printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
از تولید پسته و زعفران تا خاویار مرغوب در قم
از تولید پسته و زعفران تا خاویار مرغوب در قم
کد خبر: 29009
قم درزمینهٔ تولید ماهیان خاویاری ازجمله استان‌های صاحب‌نام کشور است و پردرآمدترین محصول کشاورزی قم پسته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،آب‌وهوای قم در طبقه‌بندی اقلیمی کشور در زمره آب‌وهوای نیمه بیابانی ، جزو اقلیم کویری و خشک محسوب می‌شود چون نزدیک به منطقه بیابانی مرکز ایران است. تابستان‌های آن گرم و خشک و زمستان‌های آن کم و بیش سرد است اختلاف دمای سالانه نسبتاً زیاد و در اغلب اوقات خشکی هوا غلبه دارد به همین خاطر نگاه عمومی مردم بر این است که کشاورزی در قم رونق ندارد، اما باوجود همه محدودیت‌های آبی، هفت‌دهم محصولات کشاورزی و باغی کشور در این استان تولید می‌شود، بر اساس آمار اکنون در قم سالانه ۸۰۵هزار تن محصول کشاورزی تولید می‌شود.

شاید کمتر کسی بداند که خاستگاه اولیه زعفران شهر قم می‌باشد و طبق آزمایش‌هایی که از محصول زمین‌های زیر کشت ما به عمل آمد زعفران قم حتی نسبت به زعفران مشهد از کیفت بالایی برخورداراست.

به گفته کارشناسان امر، میزان بهره‌وری از نهاده‌ها و آب‌وخاک در قم  مطلوب و بالاتر از میانگین کشوری است، کشاورزی در قم سنتی نیست و کاملاً صنعتی و بر پایه دانش است، بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

البته آب همواره یکی از مسائل چالش‌برانگیز در زمینهٔ کشاورزی در قم بوده است  استان قم در سال‌های اخیر به‌صورت جدی با مشکل کاهش شدید منابع آبی در بخش کشاورزی مواجه شده است تا جایی که کشاورزان و متولیان این بخش به این نتیجه رسیده‌اند که برای ادامه فعالیت چاره‌ای جز تغییر الگوی کشت و استفاده از گونه‌های مقام در برابر کم‌آبی و اشاره‌ای محیطی ندارند.

می‌توان با افزایش بهره‌وری و کاشت محصولات سازگار با اقلیم قم، ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب، ارزش‌افزوده لازم برای بخش کشاورزی ایجاد شود، استان قم در کم‌آبی جزو استان‌های مشکل‌دار است و گفته می‌شود حداقل 10 تا 15 سال دیگر دچار روند خشک‌سالی می‌شود که باید این مسئله را در سال‌های پیش رو مدیریت کنیم.

پور میدانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه گفت: بحث افزایش بهره‌وری آب یکی از پروژه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی در حفظ و پایداری تولیدات کشاورزی بوده و در حال حاضر بیش از ۲۶ هزار هکتار از کل اراضی زراعی و باغی استان که حدود ۳۰درصد از کل اراضی دایر هستند تحت انواع دستگاه‌های نوین آبیاری هستند.

با توجه به شرایط اقلیمی قم تولیدات گلخانه‌ای باید  هدف اصلی فعالیت‌های کشاورزی در قم باشد یکی از ویژگی‌های تولیدات گلخانه‌ای این است که می‌توان همه محصولات کشاورزی را در گلخانه پرورش داد که به این صورت محصولات برای رشد به آب زیادی احتیاج نخواهند داشت.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص امکانات کشت گلخانه‌ای در استان یادآور شد: تا سه سال قبل درمجموع ۳۲ هکتار وسعت گلخانه‌های استان بوده که این ۳۲ هکتار اکثراً در قالب سه مجتمعی بوده که خود سازمان جهاد پیگیری و احداث کرده امّا در طول سه سال گذشته ما درمجموع بیش از ۳۰ هکتار گلخانه احداث کردیم که معادل با کل دوره فعالیت‌های مرتبط با موضوع بوده است.

وی با تأکید بر اینکه احداث ۳۰ هکتار گلخانه توسط بخش خصوصی انجام‌شده، اضافه کرد: در همین راستا تسهیلات ارزان ۹ درصد و در طول سال گذشته هم ۱۴ درصد در اختیار بهره‌برداران قراردادیم و در حال حاضر هم درمجموع حدود ۵۰ هکتار گلخانه یا در دست احداث است یا مراحل نهایی تصویب و طراحی را می‌گذراند و به‌زودی مراحل احداث آن انجام می‌شود و اگر درزمینهٔ تأمین تسهیلات مشکلی ایجاد نشود و سازمان‌های مرتبط مثل  آب، برق و گاز تعامل و همکاری خوبی که تابه‌حال داشتند ادامه بدهند ما در طول یک سال آینده حدود ۵۰ هکتار گلخانه را به وسعت گلخانه‌های استان اضافه خواهیم کرد.

محصولات تولید و  صادراتی بخش کشاورزی قم تنوع زیادی دارد و از حوزه شیلات مانند خاویار تا محصولات باغی همچون پسته و محصولات دامی نظیر تخم‌مرغ را شامل می‌شود، پردرآمدترین محصول کشاورزی قم پسته است که ۱۸۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان را تشکیل می‌دهد و سالانه ۱ تن پسته از ۱۵۰۰ هزار هکتار باغ بارآور ۷ سال به بالا برداشت می‌شود و ارزش آن ۲۰ میلیون دلار در سال است.

انار، گردو، گیلاس، آلبالو،هلو، انجیر، انگور، خرمالو، سیب، بادام، پسته، زیتون، گل محمدی، هندوانه، طالبی، فندق از دیگر محصولات باغی و زراعی پر کشت در قم است.

همچنین در بخش دامداری نیز استان قم دارای جایگاه در سطح کشور است بیش از 5 درصد گوشت کشور در استان قم تولید می‌شود و طبق آمارهای موجود دام شهر قم 17 استان کشور را درزمینهٔ قیمت‌گذاری هدایت می‌کند، استان قم در تولید طیور جزوه 5 استان برتر کشور هست 500 واحد بهره‌برداری طیور در استان قم فعالیت دارند.

در بخش دامداری استان قم دارای دو شهرک بزرگ دامداری دام‌شهر و لبن است که ۹۳۶ واحد دامداری صنعتی را در خود جای‌داده‌اند. ۵۱۷ واحد مرغداری صنعتی نیز در سطح استان مشغول فعالیت هستند که قطب اصلی فعالیت آنان روستای چاهک است.

قم در زمینهٔ تولید ماهیان خاویاری نیز ازجمله استان‌های صاحب‌نام کشور است، سالانه بیش از ۱۴۰ کیلو خاویار و ۶۰ تن گوشت ماهیان خاویاری در قم تولید می‌شود که نشان‌دهنده جایگاه مهم این صنعت غذایی در استان است.

انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29009