 175 میلیون متر مکعب و در بخش زراعت 170 میلیون متر مکعب، نیاز خالص آبی دارد.

انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28291