printlogo


نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفتگو با قم فردا:
اربعین فریاد عزت و سعادت انسان‌ها است
اربعین فریاد عزت و سعادت انسان‌ها است
کد خبر: 28889
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به روشنگریِ ماهیت توحیدی قیام امام حسین(ع) توسط خطبه اهلبیت(ع) ، گفت: اربعین فریاد عزت و سعادت انسان‌هاست و محدود به یک کشور و محدوده جغرافیایی نیست.
حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به نقش اربعین در احیای عاشورا و گسترش نهضت امام حسین(ع)، اظهار داشت: مورخان و محدثان وقایع نهضت سیدالشهداء  همچنین رفتار و سخنان اسرای آل الله بعد از شهادت امام حسین علیه السلام ، اهلبیت و اصحاب با وفای آن حضرت را به خوبی نقل کرده‌اند.
وی ادامه داد: بنابراین از عاشوراء تا اربعین را می‌توان یک امتداد و استمرار نهضتی بزرگ که دارای اهداف و پیام‌های توحیدی می‌باشد را شناخت که ماهیت سخنان و خطبه‌های اسراء مؤید همین امر است، آنچه که مهم به نظر می‌رسد استقامت و پایبندی بر همان اهداف امام حسین علیه السلام از سوی خاندان نبوت در حال اسارت می‌باشد.

روشنگریِ ماهیت توحیدی قیام امام حسین(ع) توسط خطبه اهلبیت(ع)
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به خطبه اهلبیت(ع)، گفت: خطابه‌ها و حماسه‌های اسراء بقدری رسا و همراه با تحلیل اتفاقات می‌باشد که اگر دستگاه ظالم و فریبکار یزید تا قبل از شهادت آل‌الله توانسته بودند مردم را با دروغ و دغل در فضایی از جهل و غفلت قرار دهند اما اسرای از آل الله با افشاگری‌ها و احیاگری‌ها توانستند علاوه بر روشنگریِ ماهیت توحیدی قیام امام حسین علیه السلام و بر ملا ساختن خدعه‌گری دشمنان اسلام راستین، ماهیت پلید امویان و اسلام اموی را برای همگان معلوم سازند که این مهم‌ترین رکن در زنده نگه داشتن قیام امام حسین علیه السلام در تمام دوران و در تمام جبهه‌هایی است که حق و باطل در مقابل هم قرار می‌گیرند، یعنی توانایی در تحلیل وقایع و ترسیم امر حق و پایداری در مقابل ستمگری و زشت‌خوئی‌های باطل و اهل باطل.

اربعین آموزه و روش «دفاع حق» و «دفاع از حق»
وی بیان داشت:  از نکات برجسته سیر همراه با محنت‌ها و سختی‌های اسراء مشق «دفاع حق» و «دفاع از حق» می‌باشد، تفاوت این دوعنوان معلوم است و منظور از دفاع حق، همان دفاعی است که بر مبنای عقل و شرع و فطرت بشر است و منظور از دفاع از حق، دفاع از قیام امام حسین علیه السلام است.
این استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: در هر دو عنوان چند شاخصه درس‌آموز وجود داد؛ اول: ابراز عقیده با صراحت، دوم: اهداف خود را به صورت مشخص بیان کردن، سوم: از مدار و مسیر حق خارج نشدن، چهارم: در نظر داشتن اخلاق حتی در شرائط سختی مانند اسارت و در مقابل دشمنانی کینه‌توز تا نهضت با همان سلامت معنوی و اخلاقی استمرار یابد و دشمنان نتوانند نقطه ضعفی بدست آورند و همان را بهانه‌ای برای اصل به حاشیه بردن قیام حسینی قرار دهند، پنجم: امتداد دعوت به حق و منحرف نشدن از اصل تکلیف و وظیفه‌ای که به دوش انسان است و ششم: بکارگیری محاسبه درست از نقشه‌های دشمنان و خنثی‌سازی آنها. اینها برخی از مشخص‌هایی است که کاروان اسراء را سربلند و پیروز در مقابل دشمنان قرار داد.

شهادت و اسارت اهلبیت(ع) بزرگترین سرمایه در جلوگیری از آسیب احتمالی است
وی در ادامه با اشاره به آسیب های که اربعین را تهدید می کند، گفت: شهادت و اسارت آل الله و منطقی که در این مکتب حاکم است بزرگترین سرمایه برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی است که اصل اربعین و پیاده‌روی اربعین را نشانه گرفته است.
حجت الاسلام بنیادی ابراز داشت: امروز مانند هر زمانی در تاریخ اسلام و مسلمین بر دوش عالمان دینی وظیفه‌ای سنگین نهاده شده و آن «تبیین و استحکام بخشیدن به جهات معرفتی و اجتماعی» اربعین می‌باشد که ما در فرازهای زیارت اربعین این موضوع را به خوبی مشاهده می‌کنیم که سرآمد همه‌ی این فرازها این فراز است «قد بذل مهجته لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة».
وی اضافه کرد: امروز جهان در بسیاری از اُمورش بر پایه نادانی عمل می‌کند هر چند رنگ عقلانیت و فهمیدگی به آن بدهد و در بسیاری از امورش در گمراهی به سر می‌برد هرچند خود را در قله‌های موفقیت‌های کاذب بداند، امروز ظلم و ستم و استکبار و تبعیض و‌چپاول اموال ملل به اسم صلح و‌عدالت و رفاه به خورد جامعه جهانی داده می‌شود در حالیکه جهان در خموشی از این همه بیداد به سر می‌برد.

اربعین فریاد عزت و سعادت انسان‌هاست
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین تاکید کرد: باید در نظر داشت که بزرگترین ظلم به اربعین و قیام و حماسه عاشوراء، محدود کردن شعارها، اهداف و خواسته سیدالشهداء علیه السلام و یاران بی‌نظیر آن حضرت و اسرای از اهلبیت علیهم السلام به جامعه‌ یا کشور می‌باشد، صلابت اربعین با آن همه پشتوانه فکری، ظرفیت جهانی و بیداری امم و ملت‌ها را دارد که در این زمینه همه متفکران و اندیشمندان - بویژه با وجود وسائل ارتباط رسانه‌ای - وظیفه‌ای مضاعف داردند.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28889