printlogo


گزارش قم فردا از گلایه برخی بیماران از حذف دفترچه؛
نبود دفترچه هنوز هم بهانه برخی مراکز برای تحمیل هزینه آزاد
نبود دفترچه هنوز هم بهانه برخی مراکز برای تحمیل هزینه آزاد
کد خبر: 28946
طرح حذف دفترچه تامین اجتماعی که از سال قبل در کشور اجرایی شد با مشکلات روبرو بود که آرام آرام رفع شد اما هنوز هم برخی مشکلات کوچکی وجود دارد که باعث نارضایتی و گلایه مردم شده که باید زودتر مرتفع گردد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، طرح نسخه نویسی الکترونیک و خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی طرح بزرگی بود که توسط سازمان تامین اجتماعی از سال قبل اجرایی شده است. البته این طرح در ابتدا در مراکز تامین اجتماعی اجرایی شد و امروز در بیشتر مراکز درمانی و داروخانه ها و مطب ها در حال اجرا می باشد.
این طرح در روزهای اول دارای مشکلاتی بود که رفته رفته مشکلات آن برطرف شد اما اجرای آن در روزهای همگیری ویروس کرونا و کاهش مصرف میزان مصرف کاغذ و زمان گام موثری بود که با وجود مشکلات اجرایی شد.
در روزهای ابتدایی اجرای این طرح سردرگمی هایی برای مردم به وجود آمده بود اما همانطور که گفته شد رفته رفته از مشکلات آن کاسته شد اما هنوز هم این طرح دارای مشکلاتی است که باید هر چه سریعتر اندک مشکلات باقی مانده هم رفع شود.

مدیرکل ارتباطات: نواقص طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی درقم رفع شود
جواد غلام پور با مناسب خواندن وضعیت این استان در شبکه دسترسی به اینترنت پرسرعت، اظهار داشت: امروزه لزوم استفاده به روز از فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از پیش نمایان شده و موجب جلوگیری از اتلاف وقت، هزینه‌ها و تسریع در انجام امور افراد می شود.
 وی خاطرنشان کرد: قطع برق، کُندی سرعت اینترنت در برخی مناطق، اتصال نداشتن سامانه‌های اصلی برخی بیمارستان‌ها، تمایل نداشتن برخی پزشکان به نسخه نویسی الکترونیکی و اتصال نداشتن برخی بیمه‌های تکمیلی از جمله مشکل‌های طرح فوق به شمار می‌آید.
وی ضمن اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در خصوص اجرا و پیاده‌سازی نسخه‌نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در سطح استان، تصریح کرد: حرکت هماهنگ موسسه‌های بیمه‌گر پایه و تجاری در اجرای این طرح به عنوان یک طرح هماهنگ ملی و ارتقاء تعامل‌های بین دستگاه‌های اجرایی استان از راهکارهای برون رفت از این معضل است.


گلایه مردم از برخی مراکز درمانی
از همین رو باید گفت عدم آمادگی سازی زیرساخت ها در برخی مراکز درمانی و داروخانه ها موجب نارضایتی مردم شده است. همانطور که گفته شد این طرح در مراکز وابسته به تامین اجتماعی چندسالی است که اجرا شده و شاید به دلیل آماده بودن زیرساخت ها و آن ارتباط مراکزوابسته به تامین اجتماعی با یکدیگر موجب موفقیت این طرح شده است اما اجرای این طرح به صورت کشوری و ملی نیازمند برنامه ریزی قوی تر و منسجم تر و شاید آماده کردن زیرساخت های بیشتر و بهتری بود چرا که این سردرگمی و نارضایتی امروز مردم باعث گلایه آنها شده است.
از طرفی برخی مراکز به بهانه هایی مانند عدم اتصال ، عدم همراه نداشتن دفترچه باطل، نبود کارت ملی و... اقدام به کسب ویزیت آزاد و ارائه خدمات آزاد به بیمار می شوند که همین موضوع هم بیماری را که رنج بیماری برای او کم نیست را بیشتر می کند.
از همین رو علی ناصری یکی از بیمارانی است که به یکی از درمانگاه های سطح شهر مراجعه کرده است و از آزاد حساب کردن ویزیت گلایه داشته و در گفتگو باخبرنگار ما عنوان کرد: چون دفترچه بیمه همراه نداشتم متصدی درمانگاه ویزیت آزاد حساب کرد در حالی که کد ملی را حفظ بودم.
همچنین در این درمانگاه مادری که فرزند خود را به درمانگاه برای درمان آورده بود با این مشکل روبرو بود و گفت: به دلیل عجله داشتن نتوانستم مدرکی همراه بیاورم به همین دلیل ویزیت راآزاد حساب کردند.
وی ادامه داد: این الکترونیکی شدن باعث سوء استفاده برخی از مراکز از بیماران شده است و این هزینه های اضافه دردی اضافه بر بیماری شده است.
حذف دفترچه تامین اجتماعی در آن روز های کرونایی توسط سازمان تامین اجتماعی برای کاهش زمان مراجعه بیمار و کاهش مصرف کاغذ اقدامی مناسب بود که در آن روزها به دلیل عدم همکاری برخی مطلب ها و پزشکان و همچنین آماده نبودن زیرساخت ها در برخی مرکز درمانی و داروخانه موجب نارضایتی مردم شده بود اما امروز این طرح با پوشش بیشتر در حال اجرا می باشد که با نظارت و رصد می توان آن اندک گلایه ها و نارضایتی ها را کاهش داد.
البته هستند در این بین مراکزی که برای دریافت سود بیشتر بهانه هایی می آورند که همین مسئله هم موجب نارضایتی بیماران می شود.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28946