printlogo


مصاحبه قم فردا با یکی از بازی سازان مطرح کشور(۲):
دولت باید بسترهای ویژه بازی سازی در کشور را فراهم کند/ صنعت بازی سازی ، صنعتی ارز آور برای کشور است
دولت باید بسترهای ویژه بازی سازی در کشور را فراهم کند/ صنعت بازی سازی ، صنعتی ارز آور برای کشور است
کد خبر: 28384
حجت‌الاسلام بنیسی با اشاره به ورود حداعقلی دولت قبل به عرصه بازی سازی، گفت: صنعت بازی سازی ، صنعتی پردرآمد و ارز آور برای کشور است که می طلبد دولت بسترهای ویژه بازی سازی در کشور را فراهم کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  در این «دنیای کامپیوتر و ارتباطات» دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که با شنیدن نام «بازی» یا «Game» بگوید: ای بابا! بازی که مال بچه‌هاست! دست‌کم ده‌ها میلیارد دلاری که سالانه این صنعت سرگرمی‌ساز موجب جابه‌جایی‌اش می‌شود، دیگر به ما اجازه نمی‌دهد این مقوله را دست کم بگیریم. با پیشرفت فناوری و متمدن‌تر شدن جوامع و به تبع آن بالا رفتن سطح رفاه، مردم در بحبوحه این زندگی ماشینی خود را نیازمند سرگرمی‌های بیشتری برای کاهش فشارهای زندگی سریع روزمره می‌بینند. در این میان، صنعت سرگرمی و به طور خاص بازی، از حدود ۵۰ سال پیش گام به میدان نهاد و با هدف قرار دادن همه اقشار جامعه، از همه گروه‌های سنی، جنسیتی و جمعیتی، سعی کرد از این فرصت بالقوه اقتصادی سهم خود را برگیرد. در حال حاضر، شرکت‌های بازی‌سازی بزرگی چون EASports، Infograms، Ubisoft و Take۲ با ایجاد شغل برای صدها هزار نفر و توسعه کار خود و ایجاد شعباتی در کشورهای دیگر، نقش عمده‌ای در اقتصاد کشورها بازی می‌کنند و باعث شده‌اند دیگر کسی «بازی» را یک «بازیچه» نداند.
هنوز در ایران صنعت بازی سازی دیده نمی شود
اما در ایران، صنعت بازی‌سازی هنوز یک صنعت نوپا محسوب می‌شود. هم‌اکنون طبق اعلام بنیاد بازی‌های کامپیوتری، تعداد تولیدکنندگان داخلی بازی‌های کامپیوتری به ۳۰ شرکت می‌رسد و این در حالی است که تعداد بازی‌های کامپیوتری تولید شده توسط آنها از مرز ۵۰ اثر گذشته است.
خوشبختانه در حال حاضر در داخل کشور نسبت به گذشته توجهات نسبت به موضوع بازی‌های رایانه‌ای بیشتر و بهتر شده است. تا جایی که چندی پیش رهبر انقلاب نیز راجع به تأثیرات بازی های رایانه‌ای مخرب غربی و ورود بی‌حساب و کتاب آنها به کشور هشدار داده و بر لزوم شکل‌گیری سازمان‌هایی برای هماهنگی و گسترش درست بازی‌ها، صحبت و بر آن تأکید کرد. اما چرا با وجود اینکه سایر دست‌اندرکاران و مسئولان امر نیز از درک اهمیت این مقوله می‌گویند و از سوی دیگر به اعتراف بسیاری از منابع رسمی و غیررسمی داخلی و خارجی،‌ ایران بزرگ‌ترین و مستعدترین بازار فروش بازی‌های ویدئویی را دارد و بازی‌کنندگان ایرانی از نظر هزینه‌ای که صرف خرید بازی می‌کنند،‌ دست‌کم در خاورمیانه مقام اول را دارند، هنوز بازی‌های ساخت داخل جای خود را میان خیل کثیر بازی‌کنندگان ایرانی و قشر نوجوان و جوان علاقه‌مند بازی نیافته است؟
شاید یکی از علل این مسئله همان نبود یک سازمان مسئول مشخص و چندمتولی بودن این حیطه است که باعث کاهش حمایت ها از بازی سازان و کاهش توجه ها به این عرصه و صنعت مهم در کشور می شود. البته دلایل دیگری هم وجود دارد.
ازهمین رو با حجت‌الاسلام حبیب داستانی بنیسی، بازی‌ساز و «مدیرعامل شرکت رسانه‌گستر بِنیسی» که خود در این عرصه فعال است گفتگویی را انجام دادیم.



ورود دولت قبل به عرصه بازی سازی حداعقلی بود
قم فردا: آیا دولت قبل در عرصه بازی سازی ورود داشت و از بازی سازان کشور حمایتی داشت یا نه و در چه حد بود؟
دولت قبل در عرصه بازی سازی ورود داشته ولی خیلی حداعقلی.
یکی از زیرمجموعه های وزارت ارشاد، بنیاد ملی بازی های رایانه ای است. این بنیاد متولی گیم کشور از نظر اداری است و برخی مسئولیت ها مانندرده بندی سنی بازی ها، نظارت، مجوز، حمایت و برخی از اقدامات دیگر را برعهده دارد.
بنیاد ملی بازی های رایانه ای وجود داشته است ولی با یک بودجه بسیار کم ، حداعقلی ها را پیش برده است هرچند این بنیاد زمان آقای احمدی نژاد هم که خیلی پول داشت خیرش به بچه های بازی ساز و تولید گیم و شرکت های متدین گیم ساز نرسید. برای همین خیلی از شرکت های بازی ساز با این بنیاد مخالف هستند.
پس بنیاد در این سال ها وجود داشت اما با بودجه ای حداعقلی که برخی کار ها مانند برگزاری نمایشگاه، دعوت از بازی سازان خارجی به کشور و... را انجام داده است. در کل زحماتی کشیده شد و حمایت های کوچکی هم شده است.

صنعت بازی سازی ، صنعتی پردرآمد و ارز آور برای کشور
قم فردا: به عنوان یک فرد که در عرصه بازی سازی فعالیت دارید انتظار از دولت فعلی در این عرصه چیست؟
صنعت بازی سازی مانند صنعت هسته ای بسیار مهم برای کشور است. اگر بتوان برای این صنعت زیرساخت ها را هماهنگ و آماده کرد این صنعت می تواند یک صنعت پردرآمد برای کشور باشد و ارزآوری بسیاری از بیرون برای کشور داشته باشد.  اینکه حضرت آقا فرمودند ثروت آفرینی کنید این مسئله یکی از امثال آن است .
غفلت از صنعت بازی سازی در داخل
صنعت بازی سازی در خارج از کشور پردرآمدترین صنعت است ولی در ایران مورد غفلت قرار گرفته است. در این دولت باید زیرساخت های این صنعت آماده شود که مهمترین زیرساخت ، زیرساخت فروش یعنی انتشار و فروش است.
ما نباید این قدر خودمان را کوچک کنیم که فقط بازی های اندرویدی بسازیم . باید بازی های بزرگ که امروز ملاک هستند هم بسازیم.
ما باید مراکز بزرگ فروش بازی در کشور ایجاد کنیم .
اگر دولت بخواهد زیرساخت ها و بستر فروش را آماده کند ظرف چند ماه این موضوع محقق خواهد شد.
دوم اینکه دولت باید حمایت جدی از بازی سازها داشته باشد. حمایت های ده و بیست میلیونی  بدرد نمی خورد بماند که همین اندک هم به بسیاری تعلق نمی گیرد. ما اگر می خواهیم در این صنعت قوی شویم باید هزینه کنیم.
سوم در بحث اطلاع رسانی به مردم و کشورهای منطقه و بعد جهان اقداماتی انجام شود.  تبلیغات و بازاریابی نکات مهمی است که دولت باید در این زمینه برآورد سنگینی داشته باشد. ما می توانیم در این زمینه به یکباره تعدا انبوهی شغل ایجاد کنیم به این شرط که از تولید کنندگان حمایت شود تا محصولات به خوبی فروش بروند.
دولت ها خنثی عمل نکنند.باید بازی های مناسب ترویج داده شود. بازی هایی که با فرهنگ دینی و ایرانی کشور سازگاری دارند را مورد حمایت قرار دهند. اینکه در بخشی از بازی شاهنامه وجود داشته باشد خیلی بدردنمی خورد.



دولت باید بسترهای ویژه بازی سازی در کشور را فراهم کند
انتظار بنده به عنوان یک بازی ساز در کشور این است که دولت در ابتدا  زیرساخت ها به ویژه بستر فروش را آماده کند. سپس حمایت های فراوان از بازی سازان شود. در دولت آقای روحانی وقتی از حمایت حرف می زدیم وام می دادند، وامی که با سود به بانک باید پس داد. این حمایت نیست.
اگر از صنعت بازی سازی حمایت شود این صنعت به خودکفایی می رسد.
در ادامه هم باید عرصه تبلیغ، انتشار، اطلاع رسانی و بازیابی توسط دولت فراهم شود. و به صورت ویژه از بازی سازان دینی و انقلابی حمایت های ویژه ای شود.



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28384