printlogo


مصاحبه قم فردا با یکی از بازی سازان مطرح کشور:
تغییر سبک زندگی در بیشتر بازی ها وجود دارد/استفاده از قالب های مختلف بازی برای ترویج سبک زندگی اسلامی
تغییر سبک زندگی در بیشتر بازی ها وجود دارد/استفاده از قالب های مختلف بازی برای ترویج سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 28330
حجت‌الاسلام بنیسی با اشاره به اینکه تغییر سبک زندگی در بیشتر بازی ها وجود دارد و در برخی با هدف است، گفت: ما می توانیم از قالب های مختلف و سبک های مختلف بازی برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی استفاده کنیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نقش فرهنگ در آینده هر جامعه‌ای مهم و تعیین کننده است و پیشرفت و تعالی آن جامعه به‌طور مستقیم به آن بستگی دارد؛ ازاین‌رو هر کشوری که در حوزه فرهنگ‌سازی منفعل باشد، در کنترل و نظام‌سازی دچار اختلال می‌شود و چون وجود فرهنگ ذاتی انسان است، جامعه بدون فرهنگ قابل تصور نیست بنابراین چنین جامعه‌ای مجبور به پذیرش فرهنگ دیگر کشورها خواهد شد.
در نقطه مقابل این جوامع، کشورهای استعمارگر قرار دارند که نه تنها برنامه‌ریزی دقیقی برای فرهنگ جامعه خود داشته؛ بلکه فرهنگ دولت و ملت کشورهای دیگر را مهندسی می‌کنند تا بتوانند طبق سلیقه، عقاید و برنامه‌های خود، تفکر آن کشور را پرورش دهند؛ از این‌رو آینده کشورهایی با فرهنگ وارداتی را کشورهای استعمارگر مشخص می‌کنند.
کشورهایی که به فرهنگ‌سازی اهمیت می‌دهند برای نیل به اهداف و برنامه‌های خود از ابزار گوناگونی بهره ‌می‌برند؛ رسانه به‌عنوان یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگ‌سازی در دنیا شناخته می‌شود که نقش تعیین کننده‌ای در شکل‌گیری تفکر یک جامعه ایفا می‌کند.
هرچند استفاده از رسانه با اهداف متفاوتی همچون سرگرمی و تفریح، آگاهی و دانستن از جهان هستی و ارتباط اجتماعی صورت می‌گیرد؛ اما تضمینی برای مصون ماندن از اثرگذاری آن بر روی تفکر افراد خصوصا افراد نابالغ وجود ندارد.
برنامه‌ریزی برای کودکان و نوجوانان به صرفه‌ترین فرهنگ‌سازی محسوب ‌می‌شود؛ چراکه قالب فکری آنها شکل نگرفته و با برنامه‌ریزی برای این دسته می‌توان علاوه بر شکل‌گیری صحیح تفکر آنها، استعدادهای آنها را نیز شکوفا کرد.
بازی‌های رایانه‌ای یکی از جذاب‌ترین ابزارهای رسانه محسوب می‌شود که نقش مهمی در شکل‌گیری و تکامل افکار نوجوانان و کودکان ایفا می‌کند؛ به همین دلیل داشتن چشم‌اندازی منسجم در این زمینه لازم و ضروری است و بزرگترین وظیفه در این زمینه بر دوش دولت و نخبگان جامعه است.


پس همان طور که گفته شد می‌توان از این تکنولوژی در جهت آموزش و انتقال ارزش‌ها در بین نسل جوان و نوجوان استفاده کرد ازهمین رو با حجت‌الاسلام حبیب داستانی بنیسی، بازی‌ساز و «مدیرعامل شرکت رسانه‌گستر بِنیسی» که خود در این عرصه فعال است گفتگویی راانجام دادیم.

تغییر سبک زندگی در بیشتر بازی ها وجود دارد
قم فردا: کمپانی های بازی سازی غربی چگونه از طریق بازی در حال تغییر سبک زندگی و ترویج سبک زندگی غربی هستند؟
تغییر سبک زندگی معقوله ای است که در بیشتر بازی های دیجیتالی اعم از رایانه ای(ویندوزی) و اندرویدی وجود دارد.
این طور نیست که ما بگوئیم یک ژانر به نام سبک زندگی داریم و این ژانر تعدادی بازی است. مثلا بازی «سیمز» درحال تغییر سبک زندگی است.
واقعیت این است که اگر ما یک نگاه عالمانه تری نسبت به این موضوع داشته باشیم خواهیم دید که اکثر بازی های غیر ایرانی و غیر اسلامی در حال ترویج سبک زندگی خودشان هستند و شاید در حال ترویج سبک زندگی که دوست دارند باشند و یا افراد پشت صحنه هزینه می کنند تا آن سبک زندگی را رواج دهند.



قم فردا: برخی از بازی ها و شرکت های سازنده بازی با هدف تغییر سبک زندگی را مثال می زنید
پس ما به صورت عمومی با این پدیده مواجه هستیم و شرکت های مختلفی دستورکارهای مختلفی دارند.  مثلا شرکت «اکتیویژن» که مجموعه بازی های جنگی کالاف دیوتی« Call of Duty » را می سازد . این شرکت در ابتدای بازی اعلام  نمی کند که من می خواهد در خصوص سبک زندگی بازی بسازم. در برخی جنگ ها ودرگیری ها چه بازی های آفلاین و چه بازی های آنلاین نشان می دهند که مکان پرورش تروریست این چنین مکان هایی است که گنبد دارد، گلدسته دارد و جایی مثل فلسطین است و وقتی می خواهند مکان های مظلوم را نمایش دهند نیویورک و... را نشان می دهند. پس این مدل ورود می کنند.



سیمز قوی ترین بازی در ترویج سبک زندگی غربی است
امابرخی شرکت های دیگر هستند مانند شرکتی که بازی سیمز را ساخته است.
بازی سیمز قوی ترین بازی است که سبک زندگی را به صورت غربی ترویج می دهد. در این بازی فرد می تواند یک شخصیت دختر و یا پسر را انتخاب کند و آن را بزرگ و با آن زندگی کند. هرروز صبح دندان  ها را مسواک بزند ، صبحانه بخورد، مدرسه برود، دانشگاه برود، ازدواج کند، دوست دختر و یا دوست پسر داشته باشد، پارتی برود و حتی برمسائل ریز مانند حمام کردن را هم داشته باشد. همه این مسائل و بسیاری از مسائل دیگر در این بازی وجود دارد.
این بازی ها بازی های معروفی در خصوص سبک زندگی هستند.یک دسته از بازی های دیگر هم هستند که می توانند سبک زندگی را تحت شعاع قرار دهند. بازیهای معمایی پازلی که بیشتر سبک هیدن آبجکت « Hidden Object, Puzzle » می باشند.



بازی با سبک هیدن آبجکت بسیار تاثیرگذار است
هیدن آبجکت یعنی بگرد و اشیای گم شده را در این محیط های شلوغ پیدا کن که معمولا بازی های دو بعدی بسیار زیبایی هستند. بزرگترین ناشر این نوع بازی های در خارج از کشور شرکت بیگ فیش گیمز «Big Fish Games» است. این بازی های به شدت تاثیرگذار هستند.
شرکت ما بازی سفر جنجالی با موضوع سبک زندگی اسلامی ایران را به این سبک ساخت. این سبک برای ترویج هر موضوعی بسیار مناسب است.
استفاده از قالب های مختلف بازی برای ترویج سبک زندگی اسلامی
ما می توانیم از قالب های مختلف و سبک های مختلف بازی استفاده کنیم تا سبک زندگی ایرانی اسلامی را ترویج دهیم و البته غربی ها هم می توانند از همین سبک ها برای ترویج سبک زندگی غربی و غیر الهی استفاده کنند.


ورود دولت قبل به عرصه بازی سازی حداعقلی بود
قم فردا: آیا دولت قبل در عرصه بازی سازی ورود داشت و از بازی سازان کشور حمایتی داشت یا نه و در چه حد بود؟
دولت قبل در عرصه بازی سازی ورود داشته ولی خیلی حداعقلی.
یکی از زیرمجموعه های وزارت ارشاد، بنیاد ملی بازی های رایانه ای است. این بنیاد متولی گیم کشور از نظر اداری است و برخی مسئولیت ها مانندرده بندی سنی بازی ها، نظارت، مجوز، حمایت و برخی از اقدامات دیگر را برعهده دارد.
بنیاد ملی بازی های رایانه ای وجود داشته است ولی با یک بودجه بسیار کم ، حداعقلی ها را پیش برده است هرچند این بنیاد زمان آقای احمدی نژاد هم که خیلی پول داشت خیرش به بچه های بازی ساز و تولید گیم و شرکت های متدین گیم ساز نرسید. برای همین خیلی از شرکت های بازی ساز با این بنیاد مخالف هستند.
پس بنیاد در این سال ها وجود داشت اما با بودجه ای حداعقلی که برخی کار ها مانند برگزاری نمایشگاه، دعوت از بازی سازان خارجی به کشور و... را انجام داده است. در کل زحماتی کشیده شد و حمایت های کوچکی هم شده است.

صنعت بازی سازی ، صنعتی پردرآمد و ارز آور برای کشور
قم فردا: به عنوان یک فرد که در عرصه بازی سازی فعالیت دارید انتظار از دولت فعلی در این عرصه چیست؟
صنعت بازی سازی مانند صنعت هسته ای بسیار مهم برای کشور است. اگر بتوان برای این صنعت زیرساخت ها را هماهنگ و آماده کرد این صنعت می تواند یک صنعت پردرآمد برای کشور باشد و ارزآوری بسیاری از بیرون برای کشور داشته باشد.  اینکه حضرت آقا فرمودند ثروت آفرینی کنید این مسئله یکی از امثال آن است .
غفلت از صنعت بازی سازی در داخل
صنعت بازی سازی در خارج از کشور پردرآمدترین صنعت است ولی در ایران مورد غفلت قرار گرفته است. در این دولت باید زیرساخت های این صنعت آماده شود که مهمترین زیرساخت ، زیرساخت فروش یعنی انتشار و فروش است.
ما نباید این قدر خودمان را کوچک کنیم که فقط بازی های اندرویدی بسازیم . باید بازی های بزرگ که امروز ملاک هستند هم بسازیم.
ما باید مراکز بزرگ فروش بازی در کشور ایجاد کنیم .
اگر دولت بخواهد زیرساخت ها و بستر فروش را آماده کند ظرف چند ماه این موضوع محقق خواهد شد.
دوم اینکه دولت باید حمایت جدی از بازی سازها داشته باشد. حمایت های ده و بیست میلیونی  بدرد نمی خورد بماند که همین اندک هم به بسیاری تعلق نمی گیرد. ما اگر می خواهیم در این صنعت قوی شویم باید هزینه کنیم.
سوم در بحث اطلاع رسانی به مردم و کشورهای منطقه و بعد جهان اقداماتی انجام شود.  تبلیغات و بازاریابی نکات مهمی است که دولت باید در این زمینه برآورد سنگینی داشته باشد. ما می توانیم در این زمینه به یکباره تعدا انبوهی شغل ایجاد کنیم به این شرط که از تولید کنندگان حمایت شود تا محصولات به خوبی فروش بروند.
دولت ها خنثی عمل نکنند.باید بازی های مناسب ترویج داده شود. بازی هایی که با فرهنگ دینی و ایرانی کشور سازگاری دارند را مورد حمایت قرار دهند. اینکه در بخشی از بازی شاهنامه وجود داشته باشد خیلی بدردنمی خورد.



دولت باید بسترهای ویژه بازی سازی در کشور را فراهم کند
انتظار بنده به عنوان یک بازی ساز در کشور این است که دولت در ابتدا  زیرساخت ها به ویژه بستر فروش را آماده کند. سپس حمایت های فراوان از بازی سازان شود. در دولت آقای روحانی وقتی از حمایت حرف می زدیم وام می دادند، وامی که با سود به بانک باید پس داد. این حمایت نیست.
اگر از صنعت بازی سازی حمایت شود این صنعت به خودکفایی می رسد.
در ادامه هم باید عرصه تبلیغ، انتشار، اطلاع رسانی و بازیابی توسط دولت فراهم شود. و به صورت ویژه از بازی سازان دینی و انقلابی حمایت های ویژه ای شود.


مصاحبه از حسین حیدری

انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28330